דירקטוריון חברת בזק העניק התחייבות לעובדי החברה שלא יחול שינוי בכל הנוגע להפרדה המבנית בין בזק לחברת הלווין yes, ללא תיאום מוקדם עם העובדים. ההתחייבות הגיעה לאחר שהעובדים הודיעו לפני מספר חודשים כי הם מתנגדים לכל יוזמה בנושא, על רקע חילוקי דעות קשים בין הצדדים, ולאחר שנודע להם שהנהלת החברה ובעלי השליטה ניסו לקדם מהלכים בנושא זה מול משרד התקשורת בלי ידיעתם.
עבור בעלי השליטה בבזק, ובפרט עבור כלל בעלי המניות, קידום ההפרדה המבנית הוא בעל חשיבות רבה, מאחר שהוא טומן בחובו פוטנציאל משמעותי להתייעלות תפעולית ולצמיחה עתידית. בנוסף, ביטול ההפרדה המבנית עשוי לאפשר לחברה ליהנות מהחזר מס נכס היסטורי גדול.
נזכיר שמשרד התקשורת התנגד לביטול ההפרדה המבנית בתקופת השר הקודם יועז הנדל, אבל הוא שם לו למטרה לבחון את הסוגיה, וזאת על רקע שינויים בשוק. לאחר שהנדל עזב ושלמה קרעי נכנס לתפקידו, הסוגייה אמורה הייתה להיות מטופלת במשרד כבר בשנה שעברה כחלק מתוכנית העבודה וזה לא קרה בין היתר בגלל המלחמה. כעת, מבקשים בבזק שמשרד התקשורת ידון בנושא כבר השנה, ומבינים שללא הסכמות עם העובדים לא ניתן יהיה לקדם את המהלך.
במסגרת עסקת בזק-yes, הגיעו רשות המסים ובזק לסיכום לגבי הפסדי העבר של yes עד שנת המס 2013 (כולל) הניתנים לניצול, שהסתכמו ביותר מ-5 מיליארד שקל. במסגרת ההסכם שילמה בזק לרשות המסים כחצי מיליארד שקל מס בגין הכנסות מימון, שנבעו מהלוואות בעלים שבזק העניקה ל–yes במהלך השנים. במקביל, רשות המסים הסכימה להכיר בהפסדי yes.
בין הצדדים סוכם כי ניצול ההפסדים על ידי בזק יתבצע באמצעות פריסה על פני שמונה שנים. ואולם המהלך הותנה באישור לביטול ההפרדה המבנית בקבוצה ומיזוג סטטוטורי עד תום 2019. אלא שהעסקה כידוע לא יצאה לפועל ומאז רשות המסים מאריכה של שנה מחדש את ההסכם על רקע הניסיונות של בזק להביא בכל זאת למיזוג, על מנת שתוכל להכיר בהפסדים הצבורים.
















