קרוב לוודאי שמלחמת חרבות ברזל תגרור אחריה חשיבה מחדש בכל הקשור למכרז שאמור היה לצאת השנה בנושא ה – 5G בצה"ל. התפקוד של הרשת הצבאית הנוכחית בזמן המלחמה יהווה שיקול מכריע בהחלטות העתידיות של הצבא אך לצד זה הצבא גם יידרש להסתכל קדימה על הדרישות העתידיות שלו לאור הניסיון שצבר בלחימה. המשמעות היא שקשה מאד להמר כרגע האם ייצא מכרז ל – 5G והאם יש סיכוי שהרעיון של המשך העבודה עם מוטורולה כספק יחיד גם ב – 5G יחזור לשולחן המו"מ.
גורמים עימם שוחחנו אומרים שכרגע המצב הוא שהרשת של מוטורולה ואריקסון במלחמה עובדת יפה מאד. גם גורמים שאינם ידועים כחובבי מוטורולה מתקשים למצוא דופי בתפקוד של הרשת שלה במלחמה וזה אינו דבר של מה בכך. בסופו של דבר יגיע הרגע שהצבא יצטרך לשאול את עצמו אם זה עובד כל כך טוב למה צריך להחליף, כשהמשמעות היא גם שצריך לסגור את הרשת הישנה במידה ומוטורולה לא זוכה. אם היא זוכה ה – 5G שלה יעבוד לצד ה – 4G שהיא מספקת היום ולכאורה זה יהיה פתרון אידיאלי עבור הצבא שיצטרך לשאול את עצמו למה לפרק משהו שיכול לעבוד במקביל ולקחת סיכון עם פתרון אחר לא מוכר.
הנקודה כאן היא כמובן הצרכים העתידיים של צה"ל. מה שאנחנו רואים כעת במלחמה הוא כאין וכאפס לעומת מה שצפוי בעתיד מבחינת היקפי תעבורה וכיסוי שהצבא יידרש להם. הרבה יותר דאטה, הרבה יותר בינה מלאכותית, הרבה יותר תשתיות, והכל בזמן אמת ותחת אש ודרישות אבטחה מרחיקות לכת.
גורם שמכיר היטב את הנושא אמר ל – zmanavir שבצה"ל התהפכו כמה וכמה פעמים עם ההחלטה ללכת למכרז, אבל המלחמה טרפה הכל וברור שלא יקרה כלום עד שלא יגבשו מחדש את התפיסה העתידית של רשתות התקשורת, כשצריך לקחת בחשבון שלחלק מהקבוצות שהתכוונו להתמודד יש ניסיון צבאי בתפעול מערכות צבאיות ועבודה מול הצבא אך ייתכן וגם הפתרונות שהם חשבו להציע יידרשו לחשיבה מחדש על רקע המלחמה.
בשורה התחתונה סביר להניח שבשנה הקרובה לא יהיה מכרז סלולר צבאי, שייתכן והיה יוצא אל הפועל אם בצבא היו מגיעים למסקנה שאנחנו בקטסטרופה בנושא הרשת הסלולרית, והיה וזה ממש לא המצב, סביר להניח שהמכרז לא ייצא לפועל בקרוב.
















