"אנו מזהים ביקושים גדולים מאוד לאינטרנט לווייני, בעיקר מצד גופים עסקיים בתחום ההיי-טק, המחפשים פתרונות לשעת חירום", כך מסר אמיר כהן, סמנכ"ל טכנולוגיות בחברת גילת תקשורת, בשיחה עם "זמן אוויר" על רקע הביקוש הגובר לפתרונות תקשורת בחירום. "ישנם לקוחות עסקיים גדולים הנערכים לתרחיש של ניתוק מלא, ואף מקימים חדרי מצב לשעת חירום. אלה הם ארגונים המתכוננים לנזקים אפשריים משמעותיים", הוסיף כהן.
הביקוש הגדול לאינטרנט ולפתרונות תקשורת מבוססי לוויין צבר תאוצה בעקבות העיכובים בכניסתה של חברת סטארלינק לישראל. משרד התקשורת, אשר ניסה לגבש פתרון באמצעות סטארלינק שיתאים למשרדי הממשלה ולגופי חירום נוספים, גילה כי ההתקדמות מול החברה מורכבת יותר מכפי שהעריך. זאת מאחר שמשרד הביטחון אינו מאפשר את כניסתה של החברה לישראל ללא פיקוח הדוק על כל צלחת לוויין המיובאת לארץ.
בעוד שהסוגיה הביטחונית ממתינה לפתרון, השוק העסקי הבין מהר יותר ממשרד התקשורת כי קיימים פתרונות לווייניים מצד שחקנים מקומיים, הפועלים בתחום זה כבר שנים רבות. לדברי כהן, הפתרונות הלווייניים רושמים ביקוש חסר תקדים מצד לקוחות עסקיים גדולים, ולאו דווקא מתחום ההיי-טק. "החברות מבקשות פתרונות בקיבולת של 100-200 מגה-ביט לשנייה, וישנן אף חברות המעוניינות בפתרונות כפולים ומוכנות לשלם את המחיר הנדרש", הוא מציין.
כהן מסביר כי תהליך ההתקנה הוא פשוט יחסית וכרוך בהצבת אנטנות המכוונות ללוויין, אשר מתחברות באמצעות כבל תקשורת לארון התקשורת של הארגון. בהתייחסו לשאלה בדבר משך הזמן של העסקאות, בהתחשב באפשרות שלא תפרוץ מלחמה, הוא משיב: "הלקוחות מבינים כי בשנה הקרובה עדיף שיהיה גיבוי לווייני, שכן איש אינו יודע לאן המצב עלול להידרדר. החברות אינן מעוניינות לקחת סיכון, ולכן הן מבקשות שנתקין את המערכת תחילה לתקופה של חצי שנה או שנה, ולאחר מכן נבחן את המצב מחדש".
תעשיית התקשורת הלוויינית העולמית צפויה לצמוח מ-22.9 מיליארד דולר בשנת 2023 ל-33.5 מיליארד דולר עד שנת 2028, עם שיעור צמיחה שנתי ממוצע של 7.8% במהלך תקופת התחזית. גורמים כמו הגידול בביקוש לשירותי אינטרנט בפס רחב, התפתחות טכנולוגיות תקשורת מתקדמות והצורך הגובר בתקשורת אמינה בשעת חירום, תורמים לצמיחה זו.
השאלה המרכזית העולה היא מדוע המדינה ומשרד התקשורת אינם פונים לפתרון הלווייני הקיים, ובמקום זאת ממשיכים להמתין לסיום המחלוקות בין אילון מאסק ומשרד הביטחון בנוגע לאופן המכירה בישראל. חשוב להדגיש כי לסטארלינק אין כרגע פעילות תפעולית בישראל, למעט נציג אחד – אבי אייל. אין לחברה מחסנים או גוף מכירות בארץ.
נזכיר כי החשב הכללי במשרד האוצר (החשכ"ל) ביקש לצאת במכרז לרכישת הפתרון של סטארלינק, אך המחלוקת מול משרד הביטחון נותרה בעינה. לפיכך, לא ניתן למכור את המוצרים כל עוד הסוגיה הביטחונית לא נפתרת.
















