ישראל נערכת לתרחיש של פתיחת חזית צפונית: לראשונה עודכן תרחיש הייחוס שלפיו ייתכן ניתוק חשמל ל-60% מהצרכנים למשך עד 72 שעות. בתרחיש המעודכן נקבע כי במקרה של עימות בחזית הצפונית, עלולה להיגרם פגיעה קשה בתשתיות האנרגיה והתקשורת, שישפיעו גם הן זו על זו. לדוגמה, הפסקות חשמל יפגעו בפעילות אתרי הרשתות הסלולריות, שתלויות בחשמל רציף. התוכנית נחשפה לאחרונה כאן אצלנו באתר: https://zmanavir.co.il/cellular/23339/.
משמעות הדבר היא שמיליוני משתמשים ברחבי הארץ עלולים למצוא עצמם ללא יכולת שימוש בטלפונים הניידים שלהם, דבר שיפגע גם באספקת מידע חיוני לציבור, ביכולת לבצע שיחות למוקדי חירום ועוד.
כדי להתמודד עם סיכון זה, החליט משרד התקשורת לבקש מהחברות הסלולריות להכין תוכנית מיוחדת לחיזוק החוסן האנרגטי של אתרי הרשת שלהן. המשרד הגדיר יעד של 12 שעות גיבוי לאתרים הקריטיים, בעלות של עד 20 מיליון שקל, תוך דגש על אזור מטרופולין חיפה. בשל דחיפות הנושא המשרד מבקש תשובות בתוך 4 ימים בלבד.
במכתב שנשלח לחברות נכתב: "מדינת ישראל נערכת לאפשרות שתפתח חזית צפונית ועדכנה את תרחיש הייחוס המלחמתי שבו נקבע, בין היתר, שתשתיות החשמל והאנרגיה במדינת ישראל עלולות שלא לספק חשמל
באופן רציף למשך של עד כ- 72 שעות לכ- 60% מלקוחות וצרכני החשמל. פגיעה כזו בתשתית החשמל תפגע גם במשק התקשורת בדגש על אתרי הקצה ברשתות הסלולר שפעולתם תלויה באספקת חשמל רציפה.
אתרי הקצה מספקים את התשתית למתן השירות הסלולרי על סוגיו השונים לצרכנים שונים לרבות אזרחים, כוחות חירום והצלה קבלת התרעות מיישומי פיקוד העורף ועוד. לאור האמור פעילותם הרציפה של אתרי הקצה הינה קריטית וקיומית ומהווה בסיס לרציפות התפקודית המשקית ולביטחון הציבור.
הרישיונות למתן שירותי סלולר מטילות על בעל הרישיון חובה למתן גיבוי חשמל ואנרגיה החל מליבת המערכת ועד אתרי הקצה שלגביהם הוגדר המשך עבודה באמצעות מצברים למשך שעתיים לכל אתר קצה אשר פעילותו נדרשת לעמידה ברמת הכיסוי הקבועה בהוראות הרישיון. לאור האמור, בהתקיים תרחיש הייחוס, יפגעו שירותי התקשורת הניתנים לציבור ולא יתאפשר למנויים ולמשתמשים השונים לעשות שימוש במכשירי הסלולר שברשותם, תיפגע גם היכולת
לאספקת מידע חיוני מרשויות הממשלה וגופי הביטחון המוסמכים לאזרחים, לפניות של אזרחים למוקדי החירום, לתקשורת בין האזרחים, לצרכי תקשורת של כוחות הביטחון, ההצלה והחירום והמשך התפקוד של שירותים וארגונים קריטיים בחירום .
על כן, המשרד מבקש לבחון פעולות שניתן לבצע בעת הזו בזמן מהיר ובפרק זמן של עד ה- 30.4.2024 על מנת לאפשר הגדלת אספקת שירותי התקשורת באמצעות אתרי הקצה לפחות ל-12 שעות. המשרד סבור כי לאור העלויות הגבוהות לעיבוי אנרגטי מלא ולכל האתרים, שייתן מענה, לרבות רכש מצברים, גנרטורים, אמצעי אגירה או כל פתרון אחר אנרגטי אחר, ולוחות הזמנים הארוכים ליישום הגדלת הגיבוי האנרגטי לכלל אתרי הקצה של המפעיל הסלולרי, נדרש להציע
תכנית שתצמצם את מספר האתרים שלהם יידרש לתת מענה להגדלת משך הגיבוי האנרגטי".
בהמשך המשרד מפרט על הצורך בהכנת תוכנית מפורטת למקרי הקיצון.
















