הדיון בוועדת הכלכלה סביב אופן המימון ודמי ההפצה של עידן פלוס וכיצד ערוץ 14 יוכל להשתמש בו כפלטפורמת שידור, הסתיים כאשר יו"ר הוועדה דוד ביטן שלח את הצדדים להמשיך ולהתדיין ביניהם על מימון ביניים של 8 מיליון שקלים לתקופה של חצי שנה. בסופה אמור להיסגר מרבב שיביא להוזלה בתשלום עבור הפצת השידורים.
במהלך הדיון שוב התווכחו שר התקשורת שלמה קרעי וגולן יוכפז, מנכ"ל התאגיד. יוכפז טען שהפתרונות המוצעים ישיתו את רוב עלות מימון הביניים על התאגיד, בעוד קרעי טען שהמהלך יביא לחיסכון לתאגיד.
במהלך הדיון נשמעה ביקורת חריפה על מנכ"לית הרשות השנייה מישל קרמרמן על כך שעד עתה הרשות לא סגרה מרבב במערך עידן פלוס, מתוך 2, מה שאילץ את הערוצים להמשיך ולממן את שניהם כאשר ברור שמרבב אחד מספיק. חברי כנסת שאלו את קרמרמן מספר פעמים: "איפה הייתם עד עכשיו? מדוע לא סגרתם?" נזכיר שהתאגיד משלם 9 מיליון שקלים על מרבב בשנה, כאשר אפשר לסגור את המרבב הלא נחוץ ולרכז את כל הערוצים במרבב החדש יותר. נציגי הרשות השנייה ניסו להציג מצג שלפיו יש עלויות סגירה של מיליוני שקלים, אבל ההערכה היא שהרשות מחפשת כל דרך כדי לשדרג את המערך שלה, ועוד רוצה תקציבים לממירים חלופיים לצופים. בשורה התחתונה, היא עושה כל שביכולתה על מנת להימנע מסגירתו.
כבר בפתח הדיון אמר היו"ר ביטן כי מדובר בהצעת חוק חדשה, והוסיף כי יהיו לה תיקונים נוספים. הוא הסביר כי ביטל את הסעיף הקשור לערוץ 14 מההצעה, ובאשר לעניין הטיפול בעידן פלוס – כמעט הכל מוסכם עם משרדי הממשלה. באשר לשימוש בארכיון התאגיד, אמר היו"ר ביטן כי אין הסכמות על הכל. עוד אמר היו"ר ביטן כי אם המדינה רוצה עידן פלוס, היא צריכה לשלם על זה, ולא הערוצים המסחריים.
ח"כ נעמה לזימי התפרצה לדברי היו"ר ביטן ואמרה כי מדובר בהצעה מושחתת לטובת ערוץ 14. היו"ר ביטן הוציא את ח"כ לזימי ואמר כי היא באה לעשות הצגות. הוא הוסיף כי המרבב הראשון ייסגר תוך כחצי שנה ויחסוך 8 מיליון שקלים, ותוך שנתיים ייסגר המרבב השני, מה שיחסוך 42 מיליון שקלים. לא המדינה ולא התאגיד יצטרכו לשלם דמי הפצה.
היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, הסביר כי מאז תחילת המלחמה מוצע לקבוע שמי שיישאו בתשלום יהיו תאגיד השידור וערוץ הכנסת. מנכ"לית הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, מישל קרמרמן, אמרה כי לסגירת המרבב יש עלות חד פעמית של 3 מיליון שקלים, וצריך להסדיר מי משלם את זה.
מנכ"ל התאגיד, גולן יוכפז, אמר כי כבר חצי שנה חלפה מתחילת המלחמה, ועד סגירת המרבב הראשון תחלוף עוד חצי שנה. במהלך התקופה הזו התאגיד יצטרך לשאת בתשלום של 7 מיליון שקלים. השר קרעי הגיב ואמר כי המרבב הראשון ייסגר מיד, וציין כי מאז שנת 2014 לא נמכרה ולו אנטנה אחת שקולטת את המרבב הראשון. הוא הוסיף כי התאגיד היה משלם בכל מקרה 5 מיליון וחצי שקלים על הערוצים הקטנים, בין אם הם נמצאים במערך ובין אם לאו.
יוכפז הגיב: "בעקבות ההחלטה שלך אנחנו צריכים לשלם 7 מיליון שקלים. במקום לעשות עוד הפקות לילדים, עוד תעודה ועוד דרמה, אני צריך לשלם על ערוצים קטנים. השידור הציבורי ישלם עבור ערוצים פרטיים". השר קרעי הגיב: "המערך כולו הולך להירדם בעוד שנתיים, כשהיישומון יפעל, ואנחנו נחסוך לתאגיד עשרות מיליונים בכל שנה".
השר קרעי אמר כי הנחה את הרשות השנייה "לדחות את תשלום אגרות התדרים של קשת ורשת, שהם 10 מיליון שקלים בשנה". הוא אף איים כי אם לא תהיה הסכמה על תשלומי העבר, שתאפשר לכל הערוצים להיות על עידן פלוס מתחילת המלחמה, "אז אין סגירת מרבב ראשון ותחכו שלוש שנים לשר התקשורת הבא. אני חוסך לכם עשרות מיליונים ואתם רבים איתי על כמה מיליונים? או שמגיעים להסכמה או שאין סגירת מרבב ואין חוק".
נציגת משרד האוצר, נעם דן, אמרה כי אפשר לסגור מרבב גם בלי לתקן את החוק, אבל עד שלא סוגרים את המרבב והחוק לא נכנס לתוקף, הערוצים נדרשים לשלם. היו"ר ביטן שאל למה לא נסגר המרבב עד עכשיו, ודן השיבה כי כבר חמש שנים מנסים לסגור אותו. יוכפז טען כי זו זכות הקיום של הרשות השנייה.
נציגת קשת ורשת, עו"ד נגה רובינשטיין, אמרה כי ההצעה שקשת ורשת ישלמו והערוצים האחרים לא, היא לא חוקית. לטענתה, ממשיכים לכפות על קשת ורשת לעלות ולממן את עידן פלוס, בעוד שלמתחרים שמכנים את עצמם טלוויזיה נפוצה נותנים פטור. "האוצר היה צריך לשאת בתשלום עידן פלוס, כמו בכל מדינה אחרת. הטילו עלינו את המס הזה, ועכשיו השר נותן למתחרים שלנו לעלות בחינם, ואנחנו רוצים את אותו הדבר. אנחנו הכיס העמוק של האוצר כי זה נוח", אמרה.
היו"ר ביטן אמר בתגובה כי הוא לא מקבל את עמדת השר בעניין הזה. הוא ביקש לקבוע בהצעה כי המרבב הראשון ייסגר עד 26 בספטמבר השנה, ואמר כי אם זה לא יקרה, אז ייסגר על מערך עידן פלוס. הוא אף קרא לצדדים להגיע להסדר באשר לתשלום מאז תחילת המלחמה. "אם לא יהיה הסדר כספי, אני אלך עם השר, נשאיר את המרבב ונבטל את הצעת החוק הזו", אמר. הוא הוסיף כי אם לא תהיה הסדרה של המימון מאז תחילת המלחמה, אז יינתן פטור למי שדרשו מהם לעלות למערך: "אני לא נגד התאגיד ולא נגד ערוץ 12, 13, 14 או 9. זו הצעה שתחסוך כסף לציבור ועשינו אותה בהצעת חוק חדשה".
כאמור, כעת על הערוצים להגיע להבנות ביניהם על המשך המימון ולחזור עם תשובות לביטן כדי לאשר את התיקון לחוק.
















