סגן הממונה על התקציבים, כפיר בטט, צפוי להיפגש בעוד כשבועיים עם נציגי החברות הסלולריות לדיון בנושא אגרות התדרים הסלולריים. הפגישה מתקיימת לאחר שהחברות הכינו עבודה כלכלית מקיפה ומפורטת על גובה אגרות התדרים בישראל, בתקווה שהן ינסו לשכנע את האוצר לשנות את גישתו כלפי הנושא. האוצר רואה באגרות התדרים חלק מבסיס התקציב, ובמשך עשרות שנים מתנהלים מאבקים בין החברות ומשרד התקשורת, התומך בעמדתן, לבין אגף התקציבים בנושא זה. המאבק נכשל פעם אחר פעם, וכל שרי התקשורת שניסו להשפיע או לשנות את המדיניות בנושא, נדחו בעקביות.
אגרות התדרים הן משאב מוגבל, אך זהו חומר הגלם המרכזי של התעשייה הסלולרית. הוויכוח אינו סובב סביב השאלה האם יש לגבות אגרות, למרות שיש הטוענים כי מדובר במס לכל דבר ועניין ויש לנהל את ספקטרום התדרים בתנאי שוק חופשי, אלא מה יהיה גובה האגרות. ככלל, עלות מגה בישראל עומדת על כמיליון שקלים בשנה.
כאמור, הוויכוח על האגרות הוא ותיק ומוכר בישראל, אך הסיבה שהפעם הוא פרץ ביתר שאת נעוצה בעובדה שבאוגוסט השנה מסתיימות ארבע שנים של הנחה בשיעור של 28%, שהחברות קיבלו במטרה לעודד את כניסת דור ה-5G לישראל. כלומר, בהנחה שהחברות משלמות כ-320 מיליון שקלים בשנה, 28% מסכום זה הם כ-90 מיליון שקלים, ובחלוקה לשלוש רשתות מדובר בהוצאה של 30 מיליון שקלים לרשת, הנגרעת ישירות משורת הרווח. במילים אחרות, אם ניקח רווחיות ממוצעת של 150 מיליון שקלים לחברה בשנה האחרונה, הרי ש-30 מיליון שקלים של פגיעה ברווח הנקי מהווים סכום לא מבוטל.
לפגישה יגיעו סמנכ"לים מהחברות הסלולריות, כאשר המטרה היא לנסות ולהשפיע בצורה מקצועית ולהציג נתונים כלכליים המתארים את הנזק שהאגרות בישראל גורמות לתעשייה. זאת, לצד הנתון שישראל היא מהמדינות היקרות ביותר בעולם בגובה האגרות, על בסיס העבודה שהחברות הכינו https://zmanavir.co.il/cellular/24565/.
















