עסקת אריקסון-AT&T הפכה לשיחת היום בשוק הטלקום העולמי וגם בישראל בקרב חברות הסלולר. העסקה שרבים מכנים אותה מדהימה, משנה מושכלות יסוד בשוק הסלולר, אך מצד שני רב הנסתר בה על הגלוי ואלוהים כידוע נמצא בפרטים. גורמים עימם שוחחנו מדגישים כי רק בטווח של כמה חודשים ניתן יהיה להבין באמת מה כוללת העסקה, ועד כמה אריקסון הסכימה לפתוח את הרשת שלה לתאימות, יכולת פעולה הדדית (interoperability) מול יצרנים מתחרים, ומצד שני עד כמה הדרישה של AT&T ל – Open Ran מלא אכן תיושם ועד כמה רחוק.
בקצרה נזכיר שבעסקה תמורת 14 מיליארד דולר, אריקסון מחליפה את נוקיה ומקימה ל – AT&T רשת סלולר 5G מבוססת ענן ו – Open Ran ב – 70% מהאתרים בארה"ב.
לדברי גורמי מקצוע בארץ מדובר בעסקה מדהימה, מעבר להישג מול המתחרים "יש כאן אי בהירות ואני לא בטוח מה בדיוק מכרו שם, כי אריקסון בעולמות ה – Open Ran מאוד שמרנית וגם כאשר היא אומרת שהיא תתמוך בטכנולוגיה צריך לראות בדיוק עד כמה, והאם זה הולך לענות על הצרכים של AT&T. אבל לפחות בשלב הראשון אין ספק שהעסקה מחזקת את המעמד של אריקסון בעיקר מול נוקיה, אבל זה יחזק גם את מי שבחר באריקסון, בארץ ובעולם".
עבור אריקסון יש כאן עסקה אסרטגית כי אנחנו יודעים שאין כמעט מכירות כרגע של 5G בארה"ב. היה חשוב לקחת פה נתח שוק כי תחשוב מה היה קורה אם הם לא היו לוקחים. השאלה הגדולה היא, מה הובטח פה, מה בדיוק הם מכרו? מה זה ייתן בסוף? מה יצטייר כגידול בסופו של דבר? אריקסון צריכה להראות למשקיעים שהיא מביאה דבר מה גדול ב – 2023 לאור הירידה במכירות בשוק האמריקאי. אז יכול להיות שזה הסיפור".
לדברי הגורם "שתי החברות הולכות על המהלך הזה יחד, מה שאומר שלא נראה כאן איזשהו פיצוץ ב – Open Ran, אלא בוא נעשה את זה ביחד ולא נהפוך את זה לאיזה שוק משוגע כזה שאף אחד לא שולט עליו".
לגבי השפעת העסקה על השוק המקומי אמר "אני לא יודע אבל בטוח שהמפעילים יתחילו לשאול את אריקסון ישראל שאלות ויבקשו תשובות. אבל זה משהו שגם באריקסון ישראל יצטרכו ללמוד עד שיהיו להם תשובות, אבל זה ייקח חצי שנה שנה, עד שיבינו מה קורה שם. בינתיים קשה יהיה לראות שינוי במפת הכוחות והחלוקה בין נוקיה ואריקסון בישראל ששולטות בשוק. השוק הישראלי קטן מדי ולהכניס לכאן ספק נוסף זה אירוע שאני לא רואה אותו קורה וגם למפעילים כאן אין כסף".
"מצד שני ייתכן ותהיה כאן התעוררות דווקא מהצד של המפעילים כי בסוף צריך לזכור אתה צריך הרבה רדיו לדור החמישי, הרבה רדיו. ואם יהיה ספק שיוכל לתת פתרון טוב כדי להוריד עלויות אז ייתכן ונראה שינוי".
















