המלחמה בעזה משפיעה על כל תחום הכבלים התת ימיים והתוכניות של העברת כבלי תקשורת דרך התווך של ישראל בחיבור בין אסיה לאירופה. בכנס Capacity Middle East 2024 המתקיים בימים אלה בדובאי, ניכר כי הנציגים הישראליים זוכים לקבלת פנים מכבדת אך מאופקת ביחס לשנים קודמות, וניכר שהמלחמה בולמת בשלב הזה יוזמות חדשות.
נציין שבשבועות האחרונים, בעיקר מאז ארה"ב ובריטניה החלו להפציץ עמדות של החות'ים בתימן, החלו להישמע איומים מצד התימנים על פגיעה אפשרית מבחינתם בכבלים תת ימיים העוברים בקרוב אליהם.
מפעילי טלקום תימנים אומרים שהם חוששים שהחות'ים עלולים להרוס תשתית של כבלים תת ימיים כחלק מהסכסוך המתמשך. איומים מעורפלים מצד המורדים החות'ים מביאים לכך שמפעילי טלקום תימנים חוששים שתשתית הכבלים התת-ימית המקומית עלולה להיות בסכנה.
הים האדום הוא ציר תנועה חשוב ביותר לתעבורת מידע בינלאומית, המאפשר תקשורת נתונים לעבור מאסיה ואפריקה אל הים התיכון והלאה לאירופה דרך תעלת סואץ. קרקעית הים האדום מארחת 16 כבלים תת ימיים שלפי הדיווחים נושאים כ-17% מתעבורת האינטרנט בעולם, כולל תקשורת צבאית חיונית לאזור שמסביב פורסם באחד האתרים המסקרים את הועידה.
אם כבל נפגע, תהליך התיקון סביר להניח יהיה מפרך. יש רק מספר מצומצם מאוד של ספינות כבלים זמינות בינלאומיות לביצוע התיקונים, שרבות מהן יצטרכו לנסוע ימים או אפילו שבועות כדי להגיע למקום ההפסקה. שילוב זה עם המורכבות הנוספת ודרישות האבטחה של עבודה כזו כמו בים סוף עשויים להימשך חודשים לתיקון.
לעת עתה, נראה שהאיומים של החות'ים על תשתית הכבלים התת ימיים הם מעט יותר מאוויר חם, אך הם מבטאים הערכה גוברת לתפקיד הקריטי שממלאת תשתית הכבלים התת ימיים בכלכלה העולמית – וההשפעה מרחיקת הלכת במקרה של שיבוש במערכות אלו יכולה להיות עבור הקהילה הבינלאומית.
ישראל יכולה להיות תווך נדיר לחיבור בין אירופה לאסיה. יחד עם זאת יזמים הפועלים בתחום מציינים כי הבעיה הייתה ונשארה הפוליטיקה. כל עוד הסעודים לא נותנים יד למעבר כבלים אופטיים דרכם, הסיכוי של הפרוייקטים הללו מאד נמוך. וככל שהסעודים מעורבים יותר בפוליטיקה סביב המלחמה בעזה, כך הסיכוי שהם יתנו יד למהלכים מהסוג הזה נמוך מאד. זה גם מה שמסביר עיכובים של חלק מהפרויקטים שכבר הוכרזו רשמית וזה גם מה שמעכב יוזמות חדשות.
התוצאה היא שבלית ברירה שוב חוזרים לאופציה של מעבר דרך תעלת סואץ למרות הרצון הגדול של יזמים בתחום לייצר תחרות למעבר דרך מצרים וישראל היא יעד אידיאלי לכך כמובן, כל עוד אין מלחמה.
נציין שרוב התעבורה הבינלאומית בין אירופה לאסיה עוברת דרך תעלת סואץ. מדובר על סדר גודל של 90% מהתעבורה, מה שמייצר למצרים אינטרס כלכלי גדול מאוד והיא גובה סכומי עתק על המעבר בתעלה. מצרים ממש עובדת על זה ושר התקשורת המצרי אף התבטא לאחרונה ואמר שמצרים עובדת על 5 כבלים תת ימיים שאמורים לעבור דרך תעלת סואץ. מכאן ניתן רק לשער את הפוטנציאל האדיר שיכול להיות לחיבור היבשתי דרך ישראל.
















