ההתנהלות של משרד התקשורת סביב הניסיון לרצות את המגזר החרדי בכל הקשור לתשלומים סביב הלימוד מרחוק, מראה עד כמה המשרד חלש ומתקפל מול גורמי כוח חרדיים. היום בבוקר, בפעם השלישית, מפרסם משרד התקשורת גרסה מתוקנת לשימוע דקות שיחה עבור לימוד מרחוק, בעקבות הכוח שהפעילו גורמים חרדיים ובראשם חברת ימות המשיח, שבעצם הראו למשרד התקשורת מי בעל הבית האמיתי בשוק.
מבלי להלאות את הקוראים בכל השימועים הקודמים ולמי שלא הספיק להכיר את הנושא, נסביר שבעקבות מתקפת הטרור הרצחנית מרצועת עזה שהתרחשה ב-7 באוקטובר 2023, אשר כללה ירי מסיבי של רקטות לשטח ישראל, הוכרז בישראל מצב מיוחד בעורף החל מ-7 באוקטובר 2023. בהתאם להנחיות פיקוד העורף והחלטות משרד החינוך, החל מ-8 באוקטובר 2023 לא התקיימו לימודים במוסדות החינוך בארץ. לאחר מכן, מערכת החינוך החלה לקיים לימוד מרחוק מבתי התלמידים.
משרד התקשורת מעריך שבעקבות המעבר ללימוד מרחוק, סביר שהיקף השימוש בשיחות טלפון יגדל באופן משמעותי אצל אוכלוסיות שעושות שימוש בשיחות לצורך לימוד מרחוק. במיוחד במגזר החרדי, שם שיחות טלפון הן אמצעי התקשורת העיקרי ללמידה מרחוק. כתוצאה מכך, החיובים בחשבונות הטלפון של אוכלוסייה זו צפויים לגדול באופן ניכר, מה שעלול להביא לחיובים גבוהים ובלתי סבירים, שאינם עולים בקנה אחד עם היקף הצריכה.
על פי ניתוח כלכלי שהציג המשרד, ללא התערבות, התשלומים החודשיים של מנויים שיכפילו את היקף השימוש שלהם יכולים להגיע לסכומים גבוהים באופן בלתי סביר. לדוגמה, בשוק הסלולר הממוצע הוא כ-60 שקלים, אבל יש מנויים שישלמו מעל 200 שקלים. בשוק הנייח יש מנויים שישלמו פי 3-9 ממה שהם משלמים כרגיל.
לכן, המליץ המשרד בשימוע מ-12.10.2023 לאמץ את ההחלטה ממשבר הקורונה, שחייבה את חברות התקשורת לתת לכל מנוי תוספת אוטומטית של "דקות חריגה" במחיר מוזל של עד 2 אגורות לדקה. בשימוע מ-20.10.2023 הומלץ פתרון שונה – לאפשר לספקי השיחות לתת אותן ללא תשלום ובלי תשלומי קישור גומלין. שר התקשורת שלמה קרעי הצהיר מפורשות שלא יסכים שאף הורה ישלם דקות חריגה.
ואולם אחרי בחינה נוספת, ובמלים אחרות אחרי שימות המשיח הפגינה שרירים וניתקה באופן חד צדדי עשרות מוסדות חינוך, כפי שחשפנו https://tinyurl.com/yoel7su5 , המשרד שוקל פתרון משולב: לחייב את ספקי הטלפוניה לתת תוספת דקות חריגה במחיר מוזל של עד 0.88 אג' לדקה ליעדים נייחים ו-5.28 אג' לניידים, אבל להשאיר את תשלומי קישור הגומלין כדי שספקי תוכן יוכלו להמשיך לפעול.
המשרד מסביר שמבנה התעריפים הנוכחי אינו סביר בנסיבות החירום, ולכן הוא מוסמך להתערב. ההסדר המוצע ייכנס לתוקף תוך 3 ימים ויוארך עד סוף מצב החירום.
ימות המשיח וחברות נוספות הפועלות במגזר, ניתקו את מוסדות החינוך בטענה שלפי השימוע (השני) הן היו אמורות לשאת בתשלומי קישור הגומלין משום שמשרד החינוך לא מצא תקציב לממן זאת. הפשרה שעימה יצא עכשיו המשרד מחזירה את העלות להורים ולחברות הסלולריות שייאלצו לשאת בחריגות השיחות תוך כדי שהחברות החרדיות המפעילות את המרכזיות לא נושאות בנטל.
נדגיש שבמשרד התקשורת מאד כועסים על ימות המשיח ובכירים במשרד אמרו שלא יעברו על כך בשתיקה לנוכח הפגנת הכוח האגרסיבית שקיפלה את המשרד. יחד עם זאת קשה להאמין שהמשרד ינקוט בצעד כלשהו בשל הכוח של החרדים בקואליציה והעובדה שאיש לא ירצה לקדם מאבק מולם בתקופה זו.

















יש לקוות שעם תום הלחימה שר התקשורת האויל , השפוט של רא שהממשלה ייעלם מהנוף והמשרד האימפוטנטי הזה יחזור למה שהיה צריך להיות כבר לפני שנים רבות: עם שר נבון לכם בעל ידע ודיעה פרוגרסיבי ולא הגולם שנמצא שם כעת למרות תואר בדוקטור שלו