"מניות התקשורת הפגינו מתחילת השנה ביצועי חסר ביחס לשוק, בהמשך למגמה שהחלה בשנת .2023 הסיבה המרכזית לחולשה במניית בזק נבעה, להערכתנו, מהקטנת החשיפה של המשקיעים הזרים לנייר, אשר החלה ב -2023 על רקע חוסר היציבות הפוליטי בשילוב עם היעדר קטליזטורים משמעותיים בגזרת הרגולציה ותשואת דיבידנד לא מספיק אטרקטיבית ביחס לסקטור בחו"ל ובהתחשב בסביבת הריבית הגבוהה. מלחמת חרבות ברזל לא תרמה לחיוב לנכונות המשקיעים הזרים להיחשף לנייר", כך פותחת סבינה לוי מנהלת המחקר בלידר שוקי הון, את הסקירה שלה לקראת פרסום דוחות חברות התקשורת בזק סלקו ופרטנר לרבעון השני.
לדברי לוי להוציא ההשפעה המסחרית על המניה, חברת בזק הציגה ברבעונים האחרונים תוצאות עסקיות טובות, כולל התרחבות מהירה בתחום תשתית הסיבים, לרבות האצה בקצב הפריסה, סיפקה יעדי צמיחה מעודכנת לטווח הבינוני, המגלמים צפי לצמיחה ברווח ובתזרים וכן הגדילה את שיעור חלוקת הדיבידנד, מה שבשילוב עם הירידות במחיר המניה, הופך את תשואת הדיבידנד של בזק לאטרקטיבית (~7% על הרווחים הצפויים בגין 2024).
עוד ציינה כי המלחמה פגעה גם בביצועים ובסנטימנט כלפי סלקום ופרטנר, על רקע הפגיעה בהכנסות משירותי הנדידה, זאת לצד התאוששות איטית ביחס לצפי ב- ARPU ובתזרים (השקעות גבוהות, IRU וכד). מכירת מניות דסק"ש בחברה לקרן פורטיסימו (וגופי השקעה נוספים) הובילה את המניה להציג ביצועים עודפים ביחס לסקטור, כאשר גם פרטנר התחילה את השנה בנימה חיובית יותר ביחס לשנה שעברה, ונראה, כי הצעדים שננקטו על ידי ההנהלה לטיוב ההכנסות ולשיפור במבנה ההוצאות מתחילים להניב פרי. כמו כן, אנו מעריכים, כי ההסכם מול יס, ככל שיאושר על ידי הרשות לתחרות, יבוא לידי ביטוי בחסכון בהוצאות ובשיפור הרווחיות של המגזר הקווי.
"בהקשר לדיבידנד, נציין, כי לאחר תקופה ממושכת מאוד שלא חילקו דיבידנד, שתי החברות מתחילות להיערך לחזור ולחלק דיבידנדים. יתרת הרווחים לחלוקה של סלקום נאמדת בכ- 1.5 מיליארד שקל, אולם אנו לא צופים כי החברה תבצע חלוקות בהיקף משמעותי בעתיד הקרוב, ותתמקד בעיקר בהורדת המינוף".
"יתרת הרווחים לחלוקה של פרטנר נמוכה יותר, כאשר היא הסתכמה נכון לסוף 2023 בכ 124- מיליון שקל ורמת המינוף של החברה נמוכה באופן משמעותי ביחס לסלקום. כמו כן, אנו בדעה, כי השיקולים של הנהלת ובעלי השליטה של פרטנר עשויים לתת משקל רב יותר לחזרה לחלק דיבידנד בעתיד הקרוב, ביחס לסלקום.
בנוגע להיקפי וקצב הפריסה של תשתית הסיבים של בזק ו- IBC בלידר מעריכים, כי השנים 2024-2025 מהוות את חלון ההזדמנויות האחרון לשינויים משמעותיים יחסית במצבת מנויי הסיבים, ולאחר מכן, עם השלמת המסה הקריטית של פריסת התשתית על ידי בזק ו-IBC, הצפי הוא להתייצבות.
בלידר מציינים כי יעדי הכיסוי של IBC מניחים הגעה לכ-2 מיליון משקי בית, כאשר בזק צפויה להגיע לכיסוי של מעל 2.7 מיליון משקי בית. עד כה, נראה כי המעבר לתשתית הסיבים, תורם לשיפור ב- ARPU, כאשר בזק מעריכה, כי מגמת השיפור תימשך גם בשנים הקרובות, וצופה ARPU תשתית בטווח הבינוני של מעל 140 שקל לעומת כ-123 שקל ב-2023. מבחינת נתחי השוק, מעריכים כי בזק תגיע לשיעורי חדירה של מעל 40% ברשת הסיבים (קמעונאי וסיטונאי יחד), בהתאם ליעדיה לטווח הבינוני. סלקום צפויה למקסם את ההסכם ה-IRU מול IBC שמחייב לרכוש מינימום 15% (החל מיולי השנה) מהכיסוי של IBC. פרטנר מימשה עד כה 4 פעימות במסגרת הסכם ה-IRU מול בזק, ואנו ממתינים לקבל הבהרות בנוגע לפעימה החמישית, כאשר במקביל, החברה החלה לאחרונה להישען גם על התשתית של IBC. מעניין יהיה לראות איך תראה הדינמיקה התחרותית בשוק בשנים הקרובות, כאשר עד לאחרונה, ראינו את בזק צומחת מאוד בלקוחות הסיטונאים בתשתית, ומעניין יהיה לראות אם החברה תשים בתקופה הקרובה דגש רב יותר להגדלת מצבת הלקוחות הקמעונאים. בהסתכלות לטווח הקצר, מציינים בלידר שהם לא פוסלים כי פרטנר תרחיב את השימוש ברמת IBC כדי לשפר את בסיס ההוצאות וכי סלקום תתקשר בהסכם שיתוף עם בזק, הן לאור מגבלת הכיסוי של IBC והן לאור אי הורדת התעריף הסיטונאי באפריל השנה.
לגבי הוט מציינים בלידר כי היא מהווה את אחד הנעלמים העיקריים בנוגע לסקטור בראיה קדימה. עד כה, נראה כי רמת השירות הירודה של החברה והמיצוב שלה בשוק ממתנים את ההשפעה שלה על כלל הסקטור, והאגרסיביות השיווקית שלה לא משפיעה יתר על המידה על סביבת המחירים בשוק. כמו כן, הוט נמצאת בעמדת נחיתות מול בזק, בשל כיסוי מוגבל יותר של תשתית הסיבים (נשענת על IBC). הגעתה של IBC לשיעורי כיסוי גבוהים ביחס להערכות הנוכחיות (כ- 2 מיליון בתי אב) בשילוב עם שיפור משמעותי במערך השירות, עשויים להשפיע על נתחי השוק בסקטור בטווח הרחוק יותר (אם כי לדעתנו מדובר בתרחיש פחות סביר).
בהיבטי רגולציה סבינה לוי מעריכה שקיים סיכוי לא גבוה לביטול ההפרדה המבנית בבזק בטווח הקרוב, אך ייתכן שיגובש מתווה. במקביל היא מציינת כי תיתכן ירידה מידתית של התעריף הסיטונאי BSA, כאשר עיקר המיקוד של הרגולטור הינו בשלב זה בתשתית הפסיבית.
לגבי הסלולר לוי מעריכה שבשלב זה התחרות בתחום העסקי יוצרת לחצים על ה- ARPU ומקזזת חלק מההשפעה החיובית של המעבר לדור 5 בסקטור הפרטי, "ואנו מעריכים המשך מגמה גם ברבעונים הבאים. מכרזים מול גופים ממשלתיים ותאגידים גדולים עלולים ליצור לחץ נוסף על המחירים".
"עד לאחרונה, ראינו התאוששות בתיירות וכפועל יוצא גם בהכנסות הנדידה, אולם נוכח המתיחות הגאופוליטית והחשש להסלמה נוספת באזור, בשלב זה קשה להעריך האם המגמה החיובית תימשך גם בחודשים הקרובים. כמו כן, עדיין קיים סימן שאלה בנוגע להשפעות ה-esim על מחירי החבילות לחו"ל, כאשר החברות ערוכות עם השקת פתרון מוזל לחבילות חו"ל, אולם ממתינות "על הגדר" על מנת למקסם את ההכנסות. כמו כן, אנו מעריכים כי הוזלת תעריפי חבילות חו"ל תשפיע לחיוב על המכר הכמותי, מה שעשוי לפצות במידה מסוימת על הפגיעה בהכנסות".
לגבי שוק הטלוויזיה וההתרחבות של שירותי הסטרימינג ו-Tv Free, בשלב זה, נראה, כי השפעת הכניסה של TV Free לשוק הינה מוגבלת ומשפיעה בעיקר על בזק/יס. "אנו לא צופים שינוי מגמה בנוגע לקצב החדירה של TV Free בעתיד הקרוב.
בהתייחסה לגבי מידת הסבירות שעסקת פרטנר יס (העסקה שבה פרטנר מוכרת את הטלוויזיה של סטינג מקבוצת יס כפתרון הטלוויזיוני ללקוחותיה) תאושר, מעריכה לוי כי העסקה עשויה לקבל אישור רגולטורי נוכח הדינאמיקה התחרותית בסקטור. לדעתנו מדובר בעסקה שעשויה להוביל לשיפור במבנה ההוצאות של פרטנר וליצור מקור הכנסה נוסף ליס. כמו כן, אנו מעריכים, כי סלקום עשויה לבחון שיתופי פעולה דומים, עם יס ו/או עם הוט, אולם להערכתנו, הסיכוי שלה לקבלת אישור רגולטורי נמוך יותר ביחס לפרטנר שהייתה הראשונה לבצע עסקה מסוג זה".
















