הסירוב של משרד התקשורת להעניק הקלות בלוחות הזמנים לפרויקט הגנרציה בחברות הסלולריות נובע מדחיפות ומחשש כי במידה והפרויקט יפספס אירוע מלחמתי בצפון, משמעותו כבר לא תהיה רלוונטית. לאחרונה פנו החברות הסלולריות בבקשה לדחות את לוחות הזמנים ליישום הפרויקט. החברות כבר הוציאו הזמנות לפתרונות גיבוי ורכישת מצברים למקרה של הפסקות חשמל, בהתאם לדרישות המשרד, אולם סיום הפרויקט בחודש יוני הקרוב אינו ריאלי, והחברות טוענות כי לא תוכלנה לבצע את כל עבודות הגיבוי לאתרים הסלולריים באזורים שהכתיבה המדינה בצפון הארץ.
במסגרת הפרויקט, החברות אמורות לקבל מענקים בהיקף של 13 מיליון שקלים לכל רשת סלולרית, בתנאי שתעמודנה בלוחות הזמנים. הבעיה היא שאם החברות לא תעמודנה בלוחות הזמנים, המענקים יתאדו. לאחר שהמשרד עמל קשות להשגת התקציב בהיקף של 40 מיליון שקלים ממשרד האוצר, אין לו כוונה לוותר על הפרויקט, והוא שואף לכך שהכסף אכן יגיע לחברות. לפיכך, מנסה המשרד למצוא פתרונות לבעיה שנוצרה ולגשר על הפערים בין הדרישות המקצועיות והביטחוניות (גם רשות החירום הלאומית מעורבת) לבין דרישת החברות להביא לדחייה מסוימת בפרויקט.
גורם בכיר במשרד התקשורת אמר כי אם היערכות החברות לא תושלם, ובמלחמה אפשרית יתברר שהפרויקט אינו עובד, למעשה לא השגנו דבר, ומכאן נובעת הדחיפות. הגורם הוסיף כי המשרד אינו אטום לטענות החברות, וינסה למצוא פתרונות לבעיה.
פרויקט הגנרציה הוא בעל חשיבות אסטרטגית לאומית, שכן הוא נועד להבטיח את רציפות התקשורת הסלולרית בעת חירום, ובפרט במקרה של מלחמה בצפון הארץ. התלות ההולכת וגדלה של מערכות תשתית חיוניות ברשתות הסלולריות הופכת את עמידותן של הרשתות לקריטית. אולם, מורכבות הפרויקט והיקפו, הכולל התקנת מערכות גיבוי בכל אתרי השידור הסלולריים באזורים מסוימים, מציבים אתגר משמעותי בפני החברות בעמידה בלוחות הזמנים הקפדניים שהוכתבו על ידי משרד התקשורת.
הדחיפות של המשרד נובעת מהחשש כי עיכוב בהשלמת הפרויקט עלול לסכן את יכולת ההתגוננות של ישראל במקרה של עימות צבאי, ועל כן הוא מבקש להשלים את הפרישה בהקדם האפשרי. עם זאת, הלחץ על החברות הסלולריות עלול ליצור פערים באיכות הביצוע, שדווקא יפגעו ברמת המוכנות. לכן, נדרשת גישה מאוזנת יותר, שתאפשר גמישות מסוימת בלוחות הזמנים, תוך הידוק הבקרה והפיקוח על התקדמות הפרויקט.
במשרד מצפים שהחברות, מצידן, יפגינו מחויבות ומאמץ מרבי לסיים את העבודה בזמן, ולתעדף את הפרויקט בראש סדר העדיפויות, ולכן יקצו את כל המשאבים הנחוצים, וישתפו פעולה באופן הדוק עם הרגולטור ועם הגורמים הביטחוניים הרלוונטיים.
החברות הסלולריות מבקשות שינוי במנגנון התמריצים, כך שלא ייווצר מצב של "הכל או לא כלום". כך שניתן, למשל, לקבוע אבני דרך לאורך הפרויקט, שעמידה בהן תזכה את החברות בחלק יחסי מהמענקים. כך, גם אם יחולו עיכובים מסוימים, החברות עדיין תהיינה מחויבות להשלים את הפריסה, מתוך ידיעה שעדיין יוכלו ליהנות מחלק מהתמריצים הכספיים.
















