בהחלטה דרמטית שצפויה לשנות את שוק התקשורת הבריטי, הודיע רגולטור התקשורת אופקום (Ofcom) על איסור על חברות הטלקום לכלול סעיפי העלאות מחיר צמודות מדד או באחוזים קבועים בחוזים חדשים. החל מה-17 בינואר 2025, יידרשו החברות להציג בפני הצרכנים את המחיר המדויק שישלמו לאורך כל תקופת החוזה, בפאונדים, עוד לפני החתימה.
ההחלטה מגיעה לאחר בחינה מעמיקה של השוק שערך הרגולטור, במהלכה נמצא כי הצרכנים מתקשים להבין ולהשוות בין חוזים הכוללים סעיפי העלאות מחיר צמודות מדד. "הצרכנים זקוקים לבהירות וודאות לגבי המחיר שישלמו עבור שירותי התקשורת שלהם", אמרה קריסטינה לונה-אסטבן, מנהלת מדיניות הטלקום באופקום.
השינוי הרגולטורי נועד להתמודד עם מספר בעיות מרכזיות:
- חוסר מודעות: נמצא כי רוב הצרכנים אינם מודעים לקיומם של סעיפי העלאות מחיר בחוזים שלהם.
- קושי בהבנה: גם כאשר צרכנים מודעים לסעיפים אלה, רבים מתקשים להבין כיצד הם ישפיעו על המחיר הסופי.
- חוסר ודאות: תנודתיות האינפלציה בשנים האחרונות הפכה את העלאות המחיר לבלתי צפויות עבור הצרכנים.
- נטל קוגניטיבי: ההשוואה בין חוזים שונים הפכה למורכבת מדי עבור הצרכן הממוצע.
- סיכון כלכלי לא הוגן: הרגולטור קבע כי העברת הסיכון האינפלציוני לצרכנים אינה הוגנת, בהתחשב ביכולתן המוגבלת של משקי הבית לנהל סיכון זה.
ההחלטה צפויה להשפיע על מיליוני צרכנים בריטים. נכון לאפריל 2023, לפחות 11 מיליון לקוחות אינטרנט ו-36 מיליון לקוחות סלולר היו כפופים לחוזים עם סעיפי העלאות מחיר צמודות מדד. באופקום מעריכים כי נכון להיום, כ-60% מלקוחות האינטרנט והסלולר בבריטניה כפופים לחוזים מסוג זה.
תגובות השוק להחלטה היו מעורבות. איגודי צרכנים חברות צרכנות כמו Which? ו-Citizens Advice בירכו על המהלך, בעוד שחלק מספקיות התקשורת הגדולות הביעו חשש. וירג'ין מדיה O2 טענה כי ההחלטה עלולה להוביל למחירים גבוהים יותר לצרכנים, בשל הצורך של החברות להוסיף "פרמיית סיכון" לחוזים.
עם זאת, חברות כמו BT, EE ו-Vodafone כבר החלו להתאים את המודלים העסקיים שלהן בעקבות ההודעה על הרגולציה החדשה. BT, למשל, הודיעה כי תפסיק להציע חוזים עם העלאות מחיר צמודות מדד ללקוחות חדשים החל מאפריל 2024.
מנקודת מבט משפטית, ההחלטה מהווה שינוי משמעותי בגישה הרגולטורית. בעוד שבעבר אופקום נמנע מהתערבות ישירה במבנה המחירים של השוק התחרותי, הפעם בחר הרגולטור לנקוט בצעד אקטיבי יותר להגנת הצרכן. ההחלטה מבוססת על סעיף 45 לחוק התקשורת משנת 2003, המאפשר לאופקום לקבוע תנאים כלליים לשם הגנה על האינטרסים של משתמשי הקצה בשירותי תקשורת אלקטרונית ציבוריים. הרגולטור טוען כי ההחלטה עומדת במבחנים המשפטיים הנדרשים, כולל היותה מידתית, לא מפלה, ושקופה.
עם זאת, יש לציין כי ההחלטה אינה חלה על לקוחות קיימים או על חוזים שכבר פג תוקפם. כמו כן, לקוחות עסקיים קטנים יוכלו לבחור לוותר על ההגנות החדשות אם ירצו לנהל משא ומתן על תנאים מותאמים אישית.
בעוד שההחלטה צפויה לשפר את השקיפות והוודאות עבור הצרכנים, היא מעלה שאלות לגבי השפעתה ארוכת הטווח על השוק. האם נראה עלייה במחירי ההתחלה של חוזים? האם חברות יעברו לחוזים קצרים יותר? וכיצד ישפיע הדבר על ההשקעות בתשתיות תקשורת?
אופקום הצהיר כי יעקוב אחר התפתחויות השוק ויבחן את השפעת הרגולציה החדשה. הרגולטור גם ציין כי יהיה ערני לניסיונות של חברות לעקוף את הכללים החדשים, למשל על ידי שימוש נרחב יותר בסעיפים שהוגדרו ככאלה שעשויים לשנות את המחירים.
















