בכירים מ-AWS העולמית הגיעו לישראל בחודש שעבר לפגישות עם בעלי חוות שרתים, כדי לבחון את המשך ההתרחבות. גורמים ששוחחו עימם אומרים כי על אף התוכניות המוצהרות להרחיב את הפעילות בישראל, התקבל מהם הרושם שכל עוד המלחמה נמשכת, אין על מה לדבר. על פי תחזיות מומחים, AWS צפויה להתרחב ל-58 מגה-ואט ב-2025, והיום ברשותה חוות בהיקף של 38 מגה-ואט. סך כל ההתרחבות הצפויה שלה מוערך ב-144 מגה-ואט עד 2030, שטח עצום במונחים ישראליים. התרחבות זו מגיעה על רקע פרויקט "נימבוס" שבו זכתה החברה, אך לא רק בגללו.
לדברי בכירים בשוק חוות השרתים, בכל המפגשים האחרונים בכנסים בינלאומיים בעולם, ניכר כי משקיעים מעכבים פרויקטים בתחום החוות ובתחום הכבלים התת-ימיים עד לסיום המלחמה ושיפור במצב הגאופוליטי. נזכיר כי בעקבות אירועי אוקטובר 2023, שוק חוות השרתים (דאטה סנטרים) בישראל עובר טלטלה משמעותית. המציאות הביטחונית החדשה מאיצה את הביקוש למתקני אחסון ועיבוד מידע מתקדמים ומשנה את פני התעשייה כולה.
לדברי מומחים, שוק חוות השרתים בישראל צפוי לגדול פי 4.6 עד שנת 2030, מקיבולת של 140 מגה-ואט כיום ל-655 מגה-ואט. גורמים מרכזיים לצמיחה כוללים את התרחבות ענקיות הענן, צורכי מחשוב-על של התעשייה הביטחונית ופרויקטים ממשלתיים כמו "נימבוס".
בשבועות שלאחר ה-7 באוקטובר, כמעט כל הקיבולת הזמינה של חוות שרתים איכותיות נתפסה. כיום נותרה זמינות מוגבלת ביותר, מה שמוביל לתחרות עזה על המשאבים הקיימים.
אירועי אוקטובר הובילו לשינוי בתפיסת ההגנה על חוות שרתים. ישנה העדפה גוברת למתקנים תת-קרקעיים, אם כי זו אינה דרישה מוחלטת. חברות מחפשות פתרונות המשלבים אבטחה פיזית עם יתירות גאוגרפית.
המגזר הביטחוני היה הראשון להגיב למצב החדש, עם הזמנות מיידיות של פתרונות גיבוי והתאוששות מאסון (DR). פרויקטים שהתעכבו בעבר מואצים כעת, עם צפי לביקוש של כ-50 מגה-ואט נוספים בשנים הקרובות.
ההנחה שמתקנים תת-קרקעיים הם הפתרון היחיד, או שגיבוי מחוץ לישראל מספיק, מוטעית לדברי גורמים מקומיים. המציאות מראה שנדרשת גישה מורכבת יותר, המשלבת פתרונות מקומיים ובינלאומיים.
למרות האתגרים, צפוי בישראל המשך צמיחה מואצת. עד 2024 ישראל צפויה להפוך לשוק Tier 2 (מעל 200 מגה-ואט), מה שיגביר עוד יותר את העניין הבינלאומי. אתגרים עתידיים כוללים אספקת חשמל מספקת ופיתוח פתרונות אבטחה מתקדמים.
















