המתיחות בין משרד התקשורת למשרד האוצר סביב חילוקי הדעות לגבי הצורך בתמיכה בתשתיות הסלולר עולה מדרגה. במשרד התקשורת כבר מבינים שככל הנראה האוצר יסתייג מחלק מהמלצות הצוות הבינמשרדי לקידום ה-5G, מה שעשוי להוביל לקידום החלטות בממשלה ואף בחקיקה. כפי שנראה כעת, חילוקי הדעות בין הצדדים הגיעו למבוי סתום. בכל מקרה, האוצר אינו מוכן לקבל שום עמדה שמשמעותה השתתפות כלשהי במימון הקמת אתרי סלולר – בין אם בהנחות באגרות תדרים כנגד התחייבות להשקעות, ובין אם מדובר בהרחבת המימון לטובת פרויקט עיבוי אנרגטי לאנטנות סלולריות.
השבוע, בדיון בוועדת הכלכלה, המחלוקת פרצה ביתר שאת כאשר רכזת התקשורת במשרד האוצר, נעם דן, טענה שאין קשר בין פריסת ה-5G לבין שימור ההנחות הקיימות שדורש משרד התקשורת באגרות התדרים. שר התקשורת שלמה קרעי אמר כי אם לא ההנחות הניתנות לחברות הסלולריות יבוטלו, המשמעות היא תוספת של 120 מיליון שקל אגרות שאותם היה ניתן לנצל לטובת הקמה והסבה של אתרים סלולריים חדשים ב – 5G.
שיא המחלוקת הגיע כאשר דן דרשה לערוך בדיקה של מבנה שוק הסלולר בהתייחס למפעילים הווירטואליים (MVNO), שאותם הגדירה כ"טרמפיסטים". בין אם הדברים נכונים ויש צורך לבחון את סוגיית המפעילים הווירטואליים ותפקידם בשוק, ובין העיתוי שבו הדברים נאמרים – רגע לפני הגשת המלצות הצוות הבינמשרדי – במשרד התקשורת מאוד לא אהבו את הדברים. בכיר במשרד הגדיר את דבריה של דן כ"ספין" שנועד להסיט את הדיון מטיפול בבעיה הקשה של חוסר השקעות בתשתיות תקשורת.
לעומת זאת, בנושאים אחרים כמו שימוש בנכסי מינהל הדיור הציבורי ורשויות מקומיות תחת חוזה אחיד במחיר מוסכם, וקרן לעידוד הקמת אתרים סלולריים – יוזמה שמקודמת על ידי הנהלת פלאפון ויו"ר ועד עובדי החברה, יחיאל שמן – ככל הנראה כן זוכים להסכמת האוצר. הקרן אמורה להיות ממומנת גם על ידי המפעילים הווירטואליים, מה שיעמיד אותם בפני מציאות כלכלית מורכבת יותר. כיום, המפעילים הווירטואליים משלמים לחברות הסלולריות שכירות עבור השימוש באנטנות ואינם נושאים בהשקעות ברשתות.
השימוש בנכסי מינהל הדיור הציבורי במחירי שכירות מופחתים יכניס כסף לקופת המדינה מצד אחד, ומצד שני יגרור הפחתה במחירי השכירויות של אתרים בכלל השוק. זה כשלעצמו אמור לייצר תמריץ לחברות להוסיף אנטנות. מנגד, יש כאן התערבות של הממשלה במחירים בשוק הפרטי, וגם זה צריך להיות שיקול.
המלצות הצוות אמורות להיות מוגשות בעוד כשבועיים, וכאמור, ככל הנראה האוצר יסתייג מחלק מהן. יש לזכור שהצוות הוקם בהחלטת ממשלה ושותפים בו גם נציגים מרשות התחרות, מבנק ישראל ומרשות החדשנות. לכן, במשרד התקשורת כבר מפנימים שהם לקראת מאבק מול האוצר בנושא זה גם בממשלה.
















