מכרז הסלולר של צה"ל, אחד המכרזים הגדולים והמשמעותיים בשוק התקשורת הישראלי, נעצר לאחרונה לאחר שמחירו ירד ל-70% ממחיר הפתיחה. על פי הערכות מומחים בתחום, המכרז צפוי להסתיים במחירים של פחות מ-10 שקלים לחודש, כולל דמי שימוש וביטוח, אך ללא ציוד קצה. מדובר בירידה דרמטית במחירים, שעשויה להשפיע על כלל שוק הסלולר בישראל.
במקביל, מכרז הסלולר של החשב הכללי (חשכ"ל), המיועד לעובדי המדינה ובני משפחותיהם, טרם נקבע מועד לפרסומו. ההערכות הן כי המכרז ייצא לפועל לאחר חגי תשרי. מכרז זה, הנחשב לגדול ביותר במדינה, צפוי להקיף כ-300,000 קווי סלולר, מתוכם כ-100,000 של עובדי מדינה והיתר של בני משפחותיהם.
בכירים בשוק התקשורת מעריכים כי תוצאות מכרז צה"ל יהוו אינדיקציה משמעותית למה שצפוי לקרות במכרז החשכ"ל. החשש בקרב חברות הסלולר מפני צלילה במחירים, הן בשוק העסקי והן בשוק הפרטי, מתבסס על הערכות אלו.
מכרז הסלולר של צה"ל, המתנהל בשיטה דינמית, כולל כיום בין 40,000 ל-50,000 קווים, לאחר גידול ניכר במספר המשתמשים בעקבות המלחמה. המכרז נעצר לאחרונה עקב התארכותו, ונקבע כי יחודש מאותה נקודה שבה נעצר. המועד המקורי לחידוש המכרז (אתמול) נדחה, ככל הנראה משיקולים ביטחוניים, לחודש ספטמבר.
על פי הערכות בשוק, סלקום שהיא הספקית הנוכחית, גם תהיה זו שתילחם עליו הכי חזק. מקורות בשוק הבקיאים היטב במכרז מציינים כי לא מן הנמנע שדווקא פלאפון עשויה לגלות מוטיבציה מיוחדת לזכות במכרז צה"ל, על רקע העובדה שבמכרז החשכ"ל שבו היא ספקית בלעדית, היא צפויה לאבד חלק משמעותי מנתח השוק שלה, בעקבות ההחלטה להכניס שני ספקים במקום ספק אחד בלעדי, אך אלו הן רק הערכות ואיש לא באמת יודע מה יהיו התוצאות הסופיות.
המקורות מציינים כי במכרז דינמי, כמו זה של צה"ל, יש יתרון לספק הקיים. לעומת זאת, במכרז מעטפות, כמו זה של החשכ"ל, הסיכוי לזכייה דומה עבור כל המשתתפים.
חשוב לציין כי במשרד התקשורת מודעים להשפעות הרוחביות שעשויות להיות למכרזי הסלולר הגדולים על המחירים בשוק כולו. הצפי למחירים נמוכים במיוחד במכרז צה"ל, ובעקבותיו במכרז החשכ"ל, מעורר חששות בקרב חברות הסלולר מפני ירידה משמעותית ברווחיות.
בשנים האחרונות החלו המחירים בשוק הסלולר לעלות בהדרגה, כאשר החברות מצדיקות זאת בטענה שהן זקוקות להכנסות נוספות כדי לממן את פריסת רשתות הדור החמישי (5G). המכרזים הנוכחיים עשויים להוביל ללחץ כבד על המחירים, בעיקר בשוק העסקי, ומשם לזחול לשוק הפרטי, שעלול להשפיע על יכולתן של החברות להשקיע בתשתיות. לכך יש להוסיף את תוספת המס שהחברות ישלמו השנה בגובה של 123 מיליון שקל עבור אגרות תדרים, והתוצאה תהיה או קיצוץ בהשקעות, לחץ על העובדים להסכים להתייעלות פנים ארגונית משמעותית, או העלאת מחירים.
















