סטארלינק, שירות אינטרנט לוויני של חברת SpaceX, הוא אחד הנושאים החמים בעולם התקשורת בישראל. השירות, המאפשר קצבי הורדה של עד 200 מגהבייט לשנייה, מציע יתרונות רבים, כגון גמישות, כיסוי רחב ויכולת גיבוי לתשתית הקווית. עם זאת, לשירות קיימים גם סיכונים, אשר גורמים לממשלת ישראל להתנהל בזהירות רבה במו"מ עם החברה.
למרות שיחסית ללוויין מדובר בשירות שובר שוק, לא מדובר בשירות זול והוא יעלה פי 5-10 (תלוי ביישום ובסוג החבילה) משירות סיבים רגיל שנותן קצב של 1 גיגה. לכן, הוא מיועד ל- 2 מטרות – כשלא כדאי או אי אפשר להביא תשתית קווית ולטובת גופים בתנועה.
אבל יש לו עוד יישום עם עליונות ברורה – תשתית נוספת כגיבוי לתשתית הקווית.
במלחמה, הצורך בגיבויים עולה. כולם רוצים לקדם שירותי סטארלינק. משרד התקשורת, לקוחות, אינטגרטורים, סטארלינק. כולם. וגם אין ממש מתנגדים – השירות לא יפגע לכאורה בפוטנציאל העסקי של אף מפעיל מסורתי, אז מה קורה פה, ולמה זה כל כך מתעכב?
היתרונות בסטארלינק ברורים, אבל יש בו גם סיכונים והמדינה רוצה ואם יורשה, גם בצדק, לנהל אותם.
ראשית נזכיר, שאספקת שירותי תקשורת תשתיתיים מצריכה בישראל (כמו ברוב העולם) רישיון. מטרת הרישיון היא להבטיח עמידה בסטנדרטים הנדסיים שירותיים ומסחריים בהתאם למדיניות המדינה. רישיון כזה מוענק לחברה ישראלית שיש בה גם אחזקה מסויימת של גוף ישראלי. ככל הידוע לסטארלינק אין שותף ישראלי בחברה שהקימה בישראל והיא גם לא עושה קולות בכיוון, מה שעוד פחות מסייע לה במגעים מול משרד התקשורת.
ועכשיו למהות. 3 דברים מרכזיים מטרידים את משרד התקשורת ומשרד הביטחון.
הראשון, מניעת פגיעה בביטחון המדינה. לסטארלינק, בשונה מכל תשתית תקשורת המונית אחרת, אין שער (Gateway) בישראל. זה אומר שהתקשורת יוצאת מהאנטנה ישירות לעולם.
למעשה, לכאורה, אנטנה יכולה להיות מופעלת בכל מקום (יו"ש עזה וכו') ולאפשר תקשורת ללא יכולת של המדינה לעצור או לפקח עליה. סטארלינק יודעים בדיוק היכן אנטנה שלהם ממוקמת ויכולים לקבוע האם היא מורשית או לא לפעול. כך, אם החליטה המדינה לנתק את התקשורת בעזה, יכולה אנטנת סטארלינק לעבוד ולעקוף כל תשתית אחרת. המדינה אם כך, רוצה לוודא שיש לה את היכולת לפקח היכן מותקנת אנטנה.
כמו כן תרצה המדינה לוודא שאם סטארלינק תהפוך להיות תשתית גיבוי מרכזית בישראל, לא תוכל סטארלינק להחליט בוקר אחד (כמו שקרה באוקראינה) שהיא מפסיקה שירות כי מישהו פה מעצבן אותה.
השני, מניעת הפרעות הדדיות, שידורי לוויין הם כמובן אלחוטיים ויכולים להשפיע ובעיקר להיות מושפעים על שירותים ותשתיות אחרות.
השלישי, מסחרית. המדינה רוצה לוודא שסטארלינק ישראל לא תהיה היחידה שתוכל למכור שירותי סטארלינק בישראל בדיוק כמו שבזק היא לא היחידה שמוכרת תשתיות בזק.
סטארלינק היא גוף חזק לא פחות ממדינה ואת אילון מאסק כבר הגדיר מישהו "נשיא ארה"ב האמיתי". המו"מ איתם קשוח, אבל המדינה מבינה שפוטנציאל הסיכון פה הוא גדול לא פחות מהתועלת שבשירות ולכן מתנהלת בזהירות רבה.
















