משרד התקשורת פרסם היום עדכון לתנאי הרישיון של הזוכים במכרז לפרישת רשת סיבים מתקדמת בפריפריה. המכרז, שפורסם באוקטובר 2021, ביקש לעודד חברות תקשורת לפרוס תשתיות אינטרנט מהירות באזורים נעדרי כדאיות כלכלית באמצעות מתן רישיונות ומענקים כספיים. לדעת חלק מהזוכים העדכון החדש הולך להוביל להחזרת אזורים סטטיסטיים שזכו בהם למשרד, כיוון ויש בעיה לעמוד ביעדים לאור המלחמה. מדובר על בעיות של התארכות קווי אספקה של ציוד, זמני אספקה, חוסר בכוח אדם מיומן ומאושר בטחון. לדברי זוכים כל המלאים הזמינים הלכו דרומה לשיקום תשתיות.
עם כניסתו לתוקף של תיקון 76 לחוק התקשורת באוקטובר 2022, אשר שינה את משטר הרישוי בתחום, התעורר הצורך לעדכן את נספח הרישיון של הזוכים במכרז. בעקבות שימוע שערך המשרד, הוחלט על עדכון נספח הרישיון לזוכים שהם בעלי רישיון בזק, ומתן הוראת מנהל לזוכים הרשומים במרשם.
העדכון כולל התאמות לאסדרה החדשה וכן מנגנון המאפשר העברת רשתות שפרסו הזוכים לספקים אחרים באזורים מסוימים.
המשרד קובע כי לא ניתן להעביר זכות למענק בין מפעיל שזכה באיזור תמרוץ למפעיל אחר לפני השלמת הפריסה ועמידה באבן הדרך השלישית (אבן הדרך השלישית מוגדרת שלושה חודשים אחרי סיום הפריסה.
השימוע בא לאחר פניה ממספר מפעילים אשר ביקשו לאפשר להעביר את הזכות לפני השלמת הפריסה, ובכך לנהל סיכוני פריסה ואי עמידה בלוחות זמנים. המשרד מתעקש על מנת למנוע מסחר בכספי תמרוץ.
ההחלטה של השר למעשה תחייב חברות שלא סיימו פריסה ולאור המלחמה מתקשות בעמידה בלוחות הזמנים הקשיחים, לקבל החלטות בימים הקרובים האם להחזיר אזורי זכייה או להסתכן בקנסות.
לאור העובדה שהמשרד בחר לא לצאת למכרז שלישי והעביר את חובת הפריסה באזורים שנותרו לבזק, ככל הנראה שבזק תזכה שוב מן ההפקר.
















