הפרסום ב"זמן אוויר" כי מחירי השוק הסיטונאי לסיבים הצפויים להתפרסם בקרוב במסגרת שימוע שיערוך משרד התקשורת, עומדים על 38-42 שקל, ועל מחירי השוק הפסיבי שאמורים לרדת ל – 100 שקלים לקילומטר, תפסו את השוק בהפתעה, ויותר מכולם תפסו את בזק עצמה בהפתעה. במשך שנים ארוכות מאד בבזק התרגלו להערים על משרד התקשורת בדרכים מדרכים שונות וביצירתיות רבה, אבל הפעם נראה שלבזק אין שום תרגיל בשרוול, ויתרה מכך – בזק היא זו שהפעם כרתה לעצמה את קברה במו ידיה.
במשך שנים היו מחירי השוק הסיטונאי ברשת בזק גבוהים בצורה חריגה מאד, והיו אחראים ללא מעט מהרווחים העודפים העצומים של החברה. החל במחירי ההולסייל בנחושת ובמחירי החכרת התשתית, שנקבעו על בסיס הנחה כלכלית מופרכת כאילו בזק מחדשת שוב ושוב את ההשקעה בקנים ובתעלות, בשעה שהמציאות היא בדיוק הפוכה, ועד למחירי ההולסייל סיבים השערורייתיים בסך 82 שקל לחודש שבזק הצליחה, באופן מעורר התפעלות, לשכנע את משרד התקשורת בנכונותם בזמן השקת הרשת על ידה. את המחיר של רפיסות משרד התקשורת בנושא המחירים הסיטונאיים שילמנו כולנו, דרך תחרות מופחתת בשוק הקמעונאי במחירים גבוהים במיוחד שהתבססו על הרף שהוגדר למעשה ע"י המחירים הסיטונאיים. מחירי הסיבים הסיטונאיים הגבוהים שנקבעו ע"י המשרד הותירו מרווח מצומצם שלא לומר בלתי קיים, לשחקנים שפעלו בתחום וכך גם ראינו איך כל השחקנים הקטנים נעלמים למעשה מהשוק, ומשאירים את הזירה רק לבעלי התשתיות.
הסיבוב הנוכחי צפוי להיות שונה. הפעם נראה התחכום של בזק כבר אינו קיים, והוא הוחלף בחוסר הבנה מוחלט של כללי המשחק הרגולטוריים. ראשית הטעות האסטרטגית של בזק הייתה בהסכם הסיבים עם פרטנר. ההסכם שנחתם בין אבי גבאי מנכ"ל פרטנר, המכיר היטב את השוק ואת הרגולציה בתחום הקווי, לבין יו"ר בזק גיל שרון הנטול ניסיון כלל בתחום הקווי וברגולציה החלה על חברה מפוקחת כמו בזק, מסמן למעשה את נקודת השבר שאחריה מחירי השוק הסיטונאי ובכלל התחרות בתחום הסיבים יראו כבר אחרת.
כאשר דירקטוריון בזק המורכב מבנקאים לשעבר, מנכ"ל קופת חולים ופוליטיקאית לשעבר, לא באמת מסוגל לבקר את הכדאיות בהסכם שכזה, שרון חתר להסכם שיניב עוד הכנסות מרשת הסיבים הנפרסת של בזק, אבל מתעלם לחלוטין מהמשמעות של קביעת מחיר הנמוך משמעותית מאד מהמחיר המפוקח באותה עת, וכך המחיר שנקבע בהסכם חתך את המחיר המפוקח בלמעלה מ – 45%. ההסכם עם פרטנר חסך למשרד התקשורת הרבה מאוד עבודה, ויצר למעשה לגיטימציה מוחלטת לקביעת מחירים הנמוכים משמעותית מהמחירים הקודמים, כאשר המחיר בהסכם הוא רף עליון למחיר סיטונאי אפשרי.
המשמעות של המהלך מבחינת בזק היא לא פחות מגורלית. למעשה אם משרד התקשורת יפעל בנחישות ויישם מחיר סיטונאי בסך 38 שקל לחודש, ו – 100 שקל לקילומטר בפסיבי, אפשר לומר שצפוי עידן חדש לחלוטין בתחום הסיבים בישראל. שחקנים חדשים הצטרפו לשוק, המחירים הקמעונאיים, כולל אלה של בזק עצמה, יצנחו בחדות, והרווח העודף של בזק יצטמצם כמעט לחלוטין. זקני הענף לא זוכרים מהלך אחד בתחום התקשורת, ועוד כזה שבזק יזמה, שיש בכוחו להביא לשינוי כה חד במפת התחרות בישראל ולפגיעה כה חדה בבזק עצמה.
נראה שחברת הייעוץ אקסון יחד עם הצוות הכלכלי במשרד התקשורת, לא נפלו הפעם לבורות שקודמיהם צללו לתוכם, והמחירים שהוצגו לשר התקשורת משקפים רוח חדשה במשרד, וניסיון אמיתי לקדם תחרות ולקבוע מחירים מבוססי עלות באמת, העבודה המקצועית שנעשתה לצד שר התקשורת שנראה נחוש לקדם את התחרות בתחום הקווי, עשויים להביא הפעם למפנה אמיתי בשוק.

















כל כלכלן מבין שהמחיר חייב להיות נמוך מ 40 ש"ח.
המחיר בעסקת פרטנר מגלם עלות ממוצעת לקו נמוכה מ 35 ש"ח.
לא מבין את החברות שלא פונות לרשות התחרות.