החברות הסלולריות בישראל צפויות שנה הבאה לעשות את קפיצת המדרגה הבאה ב – 5G ולעבור לליבת רשת (5G standalone (5G SA. לכאורה ההשקעה בשדרוג אמורה להביא לבשורה גם בצד ההכנסות, אבל ספק אם יש גורם אחד בקרב החברות שיודע להצביע מהו.
שתי החברות שמצהירות רשמית על השקת רשת 5G SA הן פרטנר ופלאפון שהודיעו בתחילת השנה ממש בסמיכות זו לזו על הסכם עם אריקסון להשקת ליבת רשת חדשה. סלקום הצהירה כי היא גם תשיק, קרוב לוודאי עם נוקיה, אבל אצלה מדובר באירוע שהיא לא רוצה להרחיב את הדיבור עליו. מדוע? כי בגנים של סלקום להיות פורצת דרך טכנולוגית זה משהו שאף פעם לא עניין אותה. היא כן רוצה להיות בקו הראשון של הטכנולוגיה אבל לאו דווקא ראשונה.
השניה זו הוט מובייל, שהיא תעלומה בפני עצמה ואי אפשר להבין מה החברה רוצה להיות כשתגדל. סביר להניח שהיא גם תשיק פתרון של נוקיה כחלק מההסכמים של חברת האם אלטיס עם נוקיה בשאר העולם.
אבל לפני שנדבר על המניעים למעבר ולשדרוג, כמה מלים על הטכנולוגיה והמעבר אליה.
5G עצמאי (5G SA) הוא תשתית סלולרית שנבנתה במיוחד עבור שירותי 5G על ידי יישום סטנדרטים ופרוטוקולים של 5G ברשת הרדיו ובליבת הבקרה. רוב המפעילים בארצות הברית ובמקומות אחרים כולל ישראל הקימו את רשתות הדור החמישי באופן היברידי הנקרא 5G לא עצמאי (5G NSA). עם 5G NSA, המפעילים משתמשים בציוד רדיו חדש של 5G אבל מציבים אותו מעל ליבת ה-4G LTE הקיימת.
בעוד שהורדות מהירות יותר וקישוריות במהירויות גבוהות יותר לאפליקציות מקוונות הם נהדרים עבור יחידים, עסקים רוצים וצריכים יותר מזה ב-5G. במלים אחרות שילוב מלא ומתוקנן של הרדיו והליבה מביא עימו יתרונות ושיפורים טכנולוגיים. כך למשל ברשת SA ניתן יהיה לראות שיפורים נוספים במהירות ובטווח, מעבר למה ש-5G NSA מביא. לרשת יש תמיכה בפריסות בצפיפות גבוהה יותר של מכשירים שזה דבר חשוב מאד היום על רקע היקף ההתקנים שמתחברים לרשת, ועל מנת שיוכלו לעבוד במקביל. תמיכה בשימושים בעלי עיכוב נמוך (Latency) ובזמן אמת כמו עבור תחבורה אוטונומית שאיש אינו יודע מתי תגיע, אבטחה משופרת וכמובן רשתות פרטיות בטכנולוגיה הקרויה Network slicing.
מהיתרונות ניתן לראות שמדובר בעיקר בפתרונות לשוק העסקי ופחות עבור המשתמש הפרטי. ואכן המגמה העולמית תומכת בכך. 5G לא עצמאי אינו טוב בהרבה מאשר 4G LTE בתמיכה במגוון מלא של מקרי שימוש עסקיים פוטנציאליים עבור שירותי נתונים סלולריים. 5G NSA יקר ערך כטכנולוגיית גישור, המאפשר לעסקים להכניס ציוד מוכן ל-5G בזמן שהמפעילים ממירים את התשתיות שלהם, אבל הוא מיועד רק כמצב מעבר. המטרה היא 5G SA.
ומכאן נשאלת השאלה מה חושבים בישראל על ההשקה הצפויה? פרטנר למשל הלכה ל – 5G SA מכיוון שהייתה חייבת להחליף את ליבת הרשת הקודמת של Mavenir שאיתה קיוותה ללכת קדימה. התנסות קצרה של שנתיים הספיקו לה. שאלה שאין עליה תשובה היא האם פרטנר הייתה הולכת ל – 5G SA גם אם לא הייתה חייבת להחליף ספק בליבת הרשת או שהייתה עושה זאת בכל מקרה. על כל פנים פרטנר הייתה הראשונה שהכריזה על מעבר ל – SA עם אריקסון, לא משנה מה הסיבה.
פלאפון שהכריזה מיד אחריה על השדרוג, לכאורה הייתה יכולה לחכות עם המהלך על רקע אי הוודאות סביב הטכנולוגיה, אבל פלאפון כחברה בקבוצת בזק לא יכולה להרשות זאת לעצמה תדמיתית. החברה האם מובילה את פריסת הסיבים האופטיים בישראל מבחינת היקף הפריסה, אז איך יכול להיות שהחברה הבת לא תהיה בחזית ב – 5G?
בסלקום המצב טיפה שונה כאמור. סלקום מעולם לא הייתה חברה שרצה להוביל טכנולוגית. עמוס שפירא מנכ"לה לשעבר היה מומחה בזה. כשכולם דברו על טכנולוגיה הוא דיבר על מכירות. טכנולוגיה מעולם לא עניינה אותו כשלעצמה אלא איך היא מסייעת לארגון לעשות יותר כסף.
אצל דניאל ספיר המנכ"ל הנוכחי המצב לא רחוק כל כך והוא מנכ"ל מוטה מכירות ורווחיות בכל כוחו, אבל ספיר גם מבין שהוא לא יכול להישאר מאחור טכנולוגית ולכן סלקום תהיה שם בצורה כזו או אחרת. סביר להניח שיתן לאחרים להתגלח על הזקן קודם.
ולגבי הוט מובייל אין הרבה מה להגיד מלבד זה שבכירים בקבוצה השמיעו קולות עמומים על כך שהיא עוד תפתיע. לזכותה ייאמר שהיא גם הייתה הראשונה שהעלתה את הדיון על מעבר לסביבת ענן וניסוי עם מיקרוסופט בנושא, אבל לגנותה ייאמר שמלבד ההכרזה לא שמענו כלום.
ולגבי שאלת מיליון הדולר – כיצד עושים מזה כסף? אף אחד לא יודע ומי שאומר לכם שכן אל תאמינו לו. השירות הכי נפוץ בתחום הוא בעולמות הרשתות הפרטיות אבל כאן לחברות הסלולריות יש תחרות קשה מאד מצד אינטגרטורים שיודעים לעבוד יותר מהר מהן, ובכל מקרה למרבה הצער ישראל לא תהיה המדינה שניתן יהיה ללמוד מה ניתן לעשות עם הטכנולוגיה. אנחנו נחכה לראות מה קורה בעולם ואח"כ נעשה מה שיעשו כולם.
מנכ"ל אחת החברות הסלולריות היטיב לקלוע עם האמורה הבאה: "אנחנו בונים SA כמו שבונים גלשן רוח, אתה חייב לבנות אותו כדי להיות מוכן להשתמש בו כשתבוא הרוח".
















