השבוע או בתחילת השבוע הבא צפוי משרד התקשורת לפרסם את המחירים הסיטונאיים המעודכנים בשוק התקשורת. על פי הערכות במשרד, הם קרובים מאוד להגיע להבנות עם בזק על יישום מיידי של חלק מהתעריפים בתמורה להקלות, כאשר במקביל המחיר הסופי יידחה בשנה וחצי. על פי המסתמן, המחירים ייכנסו לתוקף מיידית, כלומר ב-1 באפריל, אך היקף ההפחתה במחיר יהיה מתון יותר מכפי שקבעה העבודה הכלכלית. זאת על מנת להגיע למצב שבו לא יידרש שימוע, אשר לפי דעת המשרד עשוי להימשך לפחות חצי שנה. המחיר הסופי יירד בעוד שנה וחצי. במשרד מעריכים שהחיסכון שיושג עבור המפעילים משתלם להם בסופו של דבר, היות שהירידה המיידית ללא שימוע תחסוך להם כסף רב ותהיה רווחית יותר עבורם מאשר המתנה עד לשימוע שיסתיים.
כל זאת, כאשר ברקע הצדדים לוקחים בחשבון את האפשרות שאם הממשלה תיפול, ייתכן וכל האירוע יידחה למועד בלתי ידוע. במסגרת ההבנות עם בזק, משיגים הבנות עכשיו ובאופן מיידי. נסייג ונאמר שישנן הערכות רבות בשוק לגבי ההבנות המסתמנות, ועד שלא יפורסם השימוע, לא ניתן יהיה לדעת מה הוסכם והאם ההבנות מתייחסות בכלל לשוק הפסיבי, לשוק האקטיבי או לשניהם יחד (מבלי להרחיב גם לא צריך להיות הבדל בין מחיר השימוש בנחושת לבין השימוש בסיב, אבל זה לדיון נפרד) יחד עם זאת, ישנם גורמים הטוענים שמוסרית אסור למשרד התקשורת להגיע להבנות כלשהן עם בזק, גם במחיר של שימוע שיכול וצריך להימשך הרבה פחות מחצי שנה ויכול להסתיים די מהר אם יש שר תקשורת ומנכ"ל נחושים.
עבור בזק, המהלך ברור מאוד. הדחייה ביישום של המחיר המקסימלי שווה לה רבות, היות שכניסת המחירים החדשים לתוקף בתוך זמן קצר יכולה להשפיע על מאמצי הבעלים לשקם את מחיר המניה ואולי אף למכור אותה, ובעיקר למנוע מצב שבו השוק יידרדר למלחמת מחירים באינטרנט. לכן, עבור בזק, ירידה מתונה טומנת בחובה גם אופציה שבעוד שנה וחצי מי יודע מה יקרה בשוק ומי יעמוד בראש המשרד.
נקודה לא פחות חשובה, הראויה לדיון נפרד, היא התפיסה שהביא עימו אלעד מקדסי, סמנכ"ל כלכלה במשרד, מרשות התחרות שממנה הוא מגיע. מקדסי חושש שירידה במחירי האינטרנט הסיטונאיים, קרי המחיר האקטיבי, תביא לעצירה של השקעות בסיבים אופטיים, ובכך יונצח מצבה המונופוליסטי של בזק, ואילו IBC לא תקבל תמריץ להמשיך ולהשקיע בהרחבת הפריסה. הוא סבור שחשוב יותר להוריד את המחיר הפסיבי כדי שתיווצר תחרות בין בזק ל-IBC על אירוח מפעילים על גבי התשתיות שלהן.
התפיסה של מקדסי נכונה בבסיסה, אך היא פחות רלוונטית בעת הזו, מכיוון שישראל נמצאת במצב מצוין מבחינת פריסת סיבים גם בבזק וגם ב-IBC (בזק פרוסה או שתגיע בקרוב מאוד ל – 90% ממשקי הבית ו – IBC תגיע במוקדם או במאוחר ל – 70-80% ממשקי הבית). ולכן הדגש כעת צריך להיות על המחיר הסופי לצרכנים שבישראל אינו זול. למעשה אם השימוע יסתיים מבלי שתחול ירידה במחיר הקמעונאי של בזק – אפשר לשים את העבודה בצד ולהתפלל שאנשים נחושים יותר יגיעו ויעבדו עבור טובת הציבור.
לכן, ההנחה ששתי החברות יתחרו ביניהן על אירוח מפעילים אינה מחזיקה מים, כיוון שאין ולא צפויות להיות חברות תשתית נוספות שיתחרו בהן, וללא תחרות כזו, מחירי השימוש שלהן לא יירדו. גם ההנחה שפרטנר אולי תחזור להתחרות בהשקעה בפריסת תשתיות במגזר הפרטי פשוט שגויה, אך זהו נושא לדיון אחר.
















