מניות התקשורת ממשיכות להציג תנודתיות גבוהה לאור ההשפעות האפשריות של המלחמה בדרום על המשק. עם זאת, נראה כי בזק מהווה אפיק השקעה יציב יחסית, בשל המאפיינים הייחודיים שלה, כך מעריכה סבינה לוי מנהלת המחקר בלידר שוקי הון. בסקירה שפרסמה לקראת פרסום דוחות הרבעון השלישי השבוע, היא מציינת כי מניות התקשורת הציגו מתחילת השנה ביצועי חסר ביחס לשוק, בדגש על חברות הסלולר. מאז פרוץ המלחמה, בזק ופרטנר הפגינו עוצמה ביחס לשוק, בעוד שמניית סלקום רשמה ירידות חדות יותר תודות להיקף גבוה של הכנסות חוזרות וביקושים קשיחים יחסית. הסגמנטים שמאופיינים בחשיפה גבוהה יותר כוללים את הכנסות הנדידה ומכירות ציוד סלולר, כותבת לוי. בתרחיש של מלחמה ממושכת תיתכן פגיעה גם בתחום העסקי. מהצד השני, בטווח הקצר החברות נהנות מביקושים גבוהים יותר לרוחב פס.
"אנו בדעה, כי מניית בזק מהווה עוגן בטוח לחשיפה לשוק המניות הישראל בזמן המלחמה. הקבוצה מאופיינת בפיזור עסקי, איתנות פיננסית ותזרימים חזקים, זאת לצד מדיניות דיבידנד. סלקום ופרטנר עלולות להתאפיין בתקופה הקרובה בתנודתיות מוגברת, כאשר כל אחת מהן מתמודדת עם אתגרים עסקיים/ פיננסיים ספציפיים שמשפיעים לרעה על הסנטימנט".
היא כותבת כי מניות התקשורת הציגו מתחילת השנה ביצועי חסר משמעותיים ביחס לשוק, בהובלת חברות הסלולר סלקום ופרטנר. בזק ירדה מתחילת השנה בשיעור של כ- 12% בעיקר על רקע השפעות הרפורמה המשפטית על תיאבון המשקיעים הזרים וחוסר ודאות רגולטורי. סלקום ופרטנר הושפעו לרעה מהתאוששות איטית ביחס לצפי בתוצאות, בנוסף, סלקום נתונה ללחץ מסחרי על רקע הסוגיות הקשורות לבעלות השליטה ופרטנר סבלה מהרעה בסנטימנט על רקע אכזבת המשקיעים מהמסרים של ההנהלה בנוגע לביצועים ב- 2023.
עוד נכתב שפעילות הליבה של חברות התקשורת מאופיינת בחשיפה נמוכה יחסית למלחמה, בהשוואה למרבית הסקטורים האחרים, במיוחד בהסתכלות על הטווח הקצר. הביקוש לשירותי התקשורת הינו יחסית קשיח, כאשר הלקוחות הקיימים משלמים עבור השירותים על בסיס חודשי, באמצעות חיוב "אוטומטי", כלומר מדובר בבסיס הכנסות חוזרות בהיקף משמעותי.
שני סגמנטים שכן מאופיינים בחשיפה מהותית, הם הכנסות הנדידה שמושפעות מהיקף התיירות ומכירות ציוד סלולרי. מהצד השני, ישנם תחומים שדווקא מושפעים לחיוב מהלחמה, בדגש על תחום התשתית, כאשר למידה מרחוק והגדלת היקף העבודה מהבית מגבירים את הביקוש לרוח פס, כולל שדרוג חבילות ועלייה בביקוש לסיבים. מהשיחות שקיימנו עם החברות לאחרונה, אנו מתרשמים כי בשלב זה לא צפויה פגיעה משמעותית בתוצאות, כאשר הביצועים של הרבעון השלישי לא יושפעו כלל והרבעון הרביעי ייפגע כמובן מהירידה בהכנסות הנדידה (אם כי צריך לקחת בחשבון כי מדובר ברבעון שנחשב גם ככה לחלש יחסית) ומקיטון במכירות הציוד, שלדעתנו יהיה יחסית משמעותי (ירידה בתנועת הלקוחות במרכזיים מסחריים, סנטימנט כללי ירוד בקרב הצרכנים, היעדר תחרות באילת ועוד). כמובן, שהסלמה משמעותית נוספת במלחמה עלולה להעמיק את הפגיעה בתוצאות הן בטווח הקצר, והן בטווח הארוך, כאשר ללחימה ממושכת עלולות להיות השפעות שליליות על פעילות המגזר העסקי, מה שיכול להשפיע על הביקושים לשירותי החברה ומחיריהם.
הדגשים שלוי שמה לקראת פרסום הדוחות:
הפרשות / השפעות נקודתיות: בזק צפויה לבצע הפרשה של כ- 75 מיליון שקל בקשר לתיקון ההסכם הקיבוצי (בשלב זה אין השפעה על התזרים ועל הרווח המתואם). חברות הסלולר עשויות לבצע ביטול הפרשות לקרן ייעודית לפרישת תשתית הסיבים. יישום החלטות רגולטוריות: בזק – כניסתה לתוקף של הפעימה השנייה להורדת תעריפי הטלפוניה הקווית; סלולר – הפעימה הראשונה להורדת קש"ג (2 אג').
תחום התשתית: אנו מניחים המשך התקדמות מהירה של בזק בפריסה והגדלת מצבת לקוחות הסיבים; פרטנר הודיעה עם פרסום הדוחות ל2-Q על השלמת פעילות ה-IRU השנייה והתקדמות לפעימה השלישית, מה שעשוי להתבטא בהמשך התרחבות מהירה של בסיס לקוחות הסיבים. גם סלקום ממשיכה, להבנתנו, לפעול להגדלת נתח מנוי הסיבים מסך לקוחות התשתית.
תחום הסלולר: יושפע לחיוב מהעונתיות ומעיתוי השקות, מה שיתבטא בהכנסות גבוהות יותר ממכירת ציוד סלולר ביחס לרבעון הקודם.
תחום הטלוויזיה הרב ערוצית: מעניין יהיה לבחון את השפעת הכניסה של TV Free על תוצאות /מגמות בסקטור, כאשר אנו מעריכים, כי לפחות בשלב זה לא צפויה השפעה מהותית על התוצאות.
לגבי הרבעון הרביעי, כותבת לוי "בשלב זה עדיין קשה להעריך את עוצמת ההשפעה של המלחמה על התוצאות, כאשר בהנחה ולא תהיה הסלמה משמעותית אנו מעריכים פגיעה יחסית מוגבלת בתוצאות (עשרות מיליוני שקל בודדים ב-EBITDA), אולם במקרה של הסלמה משמעותית נוספת תתכן פגיעה משמעותית יותר. כמו כן, עוצמת הפגיעה בתוצאות תהיה תלויה גם במשך הלחימה.
"האם זה הזמן לקנות מניות התקשורת? חברות התקשורת מאופיינות בחשיפה נמוכה יחסית להשפעות המלחמה, תודות להיקף משמעותי של הכנסות חוזרות וביקושים יחסית קשיחים למוצרי התקשורת. לכן, אנו בדעה שמדובר בתחום שנכון להיות חשופים אליו ברוח התקופה, בדגש על אחזקה במניית בזק. מבין שלוש החברות, "הפעילות של בזק נחשבת להערכתנו לאיתנה ביותר, בעיקר תודות לגודל החברה ופיזור ההכנסות. כמו כן, החברה מאופיינת באיתנות פיננסית ותזרימים חזקים, זאת לצד מדיניות דיבידנד (תשואת דיבידנד של כ- 5% – 4%). לכן, אנו מעריכים, כי בזק מהווה עוגן בטוח יחסית בשוק המקומי. האג"ח הארוך של החברה, במח"מ 9.2 נסחר במרווח של כ – 1.6%, מה שממחיש את העוצמה הפיננסית של הקבוצה. התמחור הנוכחי של החברה בשוק משקף להערכתנו תשואת תזרים ( FCF אחרי ריבית) של כ- 7%".
"חברות הסלולר הציגו אומנם ירידות חדות מתחילת השנה, ונסחרות לכאורה בתמחור נוח יחסית, אולם המניות עלולות להתאפיין לדעתנו בתנודתיות גבוהה יותר בתקופה הקרובה. סלקום ממשיכה להתמודד עם רמת מינוף גבוהה, כאשר העלייה בתשואות ופגיעה אפשרית בתזרים על רקע המלחמה עלולות להשפיע לרעה על הסנטימנט כלפי המניה. אמנם התמחור של סלקום משקף תשואת תזרים של כ- 10% ביחס לתוצאות החזויות ב – 2023 אך לא בטוח שהתשואה מספקת בראיית סיכון / סיכוי, על רקע אתגרי התקופה".
"פרטנר מאופיינת במאזן חזק יותר, ורמת מינוף נמוכה, אולם התזרים החופשי של החברה החזוי ל- 2023 צפוי להיות להערכתנו נמוך מאוד, על רקע ההשקעות הגבוהות והתשלומים לבזק. בנוסף, עדיין קיים סימן שאלה בנוגע לקצב השיפור בתוצאות ובתזרים בשנים הקרובות".
















