משרד התקשורת בהתלבטות קשה סביב הצורך לחייב את החברות הסלולריות בהרחבת הגיבוי במקרים של הפסקות חשמל, כאשר מנגד המשרד יודע שהוא לא יוכל להטיל את החובה הזו על החברות, מבלי מקור תקציבי מצד המדינה שתסייע לפרויקט.
פרויקט הגנרציה (שם קוד לגיבוי החשמלי למתקני תקשורת בחירום) שתיכנן המשרד עומד על כרעי תרנגולת היות ובמסגרת התקציב הוא לא נכלל, וכרגע ישנה הבטחה עמומה שיימצאו עבורו 40 מיליון שקל לקידומו. יחד עם זאת צריך לזכור שב 40 מיליון שקל ניתן למצוא פתרון גנרציה למאות רבות של אתרים למעל 12 שעות, ויש מספר חברות שיכולות להבטיח זאת וכבר הראו היתכנות.
כאן מתלבט המשרד בשאלה לא רק האם להוציא שימוע לתיקון הרישיונות, שזה אומר לחייב את החברות בצורה פורמלית להרחיב את הגיבויים – אלא גם בשאלה כיצד יחולק הכסף. היות ומדובר בכסף ציבורי שאמור להגיע לחברות מסחריות, עולה השאלה כיצד להקצותו ואיך בכלל ניתן לחשב את העלות עבור כל חברה, ועבור איזה פתרון הנדסי.
מעל כל זה מרחף הלחץ לצאת כמה שיותר מהר לפרויקט על רקע החשש ממלחמה בצפון.
כפי שפרסמנו אתמול, במשרד האוצר מוכנים להיכנס לדיון בנושא, למרות שהפערים בין הצדדים גדולים. אחת האפשרויות היא לתקצב את הפרויקט בשלב הראשון שלו בלבד, כלומר לבצע הרחבה של הגיבוי רק באתרים ובמתקני תקשורת חיוניים באמת השנה ואח"כ לראות הלאה.
משרד התקשורת טוען שאי אפשר להטיל פרויקט כזה על החברות מבלי תקציב ממשלתי היות והן לא נהנות ממנו, כלומר זה לא משהו שהן צפויות להרוויח ממנו אלא זה אינטרס של המדינה, ולכן היא צריכה לממן אותו. החברות גם הבהירו זאת למשרדי האוצר והתקשורת, שאין ביכולתן לממן את הפרויקט ללא סיוע ממשלתי.
















