במשרד התקשורת ממתינים בדריכות להתייחסותו של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', בנוגע להמלצות המסתמנות בנושא קידום טכנולוגיית הדור החמישי (5G). השאלה המרכזית היא האם השר יבחר לאמץ חלק מהמסקנות של הצוות הבינמשרדי, גם במחיר של התנגדות לעמדת אגף התקציבים במשרדו.
עבודת הצוות הבינמשרדי, אשר החלה בתחילת שנת 2023, נמצאת כעת בישורת האחרונה. כפי שפורסם בעבר, משרד התקשורת מעוניין לגשר על חילוקי הדעות מול אגף התקציבים, במטרה להימנע מפרסום חוות דעת מיעוט. זוהי אחת הסיבות העיקריות לפגישה שהתקיימה לפני כשבועיים בין שר התקשורת, שלמה קרעי, לבין השר סמוטריץ' https://zmanavir.co.il/cellular/25535/.
בנושא הכיסוי הסלולרי, סמוטריץ' קיבל החלטה שעמדה בניגוד לעמדת אגף התקציבים במשרדו. הוא החליט להקצות 50 מיליון שקל בשנה שעברה לטובת הקמת אתרים סלולריים ביהודה ושומרון. מטרת ההחלטה היא לשפר את הכיסוי הסלולרי באזור, שכן היעדר קליטה באזורים רבים מהווה סיכון ביטחוני לנוסעים בכבישים. השיפור בכיסוי הסלולרי נועד להגביר את הביטחון של התושבים והנוסעים באזור.
המשרד היה אמור לפרסם את תוצאות העבודה כבר לפני מספר חודשים, אך הפרסום נדחה בשל הניסיונות להגיע להבנות עם משרד האוצר. במשרד התקשורת חוששים ממצב שבו ההמלצות יתקבלו, אך התנגדות האוצר תסכל כל אפשרות למתן סיוע לשוק הסלולר.
מנגד, משרד האוצר מציע לבחון את שוק הסלולר מזוויות שונות ורחבות יותר. עמדתם העקרונית היא כי תמרוץ ישיר לחברות להגביר השקעות ב-5G הוא שגוי מיסודו ויהווה התערבות בלתי רצויה בתחרות בשוק. האוצר טוען כי תמונת המצב של שוק הסלולר, כפי שמשתקפת מדוחות משרד התקשורת, אינה מדויקת, וכי המצב טוב בהרבה בהסתמך על מדדים שונים שהציגו.
נזכיר שעמדת משרד התקשורת היא כי יש להפחית את אגרות הסלולר שמשלמות החברות הסלולריות בתמורה להתחייבות מצידן להשקעה בהרחבת הכיסוי ב – 5G.
באוצר סבורים כי הצרכן הישראלי מקבל תמורה הולמת לתשלומיו, וכי מהירות הגלישה אינה המדד היחיד לאיכות השירות. מנגד, במשרד התקשורת מדגישים כי השקעה בתשתיות 5G היא קריטית לעתיד הכלכלי והטכנולוגי של ישראל.
















