שבוע שעבר נודע כי הצוות הבין-משרדי בראשות ממלא מקום מנכ"ל משרד התקשורת, שמילה מימון, שעוסק בקידום פתרונות להקמת רשת סלולרית מתקדמת בטכנולוגיית 5G, החליט לדחות את פרסום ההמלצות שתוכננו לחודש שעבר. במקום זאת, הוחלט להקים 4 צוותי משנה שיתמקדו בנושאים של עלויות, מבנה השוק, שימושים אפשריים, ותועלות כלכליות של רשת כזו.
ההחלטה התקבלה במקביל לסיום המועד שניתן לציבור להגיש הצעות בנושא. לא ברור אם ההצעות שהתקבלו השפיעו על ההחלטה לדחות את הפרסום ולהקים צוותים נוספים, או שההחלטה כבר התקבלה קודם.
ייתכן שהרעיון לאפשר הקמת חברת תשתית משותפת לחברת חשמל ולחברות הסלולר גרם לצורך בלימוד נוסף של העניין לפני מתן המלצות.
הסיבה הרשמית להקמת הצוות היא שישראל מפגרת בפריסת רשתות 5G בהשוואה למדינות מפותחות. אבל הבעיה האמיתית היא שתחום הסלולר בישראל במשבר מתמשך ואינו רווחי.
הדרך לפתור את המשבר היא להחזיר את הענף לרווחיות, שכן ללא רווחיות החברות ימשיכו להשקיע בהתאם ליכולת שלהן. נקודה נוספת היא שהשוק הסלולרי נמצא בנקודה שבה המפעילים לא מרגישים שהלקוחות דורשים מהם משהו שהם לא יכולים לספק. כלומר לא נמצאה עדיין האפליקציה שתביא את הלקוחות לדרוש מהמפעילים לספק להם קצבים ואיכות משופרת שתניע אותם להשקיע ב – 5G.
גורם שעשוי ליצור הבדל הוא אם תהיה דרישה מצד אפליקציה שתחייב אותם להשקיע, כמו המשקפיים של אפל, תחום המטאוורס או כל דבר בכיוון. כאן לאיכות הרשת תהיה חשיבות רבה, וזה משהו שעשוי לדחוף את הרשתות קדימה.
אחת האופציות לעודד את החברות להרחיב השקעות הוא פתרון אפשרי הוא לעודד הקמת חברות תשתית חיצוניות שיתחרו ביניהן על מתן שירות לחברות הסלולר. בנושא זה נדרשת הסכמה של ועדי העובדים ואם לא הושגו הבנות איתם אין על מה לדבר.
זה יכול להוזיל משמעותית את עלויות התשתית ולאפשר השקעה רבה יותר בטכנולוגיות מתקדמות. גם שימוש באנרגיה סולארית להפעלת אתרים סלולריים יכול לחסוך בהוצאות ולשפר את הרווחיות, אבל בישראל שטופת השמש זה כנראה לא מספיק עבור המפעילים להשקיע בפרויקט כזה, וייתכן שכאן בשל החשיבות הציבורית צריכה הממשלה לתרום את חלקה בעידוד המעבר לאנרגיה ירוקה.
על מנת שהרפורמות יצליחו, נדרש שיתוף פעולה בין הממשלה, הרגולטורים והחברות עצמן. בלי שינויים מבניים, הענף יתקשה לצאת מהמשבר.
















