משרד התקשורת מכין את התשתית המשפטית לקראת אפשרות למתן הוראות למפעילי התקשורת, כך נודע ל – zmanavir. לא ניתן להרחיב בנושא, אך המשמעות היא שהמפעילים צריכים להיות מוכנים לכך שיקבלו הוראות מהממשלה בעת משבר או בתקופת חירום. פניית המשרד מתייחסת לסעיף 13 א. בחוק התקשורת ובמלים אחרות מדובר על אירוע חירום שבו המשטרה, או שר הביטחון וכו' יכולים לתת הוראות לחברות בתקופת משבר.
משק לשעת חירום מבחינת חברות התקשורת פירושו מצב שבו יש צורך לשמור על תקשורת רציפה בין אזרחים, גורמים ממשלתיים וגורמי חירום. במצב זה, חברות התקשורת נדרשות לנקוט בצעדים על מנת להבטיח שהשירותים שלהן יהיו זמינים גם במקרה של נזק פיזי או פגיעה במערכת התקשורת.
הצעדים הנפוצים ביותר שעל חברות תקשורת לנקוט במצב של משק לשעת חירום כוללים:
– הבטחת זמינות התשתית: חברות התקשורת נדרשות להבטיח שהתשתית שלהן תהיה זמינה גם במקרה של נזק פיזי. זאת ניתן לעשות באמצעות הגנה על התשתית מפני פגיעה, או באמצעות הקמת תשתיות חלופיות.
– הגדלת קיבולת המערכת: חברות התקשורת נדרשות להגדיל את קיבולת המערכת שלהן על מנת לעמוד בביקוש הגובר לתקשורת במצב של משק לשעת חירום. זאת ניתן לעשות באמצעות הוספת מערכות חדשות, או באמצעות שדרוג מערכות קיימות.
– הגבלת השימוש: חברות התקשורת עשויות להגביל את השימוש בשירותיהן במצב של משק לשעת חירום על מנת להבטיח שהשירותים יהיו זמינים לכולם.
כאן המקום להזכיר גם שבתקשורת הערבית התפרסם שבכוונת שר התקשורת לנתק את האינטרנט לרצועת עזה. בכל מקרה נדגיש שמדובר בהחלטה של משרד הביטחון שרשאי לחייב את ספקיות האינטרנט הישראליות לנתק את החיבור לרצועה.
















