חברת חלל תקשורת, המפעילה מספר לוויינים לצורך אספקת שירותי תקשורת לוויינית, מצויה זה תקופה במשבר פיננסי משמעותי, אך ברבעון הראשון ולאחר תקופה ארוכה היא מתבשמת מהעובדה שרשמה רווח נקי ברבעון הראשון 2024 של 704 אלף דולר. על רקע ההצעה להסדר חוב זו כמובן בשורה, אבל עדיין אין בה כדי להסיר את התמונה המדאיגה לגבי יכולתה של החברה לעמוד בהתחייבויותיה ולהמשיך ולפעול כעסק חי.
מצד אחד, החברה הציגה תוצאות תפעוליות סבירות ברבעון. ההכנסות הסתכמו בכ-25 מיליון דולר, עלייה קלה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והרווח הגולמי עמד על כ-8.6 מיליון דולר, עלייה של כ-15% לעומת אשתקד. גם הרווח התפעולי והתזרים מפעילות שוטפת היו חיוביים.
אולם, הסימנים המדאיגים של המשבר הפיננסי ניכרים היטב בדוחות הכספיים. החברה אינה עומדת באמות המידה הפיננסיות שנקבעו בשטרי הנאמנות של אגרות החוב שלה. הונה העצמי של החברה נשחק ל-11.4 מיליון דולר בלבד ליום 31 במרס 2024, נמוך משמעותית מהסף המינימלי של 60 מיליון דולר שהוגדר, דבר המקנה למחזיקי אג"ח עילה להעמדה לפירעון מיידי. בשל כך, סיווגה החברה את כל יתרות אגרות החוב כהתחייבויות שוטפות.
יתרה מכך, נכון ליום 31 במרס 2024 לחברה אין בידיה, והיא לא צופה שיהיו לה בעתיד הנראה לעין, מקורות כספיים נזילים מספיקים לפירעון התחייבויותיה, בהתאם למועדים הקבועים בלוחות הסילוקין. לאור זאת מתנהל בימים אלה הליך משפטי לגיבוש הסדר חוב מול מחזיקי אגרות החוב.
על אף הקשיים, הנהלת החברה מעריכה כי יגובש הסדר חוב מול מחזיקי אגרות החוב, בהתבסס על התזרים החיובי של החברה מפעילות שוטפת, יתרות המזומנים וצבר ההזמנות הגבוה, המצביעים על היתרון למחזיקי האג"ח בהמשך פעילותה של החברה כעסק חי.
בחינת הדוחות הכספיים של חלל תקשורת לרבעון הראשון של 2024 מעלה תמונה מעורבת. מחד, ניכר שיפור מסוים בביצועים התפעוליים השוטפים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הכנסות החברה הסתכמו בכ-25.1 מיליון דולר, עלייה של כ-4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023. הרווח הגולמי עלה בשיעור מרשים של כ-15% והסתכם בכ-8.6 מיליון דולר, הודות לגידול בהכנסות ולירידה בעלויות ההכנסות.
יתרה מכך, החברה הציגה רווח תפעולי של 6.8 מיליון דולר, זינוק של 28% לעומת הרבעון המקביל, וכן תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך 24.7 מיליון דולר (ירידה של כ-20% לעומת אשתקד שנבעה בעיקר משינויים בהון החוזר).
מאידך, הוצאות המימון הגבוהות, בעיקר בגין אגרות החוב, ממשיכות לכרסם ברווחיות הנקייה של החברה. למרות הרווח התפעולי, החברה סיימה את הרבעון עם רווח נקי זניח של כ-0.7 מיליון דולר בלבד, בהשוואה להפסד של 1.8 מיליון דולר ברבעון המקביל. זאת בשל הוצאות מימון נטו בסך 6 מיליון דולר.
אולם החולשה המרכזית עולה מצד המאזן והמצב הפיננסי. נכון ל-31 במרס 2024 לחברה יתרת הון עצמי דלה של 11.4 מיליון דולר ויתרת מזומנים (כולל מזומנים מוגבלים) של 136 מיליון דולר. מנגד, היקף ההתחייבויות לזמן קצר עומד על כ-364 מיליון דולר, מתוכן כ-315 מיליון דולר אג"ח לפירעון, לאחר שסווגו כולן כהתחייבות שוטפת בשל אי עמידה באמות מידה פיננסיות ועילה להעמדה לפירעון מיידי.
דן זיצ'ק, מנכ"ל חלל-תקשורת: "הרבעון הראשון משקף את המשך מגמת השיפור המתמשך בחלל-תקשורת. המשך יישום התכנית האסטרטגית, הביא לצמיחה בפעילות העסקית, תוך שיפור היעילות התפעולית, לשיא ב-EBITDA של החברה ולרווח נקי רבעוני של 700 אלף דולר. הצמיחה מתבטאת גם בהכנסות החברה ובארבעת הרבעונים האחרונים חצו ההכנסות, לראשונה מזה עשור את קו ה-100 מיליון דולר. השיפור בהצעתה של 4iG וכניסתו של בעל שליטה חדש לחברה מצביעים על האמון בחברה, ואין ספק שהזרמה של 168 מיליון דולר לחברה תחזק משמעותית את החוסן הפיננסי של חלל-תקשורת".
"החברה ממשיכה ליזום ולפתח את אסטרטגיית המעבר לתקשורת לווינית מרובת מסלול (MultiOrbit) וממשיכה לבצע ניסויים ולשתף פעולה עם חברות מובילות בתחום פתרונות תקשורת המבוססים על לוויינים נמוכי מסלול (LEO) הצפויים להוות חלק מרכזי בפורטפוליו תוך מתן פתרונות גמישים המותאמים לצרכי התקשורת המשתנים של לקוחותיה, כמו גם מתן מענה לצרכי התקשורת בישראל בעתות חירום והמשך תמיכה במגמת הצמיחה של החברה״.
זיצ'ק מתייחס לאחד האירועים המשמעותיים ביותר שהתרחשו בתקופה שלאחר תאריך המאזן, ושעשוי להשפיע מהותית על עתידה של חלל תקשורת, הוא הצעת הסדר החוב המעודכנת שהוגשה על ידי חברת 4iG ההונגרית (המחזיקה נכון למועד הדוח 20% ממניות חלל תקשורת) ומשקיע זר.
על פי ההצעה שהוגשה לבית המשפט בחודש מאי 2024, 4iG והמשקיע מציעים להזרים לחברה 168 מיליון דולר, שישמשו לפירעון מלא וסופי של שלוש סדרות אגרות החוב של החברה. עיקרי ההצעה כוללים החזר קרן וריבית למחזיקי האג"ח במזומן בסך כולל של כ-276 מיליון דולר, וכן הקצאת 19% ממניות החברה למחזיקי האג"ח.
בתמורה להשקעה, המשקיע יקבל 61% מהון המניות של חלל תקשורת, ואילו 4iG תקבל 20% ממניות החברה תמורת השקעתה בסך 150 מיליון דולר. השקעה זו תתבצע בדרך של רכישת הלוויין עמוס 17 מהחברה (בהסכם מכר וחכירה בחזרה), או העמדת הלוואה לחברה המובטחת בשעבוד על הלוויין, הכל בכפוף לאישורים רגולטוריים ותנאים מתלים שונים.
יצוין כי בשלב זה מדובר בהצעה בלבד, שעדיין כפופה לאישורים רגולטוריים ולהצבעת האסיפות של מחזיקי האג"ח. אי הוודאות והסיכון בהשלמת העסקה עודם גבוהים. עם זאת, מדובר בהתפתחות מהותית שעשויה, אם וככל שתושלם, לפתוח פתח להסדרת המצוקה הפיננסית של חלל תקשורת.
מנקודת מבט של משקיע פוטנציאלי או גורם מממן, עדיין מוקדם להעריך את השפעת הצעת 4iG על שווי החברה ועל סיכון האשראי שלה. השלמת ההסדר צפויה להקטין משמעותית את עומס החוב ולפתור את בעיית הנזילות המיידית. מנגד, תהיה לכך השפעה של דילול משמעותי על מחזיקי המניות הקיימים (שיוותרו עם 1% בלבד מההון).
בטווח הבינוני-ארוך, מימוש הצעת 4iG עשוי לאפשר התמקדות בשיקום הפעילות העסקית והתפעולית, חיזוק המבנה ההוני ושיפור מעמדה התחרותי של החברה. יחד עם זאת, השפעת השינוי המבני ומעורבותם של בעלי השליטה החדשים ומחזיקי האג"ח כבעלי מניות על האסטרטגיה והביצועים העסקיים בטווח הארוך אינה ברורה בשלב זה.

















לדעתי אין לעסק הזה עתיד