מספר חברות סלולריות פנו למשרד התקשורת וביקשו את התערבותו במכרז חשכ"ל לסלולר וציוד קצה עבור משרדי הממשלה. החברות פנו למשרד התקשורת כמוצא אחרון בשל ההשלכות הרוחביות העשויות להיות למכרז על כלל שוק התקשורת. מכרז הסלולר של החשכ"ל הוא הגדול בישראל, וכרגע הוא נמצא בשלב ההבהרות שלו. כפי שחשפנו במספר הזדמנויות https://zmanavir.co.il/cellular/24049/, המכרז מעורר תרעומת ממספר סיבות המתחלקות למכרז עצמו באופן פרטני, אך גם לסוגיות רוחביות העשויות להשפיע על רמות המחירים בשוק בשל היקפו.
החשכ"ל בחר לכלול במכרז גם את גמלאי השירות הציבורי במחירים שונים הנעים, לפי גודל החבילה, מ-22 שקלים ועד 9 שקלים לחבילת סלולר. אך זה רק קצה המזלג וישנן סוגיות רבות פרטניות שלדברי המפעילים בלתי אפשרי להיענות להן כמו למשל שיפור הקליטה עבור כל עובד מדינה בכיר במידה והוא גר במקום שיש בו בעיית קליטה. או הדרישה להתחייבויות למכשירים סלולריים מדורות ישנים שמתקלקלים וכו'. שוב, אלו רק דוגמאות, ויש רבות כאלה, אבל הבעיה היא הרבה יותר רחבה.
הבעיה של החברות היא שהמכרז ויראלי, מכיוון שעיני כל הגופים הגדולים במשק נשואות אליו. רבים מהמנמ"רים בישראל, ויועצי התקשורת לסוגיהם קרובים זה לזה בשוק הישראלי. במקרה כזה, הלקוחות העסקיים הללו מבקשים אוטומטית להתיישר ולקבל מחירים דומים מהמפעילים שיזכו (מדובר על שני מפעילים, בניגוד לעבר שבו נבחר מפעיל אחד). הדבר עלול ליצור לחץ חזק בשוק העסקי, אך מעבר לכך, הנזק הוא אגבי, כיוון שמי שישלם את המחיר בסופו של דבר יהיו המשתמשים בשוק הפרטי, כדי לא לפגוע בהכנסה הממוצעת מכל מנוי. ומכיוון שהמחירים בשוק הפרטי גם כן נמוכים ונמצאים בתחרות עזה, התוצאה תהיה קרוב לוודאי פגיעה בהשקעות, ולכן החברות מבקשות ממשרד התקשורת להתערב.
שר התקשורת, שלמה קרעי, הגדיר את השנה כשנת הסלולר וקבע יעדים אגרסיביים בכל הקשור לשיפור קצבי הגלישה בישראל ב-2024. כפי שזה נראה כעת, יהיה קשה מאוד להשיג את היעד מסיבות רבות אחרות, אך לבטח המכרז, במבנה שבו החשכ"ל מתכנן אותו, לא יסייע במטרה. חשוב להדגיש שוב את המתח המובנה הקיים בין האינטרסים הצרים של השחקנים בשוק. בעוד מצד אחד המפעילים הסלולריים מאיימים לצמצם השנה השקעות על רקע הגזירות שנוחתות עליהם, כמו ביטול הנחות באגרות תדרים, חובת השקעה בפרויקט גנרציה, הקמה של קרן תמרוץ ועוד, מנגד עומד האוצר, שמבחינתו יוקר המחיה הוא חלום בלהות בתקופה הזו במיוחד.
משרד התקשורת מנסה ליישר את ההדורים, אך לא נראה שמצליח במיוחד. יחד עם זאת, במשרד מסתכלים על התוצאות של החברות הסלולריות לרבעון הראשון ורואים שפרטנר וסלקום משפרות ביצועים, ושואבים מכך עידוד. מחר פלאפון תפרסם דוחות, ונראה שישנה אופטימיות מסוימת באוויר שהמגמה תימשך גם לאחר פרסום תוצאותיה. בשורה התחתונה, מה שאומרים המפעילים למשרד התקשורת הוא שהמשך הגזירות המונחתות על הענף ישפיעו לרעה על הנכונות להשקיע, ושלא יופתע.
















