העובדה שלא מעט מנהלים בתעשיית הטלקום מישראל ויתרו על ההשתתפות בקונגרס הסלולר העולמי בברצלונה השנה, משקפת עד כמה המצב בישראל עגום. ישנם מנכ"לים שמעדיפים לתת לעובדים שלהם לצאת במקומם כדי שאלה אולי יחזרו עם תובנות ורעיונות חדשים – עד כדי כך הם לא מאמינים שהתערוכה יכולה לתרום להם. ואולי זו רק התחושה שזה לא זמן הכי נוח להסתובב בין ביתנים נוצצים וליהנות ממה שיש לעיר כמו ברצלונה להציע, כשבארץ יש מלחמה וחיילים נהרגים.
עבור אלה שלא נוסעים, וגם עבור אלה שכן נוסעים, להלן מקבץ של תחזיות על מה שיפגשו המשתתפים.
נתחיל מזה שלרבים נמאס לשמוע פנטזיות על ה-5G ומה ניתן לעשות איתו. אוקיי, כולנו כבר הבנו ש-Network slicing דרך רשתות פרטיות – יכול להיות שירות נחמד, כמה עושים מזה כסף אף אחד לא יודע. תכלס, הסיבה היחידה שבונים היום רשתות 5G היא כי אי אפשר אחרת כשכל התעשייה והמפעילים עושים את המעבר, אבל האמת היא שהסיבה המרכזית היא שזה הכלי של המפעילים להתמודד עם התנועה הגדלה ברשת. פשוט. תשאלו את המנכ"לים בארץ מה הם מתכננים לעשות עם ההשקה של ליבת הרשת העצמאית 5G SA, ותקבלו את התשובה שהם לא לגמרי יודעים, אבל כמו כל התעשייה העולמית הם נמצאים בניסוי וטעייה.
בישראל המצב עוד יותר מורכב בגלל הרווחיות הנמוכה של המפעילים, הירידה בהכנסות משירותי נדידה, והמלחמה כמובן שמשפיעה גם על רכש ציוד קצה. כך שאם המפעילים בארץ היו יכולים, הם היו מעדיפים לוותר על ההשקעה. הבעיה היא שזה לא בשליטתם. כשכל העולם מתקדם, והרשת רק נעשית יותר ויותר עמוסה, הסיכוי להחזיר את ההשקעה אפסי. תוסיפו לזה את הרגולציה שעומדת לנחות על המפעילים, והנה לכם הסיבה מדוע חלק מהמנהלים פשוט ויתרו על התערוכה. פשוט כי הם שבעים מהבטחות מפוצצות של היצרנים.
– ובכל זאת, מה כן עומדים לראות בקונגרס: בינה מלאכותית (AI). בשנה שעברה ה-ChatGPT פרץ לחיינו וסביר להניח שאחרי שלב ההתפעמות, יגיע השלב שבו המפעילים ירצו לדעת מה עושים עם זה. מפעילים ריכזו את עיקר ההשקעה בבינה מלאכותית באופטימיזציה של הרשת ובטיפול בלקוחות, ודוגמאות רבות יוצגו בתערוכה.
– יעילות אנרגטית. יעילות אנרגטית מהווה נקודת דיון מרכזית ב-MWC כבר כמה שנים. זאת תוצאה של הרצון של חברות לקצץ בעלויות האנרגיה ולהיראות כירוקות יותר ופחות בזבזניות. האתר Lightreading מעריך שסביר להניח ששיחות בנושאי קיימות יובאו לדיון ער בעקבות הבצורת הקטלונית הממושכת. ממשלת קטלוניה הכריזה על מצב חירום בבצורת בתחילת פברואר לאחר 40 חודשים של גשם מתחת לממוצע, ובאתר פירה ברצלונה (היכן שבעבר התקיימה התערוכה) ניקזו אגמים, כיבו מזרקות נוי, הסירו את מזרקות המים, ויזמו צעדים לחיסכון במים.
– Open RAN. בסוף השנה שעברה השלימה אריקסון את אחת מעסקאות הענק בשוק הטלקום העולמי, לאחר שהצליחה לחטוף מנוקיה עסקה בשווי 14 מיליארד דולר בחברת AT&T והיא תקים עבורה רשת רדיו חדשה התומכת ב-Open RAN. רבים מעריכים שהעובדה שמפעיל בסדר גודל של AT&T מאמץ את הטכנולוגיה, מעידה על כך שהיא בשלה ואפשר לעבור לשלב היישום. בקצרה נסביר שמדובר בטכנולוגיה המאפשרת ריבוי ספקים ברשת הרדיו בניגוד לתפיסה המסורתית שהרדיו חייב להיות מסור כל כולו בידיו של יצרן אחד בלבד. העסקה כאמור תשפיע רבות על מפעילים שיעזו יותר ונראה את זה דרך חוזים שיתפרסמו בתערוכה.
– חלקה של הרגולציה והשפעתה על תעשיית הסלולר. זה ויכוח עתיק שמתנהל בעיקר באירופה שסובלת מפיגור עולמי אחרי המדינות המודרניות בכל הקשור להשקעות ברשתות. הטענה של ענקיות התקשורת האירופאיות בקצרה היא שהדרך לעמוד בביקושים שמייצרות שחקניות הענן הענקיות (ההיפרסקיילרים דוגמת אמזון, פייסבוק, גוגל, נטפליקס, אפל ועוד) היא באמצעות חיובם לשאת בחלק מההשקעות ברשתות. הוויכוח הזה חשוב ותופס קשב רב בועידות בתערוכה – אך לא נראה שהמחוג זז. אף מדינה באירופה לא יכולה לאיים באמת על שחקניות הענן האמריקאיות והרגולציה האירופית לא תיכנס לקרב פוליטי מול הממשל האמריקאי בנושא הזה.
5G-Advanced – מומחי תעשייה ותיקים יגידו לכם שההיסטוריה מלמדת שדור טכנולוגי מצליח בדילוגים. כלומר, דור מצליח יבוא אחרי דור לא מצליח. הדור השני בסלולר חולל את המהפיכה הסלולרית, הדור השלישי אחריו קידם ועזר אבל לא חולל שינוי עמוק, ואז בא הדור הרביעי שעשה ועדיין עושה עבודה מעולה בעיקר בכל מה שקשור לביצועי הגלישה ועמידה בעומסים ברשתות. כל דור בסלולר תופס לערך כעשור.
כעת אנחנו בדור החמישי ואם הכלל שהצגנו נכון, אז המשמעות היא שצריך לחכות לדור השישי כדי לראות שוב שינוי עמוק בתעשייה. בדרך, בעוד שנה לערך נתחיל לראות את דור הביניים 5G-Advanced מתחיל לתת עבודה. במילים אחרות, התעשייה כבר מחפשת את הדבר הבא ותולה תקוות בדור הביניים הבא, והשנה בתערוכה נראה את זה בעוצמה רבה.
– לוויינים. אפל החלה את החיבור בין הסלולר ללוויינים עם הסכם שחתמה עם Globalstar לאייפון 14. מאז, חברות החל מ-T-Mobile ועד AST SpaceMobile התחייבו להצעות דומות. האנליסט לוק פירס, מחברת הייעוץ CCS ציין בשיחה עם האתר Lightreading, שהמגזר נותר סוער, לאחר שהעסקה של קוואלקום עם אירידיום לחיבורי טלפון-לוויין קרסה בשנה שעברה.
למרות זאת, לוויינים משולבים במפרט של טכנולוגיית 5G. כתוצאה מכך, יש סיכוי טוב שמגוון חברות ב-MWC ידונו כיצד הן מתכננות לשלב לוויינים בטופולוגיית רשת הטלקום.
















