הנושא של מתן עדיפות לאספקת חשמל יציב למתקני תקשורת חיוניים מגיע לדיונים במשרד התקשורת, וזאת כחלק מהיערכות לשעת חירום וכחלק מרצון לוודא שחברות התקשורת מקפידות על הנהלים ועל הבדיקות התקופתיות שהן נדרשות לעשות. המשרד רוצה לשכלל את העדיפות לחברות התקשורת באספקת חשמל.
כל מתקן תקשורת צריך חשמל כדי שכל המערכות בו יפעלו. מתקן תקשורת חיוני הוא כזה שמשרת כמה אלפי לקוחות או שהוא היחיד בישוב או בעיר.
תקנה 67 מגדירה מה על חברות התקשורת לעשות על מנת להגן על המתקנים ברבדים השונים מפני הפסקות חשמל. מסתבר שהאכיפה בסוגיה עומדת כרגע לדיון במשרד ולדברי גורמים המקורבים לנושא בקרב חלק מהחברות המצב אינו משביע רצון בלשון המעטה.
כך לדוגמה ארון רחוב או אתר סלולרי נדרש ל – 2-4 שעות של הגנת מצברים, בהתאם לחשיבותו גם גנרטור נייד במידה והפסקת החשמל צפויה להיות יותר מזמן הגנת המצברים.
מתקן אגרגציה מחויב על פי התקנות ב – 12-24 שעות, עם או בלי גנרטור.
מתקני ליבה 48 שעות כולל גנרטור ועם העדפה ל-2 קווי חשמל מהזמנה נפרדת .
בדיקות תקופתיות שהמשרד עושה מעת לעת הראו שבזק מקפידה לעמוד בתקנה הזו. אך במשרד יש הסבורים שחברות הסלולר לא ממש מקפידות וייתכן שהמשרד יטפל בכך בעקבות ריבוי אתרים ב – 5G.
בבזק יש ביקורת פעם בשנה, והחברה גם מבצעת תרגול לפחות פעם בשנה. בזק גם ערוכה להתמודדות עם קריסה מלאה של מתקן אגרגציה כתוצאה משריפה, הפגזה וכו', באמצעות מכולה ניידת עם יכולת חיבור מהיר לכבילה הקיימת ושחזור מרבית התקשורת בתוך 24 שעות. גם זה מתורגל, אחת לשנה כמובן ללא הפגזה של מתקן, אבל בודקים שכל המערכות התומכות פועלות, שהקונפיגורציה של כל מתג במכולה נטענת בהתאם לקונפיגורציה של המתקן הנפגע, ומופקת תוכנית חיבורים אוטומטית לכל כבלי המתקן.
כמו כן מכבים מתג ליבה ורואים שהתנועה לא נפגעת והיא מנותבת דרך מתגי ליבה אחרים ואין עומסים גם בשעות השיא.
בחברות הסלולר לעומת זאת אין את אותה רמת הקפדה, סבורים במשרד. במידע שהצטבר במשרד אחת הטענות שעלו היא שכאשר מתרחשת תקלה גדולה בחברת החשמל שעורכת מספר דקות, מרבית אתרי הסלולר מתקשים לתפקד וזה לא קורה בגלל עומס על הרשתות, אלא הם פשוט כבים לאחר שהתברר שלא היו בהם מצברים.
















