למרות שחברת דואר ישראל הופרטה, מקדם משרד התקשורת טיוטת תקנות חדשות שמטרתן להבטיח את כשירותם של נושאי המשרה הבכירים בחברה ובבנק הדואר. התקנות המוצעות מקנות למשרד התקשורת סמכות וטו על מינויים בכירים כגון מנכ"ל ויו"ר וזאת כאמור למרות שהחברה הופרטה.
במרכז התקנות החדשות עומדת רשימה מפורטת של בעלי תפקידים בכירים שיידרשו לעמוד בתנאי כשירות מחמירים ביניהם המנכ"ל, מנהל בנק הדואר, מנהל הסיכונים, מבקר הפנים והיועץ המשפטי. התנאים כוללים דרישה לתואר אקדמי רלוונטי או ניסיון מקצועי של שלוש שנים לפחות בתחום העיסוק, היעדר הרשעה פלילית משמעותית וחובת הימנעות מניגוד עניינים.
עבור המנכ"ל ויושב ראש דירקטוריון בנק הדואר נקבעו תנאים מחמירים אף יותר הכוללים גיל מינימלי של 25 שנים ודרישה לתואר אקדמי ספציפי או ניסיון ניהולי בכיר של חמש שנים לפחות. צעד זה נועד להבטיח רמת מקצועיות גבוהה בצמרת הארגון על אף שהחברה הופרטה.
בנוסף מעניקות התקנות סמכות נרחבת למפקח לבחון את כשירות המועמדים ולהתנגד למינויים במידת הצורך. הן גם מטילות חובת דיווח על שינויים בתנאי הכשירות של נושאי המשרה המכהנים.
חשיבות התקנות החדשות מוסברת לאור העובדה כי בבנק הדואר מוחזקים פיקדונות ציבור בהיקף של כחמישה מיליארד שקלים וכי הבנק מהווה שחקן מרכזי במערך התשלומים הלאומי עם היקף סליקה שנתי של כ – 160 מיליארד שקלים. עם כניסתן לתוקף צפויות התקנות לחול על מינויים חדשים בלבד ללא השפעה רטרואקטיבית על בעלי תפקידים מכהנים.
בכירים במשרד התקשורת מדגישים כי התקנות החדשות מהוות נדבך חיוני בהיערכות לעידן שלאחר ההפרטה כאשר חברת הדואר ובנק הדואר לא יהיו עוד כפופים להוראות חוק החברות הממשלתיות. הם מציינים כי המהלך נועד להבטיח את ההגנה על כספי הציבור ואת יציבותם הפיננסית של הגופים הללו גם תחת הבעלות הפרטית.
















