מכרז הטרנספורט (האופטיקה) של צה"ל יצא לדרך ומעורר עניין רב בשוק התקשורת. כרגע מתמודדות שלוש חברות במכרז, וגורמים בשוק מעריכים כי ייתכן שהמכרז יגיע לדיון בערכאות משפטיות. זאת על רקע טענות חמורות שהמכרז אינו מעניק הזדמנות שווה לכל המתחרות. ריבון (Ribbon) האמריקאית (לשעבר ECI), הספקית הנוכחית של צה"ל.
המתמודדות הנוספות הן סיינה ונוקיה. נוקיה מתמודדת במכרז בשיתוף עם קבוצת בזק, בראשות בזק בינלאומי, ואילו סיינה, ככל הנראה, מתמודדת בשיתוף עם חברת האינטגרציה מלם תים. מדובר באחד המכרזים הגדולים ביותר בישראל בתחום האופטיקה, ובכלל במכרזי צה"ל בעולם התקשורת.
לפי הערכות בשוק, היקף המכרז עשוי להגיע לעשרות מיליוני שקלים, ואף יותר על פני שנים. זאת בהתחשב בכך שמדובר בתשתית קריטית עבור מערכת הביטחון, הדורשת רמת אמינות ואבטחה גבוהה במיוחד.
ככל הנראה, בשל מצוקת תקציב, הוחלט כי המכרז יתנהל לכאורה בארצות הברית. זאת על מנת שניתן יהיה לממן את הפרויקט מכספי הסיוע האמריקאי, המוערך בכ-3.8 מיליארד דולר בשנה. שלוש החברות המתמודדות הן ישויות הרשומות בארצות הברית, דבר המאפשר את מימון הפרויקט מכספי הסיוע.
ECI, ולאחריה Ribbon, משמשת כספק יחיד כבר שנים ארוכות – למעשה, מזה למעלה משני עשורים. למרות בקשות חוזרות ונשנות של מתחרות בשוק, שדרשו מצה"ל לפתוח את המכרז לתחרות, צה"ל עשה כל שביכולתו ומנע זאת. רק לאחר איומים משפטיים מפורשים ניאות צה"ל לפתוח את התחום למכרז.
השלב הראשון במכרז הוא מענה של החברות והערותיהן למכרז. שלב הגשת ההצעות ייערך בעוד מספר חודשים. בשל היקפו של המכרז והעובדה שהוא נפתח לתחרות לאחר שנים רבות, ישנו עניין רב סביבו, ובמיוחד לגבי האופן שבו נוסח. גורמים משפטיים כבר מעורבים בשלב זה, ונראה כי טרם נאמרה המילה האחרונה בנושא.
















