הרבעון הראשון של 2024 בסלקום התאפיין באתגרים משמעותיים עבור החברה. ראשית, נמשכה ההשפעה השלילית של מלחמת "חרבות ברזל" שפרצה ברבעון הרביעי של 2023, אשר פגעה בהכנסות החברה משירותי נדידה ומשירותי סלולר. החברה מעריכה שהפגיעה ברווח התפעולי עקב המלחמה הייתה בטווח של 11-14 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
בנוסף, החברה חתמה על הסכם קיבוצי חדש לשנים 2024-2026, אשר כלל הפרשה למענקים חד פעמיים לעובדים בסך 27 מיליון שקל. הפרשה זו השפיעה לרעה על הרווח הנקי ברבעון.
למרות האתגרים הללו, סלקום הצליחה לשמור על צמיחה בהכנסות. סך ההכנסות ברבעון הראשון של 2024 הסתכמו ב-1,143 מיליון שקל, עלייה של כ-5.7% לעומת הרבעון המקביל ב-2023. הצמיחה נבעה בעיקר מעלייה בהכנסות ממכירת ציוד קצה, בפרט במגזר הסלולר, ומעלייה בהכנסות משירותים במגזר הנייח.
עם זאת, הרווח הנקי של החברה ירד משמעותית, ל-7 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2024 לעומת 43 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד – ירידה של כ-84%. כאמור, הירידה נובעת בעיקר מההשפעות השליליות של מלחמת "חרבות ברזל" ומההפרשות למענקים במסגרת ההסכם הקיבוצי החדש.
ה-EBITDA המתואם (לפני הפרשות) ירד בכ-1% ל-302 מיליון שקל. יש לציין שהרווח התפעולי לפני הפרשות היה יורד גם כן אלמלא הגידול בהוצאות הפחת וההפחתות.
ברמת המנויים, סלקום המשיכה להציג צמיחה במגזרים המרכזיים שלה. מצבת מנויי הסלולר הגיעה ל-3.561 מיליון, תוספת של כ-6,000 מנויים ברבעון. מצבת מנויי האינטרנט הגיעה ל-358 אלף, עלייה של כ-8,000 מנויים, כאשר מתוכם 280 אלף הם מנויי סיבים אופטיים.
מבחינה תזרימית, תזרים המזומנים החופשי ירד בכ-14.5% לכ-59 מיליון שקל. החברה מסבירה זאת בעיקר בשינויים בהון החוזר.
מבחינת איתנות פיננסית, יחס החוב נטו ל-EBITDA המתואם עומד על 6.41, המצביע על רמת מינוף גבוהה יחסית, אך עדיין בטווח הסביר בענף.
במבט קדימה, סלקום צופה שההשפעות השליליות של המלחמה תימשכנה גם ברבעונים הקרובים. עם זאת, החברה מאמינה שיש לה את האיתנות הפיננסית להתמודד עם המצב, בפרט לאור גיוון תחומי הפעילות והיקף הנזילות הגבוה.
ההכנסות משירותים במגזר הסלולר ירדו בכ-7.3% ברבעון הראשון של 2024 והסתכמו ב-467 מיליון שקל. הירידה נבעה בעיקר משני גורמים עיקריים: 1. שינוי רגולטורי בדמי קישור גומלין (דמי הקישוריות) שהביא לירידה בהכנסות. 2. ירידה בהכנסות משירותי נדידה עקב השפעות מלחמת "חרבות ברזל". בנטרול ההשפעה של הירידה בדמי הקישוריות, ההכנסות משירותים במגזר הסלולר ירדו ב-0.5% בלבד.
מצבת מנויי הסלולר המשיכה לצמוח, ועמדה על 3.561 מיליון מנויים בסוף הרבעון, עלייה של כ-6,000 מנויים. למרות הצמיחה במצבת המנויים, ההכנסה הממוצעת למנוי (ARPU) ירדה ל-43.7 שקל לעומת 48.6 שקל ברבעון המקביל, בעיקר עקב הירידה בהכנסות משירותי נדידה.
ההכנסות ממכירת ציוד קצה במגזר הסלולר עלו בשיעור של כ-23% והסתכמו ב-283 מיליון שקל, זאת לעומת 230 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. העלייה נבעה בעיקר מהשקה מוצלחת של דגם חדש של מכשירי סמסונג.
במגזר הנייח, ההכנסות ממכירת ציוד קצה עלו בכ-57% ל-88 מיליון שקל, גם כן עקב גידול במכירות.
אם למישהו נותר ספק לגבי אחד ממנועי הצמיחה של סלקום, הרי שברבעון הראשון מוכיחה דינמיקה, זרוע הקמעונאות של סלקום, שהיא מחוללת פלאים ולמרות המלחמה הרשת במגמת צמיחה נדירה.
הגידול במכירות ציוד הקצה בשני המגזרים קיזז חלקית את ההשפעה השלילית של הירידה בהכנסות משירותים במגזר הסלולר.
מספר מנויי הטלוויזיה של סלקום (סלקום TV) עמד על כ-266 אלף מנויים בסוף הרבעון, עלייה של כ-7,000 מנויים לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
דניאל ספיר, מנכ"ל סלקום: "סלקום פותחת את שנת 2024 כשהיא ממשיכה בצמיחה בכל תחומי הפעילות, בהם המגזר הנייח, עם גידול בהכנסות ובמנויים באינטרנט, בסיבים ובטלוויזיה, מזנקת לרבעון שיא של 11 שנים בהכנסות מציוד קצה וגדלה בעולם הסלולר, חרף השפעות המלחמה. ברבעון הנוכחי השקנו את שירות ה-5G premium הראשון בישראל ואת הסיב החדש והמתקדם לאילת, הובלנו בשוק התקשורת בכל מדדי השירות בעולם הנייח והנייד והמשכנו להעמיק את פעילותנו במגזר העסקי".
















