תעשיית הטלקום מקובעת על הרעיון של עלייה מתמדת ודרמטית בצריכת הנתונים על ידי משתמשי הרשת הסלולרית. עם זאת, שיעורי הצמיחה כבר לא גדלים. הגידול השנתי בתעבורת הנתונים הסלולריים הואט בעולם מיותר מ-90% ב-2018 ל-34% ב-2021 ושוב לכ-22% ב-2022. כך עולה מדו"ח של חברת הייעוץ אנליסיס מייסון שפורסם בשבוע שעבר ואשר הוכנה על ידי האנליסט סיימון שרינגטון.
נתונים אלה כוללים זינוק בתעבורת נתונים סלולריים המופקת על ידי לקוחות עם שירותי גישה אלחוטית קבועה (FWA). נדגיש שבישראל השירות לא קיים והוא תקף לרוב בארה"ב שם משתמשים ברשתות דור חמישי לטובת שירותים נייחים.
לקוחות FWA (בשל הזמן שהוקדש לצפייה בטלוויזיה ובהזרמת וידאו) ייצרו לעתים קרובות יותר מ- 200-500GB לחודש, שהם פי 16 יותר מלקוח נתונים סלולריים ממוצע, בשנת 2022. משמעות הדבר היא שיש ירידה חדה עוד יותר בגידול בתעבורת הנתונים הנוצרת על ידי מכשירים ניידים, ירידה מקצב שנתי של 104% בשנת 2018 ל -21% בשנת 2022.
לדברי המחקר חזרה בטווח הקרוב לשיעורי צמיחה דרמטיים בתעבורת הנתונים הסלולריים נראית פחות סבירה. 5G היה צפוי להניע את השימוש ב – DATA סלולרי למסלול צמיחה חדש. עם זאת, זה לא קורה. בעקבות השקת שירותי 5G, המפעילים דיווחו על שיעורי שימוש ראשוניים גבוהים מאוד ב- 5G. זה נגרם בעיקר על ידי משתמשי LTE כבדים ביותר ששודרגו למכשירי ושירותי 5G. הגירה זו גרמה בו זמנית לירידה בתעבורה הממוצעת שנוצרה על ידי משתמשים עם מכשירי LTE. ההשפעה של המאמצים המוקדמים דוללה לאחר מכן כאשר משתמשים פחות אינטנסיביים שודרגו למכשירי ושירותי 5G.
לאחר מכן, הגידול האורגני בשימוש החל להסוות חלק מהשפעות ההגירה. עם זאת, לאורך זמן, אנו יכולים לבחון אם הגידול הכולל בשימוש בכל סוגי המכשירים הוא מתמשך, נכתב בדו"ח.
דרום קוריאה היא דוגמה טובה להסתכל עליה. בדרום קוריאה, היה זינוק ראשוני בשימוש בנתונים בשנה שבה 5G הוצג, אך השפעה זו הייתה קצרת מועד. השימוש הממוצע בנתונים של מנויים עם מכשירי 5G ירד מנקודת ההתחלה הגבוהה שלו, הפך שטוח ואז התחיל לעלות שוב, אבל רק בקצב חד ספרתי נמוך. השימוש הממוצע של בעלי מכשירי LTE נמצא בירידה מתמדת. בסך הכל, הגידול הממוצע בתעבורת הנתונים בכל סוגי המכשירים הואט במשך 3 שנים ברציפות. המפעילים משתמשים כיום ב-FWA כדי למלא את הפער בין הקיבולת לביקוש ברשתות ה-5G שלהם, אך ההכנסה למגה-בייט שהם מייצרים משירותי FWA נמוכה בהרבה מזו של שירותי נתונים סלולריים. הסתמכות על תעבורת FWA למילוי רשתות 5G לא תספק את משקיעי מפעילי הסלולר בטווח הארוך. מפעילים מסוימים יצטרכו גם להגביל את זמינות FWA מכיוון שללא ניהול זהיר של תעבורת FWA ברשתות 5G, עלולות להיות השפעות שליליות על איכות השירות עבור משתמשים שאינם FWA.
רק יישומים ושירותים חדשים יפתחו שיעורי צמיחה שנתיים עתידיים של 30% או יותר. עם זאת, לא סביר שלסוגי השירותים שיכולים להאיץ משמעותית את צמיחת תעבורת הנתונים הסלולריים תהיה השפעה משמעותית בטווח הקרוב. שירותי וידאו וטלוויזיה בחדות גבוהה יותר עשויים להניע גל חדש של שימוש בנתונים. יכולת המכשיר מהווה מכשול לאפשרות זו, מכיוון שרוב המכשירים הניידים אינם מסוגלים להציג תוכן בחדות גבוהה או שגודל המסך קטן מכדי שהמשתמשים יוכלו לראות את ההבדל. זינוק בשימוש בטאבלטים לצפייה בטלוויזיה ברשתות סלולריות עשוי לשנות זאת – אם כי משתמשי טאבלטים נוטים להשתמש ב- Wi-Fi כאמצעי הקישוריות העיקרי שלהם.
כמה מפעילים סלולריים הציגו חבילות נתונים סלולריים הכוללות מנויים לטלוויזיה לפי דרישה. יש לכך פוטנציאל להגביר את תעבורת הנתונים, אך יש מגבלות על כמות הזמן שאנשים יכולים לבלות בצפייה בטלוויזיה כשהם מחוץ לביתם. חוסר זמן עשוי למנוע צריכת טלוויזיה סלולרית מוגזמת מחוץ לבית. בתוך הבית – גם כשיש להם חבילות גלישה סלולריות ללא הגבלה – משתמשים לא נוטים לעבור לרשתות הסלולריות שלהם. בדרך כלל הם ממשיכים להשתמש במכשירים המחוברים לביתם בפס רחב קבוע וב-Wi-Fi לצפייה ממושכת בטלוויזיה.
עוד נכתב כי מכוניות מקושרות נחשבו כמקור פוטנציאלי לתעבורת נתונים בנפח גבוה. אבל זה כנראה לא יקרה בקרוב. לרוב המכוניות החדשות המצוידות בחיבור סלולרי יש עדיין יכולות LTE בלבד, ורובן משמשות רק לטלמטיקה. כמה יצרני ציוד מקורי (OEM), כמו גם מפעילים, הציגו חבילות שירות כדי לעודד שימוש ברכב בשירותים מחוברים. ובכל זאת, היקפי השימוש היו נמוכים גם ברכבי יוקרה. מניעים פוטנציאליים אחרים של תנועה הם מערכות C-V2X (פרוטוקול לתקשורת ברכבים) עבור רשתות תחבורה חכמות וכלי רכב אוטונומיים. אך למרות ניסויים וניסויים רבים, תשתיות C-V2X נמצאות במרחק של שנים, ולכלי רכב אוטונומיים לחלוטין עדיין יש מכשולים טכניים ורגולטוריים להתגבר עליהם לפני פריסתם במספרים משמעותיים.
בהתייחס לשירותי מטאברס – כולל AR ו-VR, ושירותים המשתמשים בהפטיקה (טכנולוגיית מגע אינטראקטיבית) – אומר המחבר כי יש פוטנציאל לייצר נפח גבוה של תעבורת נתונים. ב-4 או 5 השנים הקרובות, מספר המשתמשים עם משקפי AR ו-VR צפוי להגיע ל-300-400 מיליון, אך קליטה מהירה יותר תוגבל על ידי עלות ציוד הקצה, ורוב עיבוד התמונה ייעשה באמצעות ציוד בתוך הבית. בסופו של דבר, מקרי שימוש במטאברס עשויים לכלול מספר עצום של לקוחות, כאשר עיבוד ענן של סביבות ושירותים אימרסיביים לחלוטין דורש השהיה נמוכה מאוד ורוחב פס גבוה מאוד. עם זאת, רוב השימוש יתבצע בתוך מבנים שבהם שילוב של סיבים ו- Wi-Fi נראה הרבה יותר מתאים לדרישות השירות. נפח תעבורת הנתונים הסלולריים גדל במונחים מוחלטים, אך השינוי השנתי הנמדד במונחי אחוזים הולך להיות נמוך בהרבה ממה שהיה בעבר.
הדו"ח החדש של אנליסיס מייסון צופה שתעבורת הנתונים בסלולר בעולם תשלש את עצמה עד 2028 עם עלייה מוגבלת במטאברס בסוף התקופה.
















