מכה נוספת על המפעילים. המשרד דוחה את בקשות המפעילים שלא לגבות מהם תשלום לטובת הקמת קרן תמרוץ להשלמת פריסת הסיבים האופטיים, ולמעשה משית עליהם הוצאה נוספת של מיליוני שקלים, כאשר במקביל מתנהלות שיחות עם בזק שהייתה מוכנה לקחת את הפריסה על עצמה כדי למנוע גבייה נוספת עבור הקרן. ההחלטה מעוררת זעם רב בקרב המפעילים שקיוו שהמשרד יימנע מגזירות נוספות בשנה שצפויה להיות קשה דיה בשל המלחמה ובשל החלטת האוצר שלא להמשיך עם ההנחות באגרות תדרים בסלולר.
משרד התקשורת פרסם טיוטת צו המציעה להפחית את שיעור התשלום השנתי של חברות התקשורת לקופת התמרוץ לפריסת רשתות סיבים אופטיים. ההצעה מבקשת להוריד את השיעור מ-0.5% ל-0.2% מההכנסה החייבת של החברות בשנת 2024.
מהלך זה מגיע בעקבות בדיקה מקיפה שערך מינהל כלכלה במשרד התקשורת. אך הנקודה החשובה היא שלמרות ההפחתה, מתנהלים שיחות עם בזק להשלים את הפריסה בעצמה כדי להימנע מההוצאה. נזכיר שבזק אמורה לשאת ב – 50% מהמימון של הקרן ולכן משתלם לה לקחת את העבודות על עצמה במקום לממן את הקרן. זה מה שקרה בשנה שעברה כשבזק הרחיבה את הפריסה והמשרד לא גבה כספים לקרן ומכאן התמיהה הרבה בקרב המפעילים מדוע לא לעשות זאת גם הפעם.
קופת התמרוץ, שהוקמה מכוח חוק התקשורת נועדה לממן פריסת רשתות תקשורת מתקדמות באזורים ללא כדאיות כלכלית, המכונים "אזורי תמרוץ". עד כה התקיימו שני מכרזים מרכזיים לפרישת רשתות אלו.
במסגרת שני המכרזים הללו, הוקצו 716 מתוך 823 אזורי תמרוץ לפריסה. עם זאת, התהליך לא היה אחיד: בחלק מהאזורים הפריסה הושלמה בהצלחה, באחרים היא עדיין בעיצומה, ובמספר אזורים הספקים המורשים ביקשו לבטל את זכייתם ולהחזיר את האזורים לקופת התמרוץ.
לקראת המכרז השלישי הצפוי, מינהל כלכלה במשרד התקשורת ערך בדיקה מקיפה. הבדיקה כללה חישוב מספר משקי הבית הנותרים לפריסה, הערכת העלות הצפויה של המענקים הנדרשים, ובחינת מספר משקי הבית שחזרו לקופה עקב ביטולי זכיות.
על פי הערכות המשרד, לצורך המכרז השלישי יידרש סכום של כ-37.35 מיליון שקל. חישוב זה לוקח בחשבון את העלות הממוצעת למשק בית במכרזים הקודמים, וכן הערכה כי העלות במכרז השלישי עשויה להיות גבוהה יותר בשל מורכבות האזורים הנותרים. נזכיר כי במכרז הראשון המשרד גבה כ – 90 מיליון שקל לקופת התמרוץ, והחברות טוענות שנותרו עודפים בהיקף של 15 מיליון שקל שניתן לנצלם.
ההצעה להפחתת שיעור התשלום נועדה לאזן בין הצורך במימון הפריסה לבין הפחתת העומס הכלכלי על חברות התקשורת. משרד התקשורת מציע להפחית את שיעור התשלום ל-0.2% בשנת 2024, ולחזור לשיעור המקורי של 0.5% בשנת 2025.
יש לציין כי בשנת 2023, שיעור הגבייה לקופת התמרוץ עמד על 0%, כלומר לא נגבו כספים מהחברות. ההצעה הנוכחית מהווה חזרה לגבייה, אך בשיעור מופחת ועדיין היא מכעיסה מאוד את החברות.
הצעת הצו תובא לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת. לאחר אישור הוועדה, שר התקשורת, שלמה קרעי, צפוי לחתום על הצו וניתן להניח שהחברות ינסו להתנגד לכך.
















