משרד האוצר קורא למשרד התקשורת לבחון מחדש את מבנה שוק הסלולר, תוך שימת דגש על מה שהוא מכנה "הטרמפיסטים", כלומר חברות ה-MVNO. בדיון שנערך היום בוועדת הכלכלה של הכנסת, אמרה נעם דן, רכזת תקשורת באגף תקציבים במשרד האוצר, כי זו אחת הנקודות שצריכות להיבחן גם בצוות הבין-משרדי העוסק בקידום ה-5G בישראל.
הקריאה של דן לא נפלה על אוזניים ערלות, ונראה שגם במשרד התקשורת בוחנים את הסוגיה. שר התקשורת, שלמה קרעי, אף אמר כי אין לחברות החזר השקעה על הקמת אתרים חדשים, ולכן צריך לתמרץ אותן. נעם דן השיבה כי ייתכן שישנה בעיית תחרות בשוק הסלולר, והעלתה את סוגיית ה"טרמפיסט". הכוונה היא שמפעילי ה-MVNO מייצרים תחרות בשוק, אך אינם נושאים בנטל ההשקעה בתשתיות. במילים אחרות, השאלה שנזרקה לאוויר היא האם המפעילים הווירטואליים יכולים להמשיך ולפעול בשוק רק כ"טרמפיסטים" ומבלי שיש עליהם חובת השקעה, היות שריבוי מתחרים פוגע בחברות התשתית הגדולות ובתמריצים שלהן להשקיע.
חשוב לציין כי ישנם מספר מודלים של מפעילים סלולריים, וחלקם מחזיקים ליבת רשת מלאה או חלקית. עם זאת, בכל מקרה הם אינם נושאים בנטל ההשקעות, היות שבקרב החברות הסלולריות מתקיים מאזן אימה המאפשר לכל מפעיל וירטואלי לעבור ולרכב על חברות המציעות לו את המחיר הטוב ביותר.
המפעילים הווירטואליים "נדחפו" לשוק התקשורת על ידי משרד התקשורת במקביל לרפורמה בשוק הסלולר בתקופת שר התקשורת משה כחלון. בין הראשונים היו רמי לוי סלולר, הפועל עד היום, ו-019 מובייל. על רקע גיבוי שקיבלו ממשרד התקשורת, מספר מפעילים וירטואליים קמו ויצרו תחרות למפעילים הגדולים, שמאוד לא התלהבו ואף הזהירו מהשפעתם השלילית על ההשקעות בשוק. אלא שבסערת הרפורמה לא היה סיכוי שמישהו יקשיב לאזהרותיהם. האירוניה היא שהאוצר היה מהבולטים שתמכו בכניסת המפעילים הווירטואליים בעשור הקודם, וכעת הוא דורש לבדוק את תפקידם מחדש.
נקודה נוספת שהועלתה בדיון היא קרן תמרוץ להקמת אתרים סלולריים בפריפריה או במקומות שבהם יש היעדר כיסוי. המפעילים הסלולריים אמורים לממן את הקרן, אך האם גם המדינה תשתתף במימון? זו כבר סוגיה שמשרד התקשורת יידרש להכריע בה.

















נזכרו באיחור של 11 שנים. מי שהוריד לקרשים את השוק היה גולן, שהתנהל בפועל כוירטואלי וקיבל הטבות של שחקן תשתית וכנל לגבי ווי, לא סתם 2 החברות אלו עמדו בפני פשיטת רגל אחרי שפשטו את העור של בעלי התשתיות באמצעות תחרות שמנותקת מעלויות הייצור. ההשפעה של הוירטואלים האמיתיים, רמילוי, 019 וכיוב' – לא כל כך משמעותית. הניהול של שוק התקשורת בישראל מבוצע על ידי כלכלנים שהקשר שלהם לתחום התקשורת הוא מקרי ורגעי וע"י קציני צבא שהקשר שלהם לניהול שווקים הוא כמו הקשר בין דיודה לארנונה, וככה זה נראה: רמת התקשורת הסלולארית היא של מדינת עולם שלישי והתקשורת הנייחת בשליטה מוחלטת של המונופול.