סוף השנה מביא עימו שורה של סיכומים ותחזיות לגבי שנה הבאה. הרבה מאוד חברות טכנולוגיה הציעו שורה של רעיונות לעולמות הטלקום. הטרנדים העולמיים חשובים אבל יותר חשוב מה יקרה בשוק שלנו. אם יש משהו שלמדנו משנה שעברה, זה שהשוק הישראלי עשה קפיצת דרך משמעותית בתחום פריסת הסיבים האופטיים וגם בשנה הבאה נראה המשך פריסה אבל בעיקר נראה מאמצי שיווק יותר גבוהים של החברות למעבר לקוחות לסיבים על חשבון רשתות הנחושת והכבלים הישנות. בזק כבר עם פריסה של 2 מיליון משקי בית ו – IBC עם 1.5 מיליון.
כאן צריך לקוות שמשרד התקשורת ישלים את העבודה הכלכלית ויפחית את מחירי השוק הסיטונאי כולל השוק הסיטונאי הפסיבי כפי שהתחייב, מה שיאפשר הורדת מחירי האינטרנט והגברת התחרות.
בשוק הסלולר אין הרבה למה לצפות למרבה הצער. ראינו בשבוע שעבר את הקרבות בין משרד התקשורת ומשרד האוצר אחרי ששר התקשורת שלמה קרעי הציג את תוכניתו להשקעות בהיקף של 1.7 מיליארד שקל לתעשייה שימומנו מאגרות תדרים שהחברות הסלולריות משלמות. האוצר דחה את התוכנית וקרא לקרעי לשבת ולחשוב יחד על תוכנית מוסכמת.
קרעי לא הופתע, הוא ידע שאגף התקציבים לא יאפשר לו מימוש התוכנית ולכן הוא ינסה להשיג את המימון באמצעים פוליטיים.
קשה להעריך סיכויי הצלחה של מהלך כזה. רפורמות גדולות בשוק התקשורת תמיד, אבל תמיד, מתבצעים כאשר אגף התקציבים זורם עם השר ומתואם עימו. בלי תיאום כזה הסיכוי קלוש. קרעי בחר לריב עם האוצר מהיום הראשון שנכנס לתפקידו. זו הייתה טעות גדולה. היום יש דם רע בין המשרדים וזה לא מבשר טובות לשוק התקשורת. אם להסתכן בהערכה ועל פי שיחות עם החברות הסלולריות, לא תהיה פריצת דרך משמעותית בהשקעות ב – 2024. הרבה מאוד השפעה תהיה להחלטת החברות להשקיע בהתאם למה שיחליטו משרדי הממשלה לגבי המשך ההנחות באגרות תדרים, והאם ניתן יהיה להגיע לסיכום עם החברות על התחייבות להנחות באגרות תמורת הקמת יותר אתרי 5G.
וזאת עוד לפני שדיברנו על השפעות המלחמה על החברות הסלולריות בהיבט הרומינג, כלומר החזרת התיירות היוצאת והנכנסת. לא פלא שהחברות נקלעו לקושי רציני לתכנן את התקציב שלהן ל – 2024. ההכנסה מהרומינג תשפיע ללא ספק לרעה אבל קשה להעריך עד כמה.
ולגבי שוק הטלוויזיה? סביר להניח שהדיון המחודש בשוק הטלוויזיה יחכה עד אחרי המלחמה. איש אינו יודע מתי זה יקרה ולכן סביר להניח שבמחצית השנה הקרובה לא נראה שינויים בגזרה הזו מה גם שהרבה תלוי בשאלה עד כמה יחזיק שיתוף הפעולה בין המחנה הממלכתי עם הממשלה.
ב – 2023 דיברנו על האפשרויות שיהיו מיזוגים בשוק הטלוויזיה על רקע ההפסדים של פרטנר וסלקום בתחום. כרגע החברות לא מראות סימנים למיזוג כזה או לסגירה של התחום ההפסדי. קשה לראות מי מהן סוגרת את הפעילות בשנה הקרובה ובכל מקרה ניתן להעריך שניסיונות להקטין את הנזק יהיו גם יהיו ולא נתפלא אם יחזרו לדבר על שיתופי פעולה עם חברות כגון free tv כחלופה לפעילות הקיימת.
















