הבאזז סביב שילוב הסלולר והלוויין מקבל חיזוק משמעותי עם הצטרפותה של אריקסון, היצרנית המובילה בעולם של רשתות סלולריות, לארגון ה-MSSA (Mobile Satellite Services Association). ארגון זה שם לו למטרה לקדם את הקישוריות בין לוויינים לרשתות סלולריות.
ה-MSSA, שהושק בפברואר 2024, מתמקד בפיתוח 'מערכת אקולוגית גלובלית' באמצעות ספקטרום תדרים בתחומי L ו-S, המוקצים ומורשים לשירותי לוויין ניידים (MSS). מטרתו היא לגשר בין מגזר מפעילי הלוויינים לתעשיית הטלקום, תוך יישום תקני התקשורת הניידת של ארגון התקינה 3GPP. החזון הוא ליצור אינטגרציה בין רשתות סלולריות יבשתיות לרשתות לווייניות, במטרה לספק קישוריות אוניברסלית – לכל מכשיר, בכל זמן ובכל מקום.
אריקסון, בהודעתה הרשמית, מכירה בעניין הגובר ברשתות לא יבשתיות (Non-Terrestrial Networks, NTN). החברה מדגישה כי סנכרון רשתות אלו עם תקני 3GPP עשוי להרחיב משמעותית את הכיסוי הסלולרי, ולאפשר לטלפונים חכמים ומכשירים אחרים מבוססי טכנולוגיית דור 5 לשמור על קישוריות גם באזורים ללא כיסוי יבשתי מסורתי. נתון מעניין שמספקת החברה מראה כי כיום, רשתות הסלולר מכסות פחות מ-40% משטח היבשה של כדור הארץ, או פחות מ-12% מהגלובוס כולו.
התפתחות זו מגיעה בעקבות מהלך משמעותי של חברת AST SpaceMobile, אשר לפני כשבוע https://zmanavir.co.il/internet/25849/ שיגרה בהצלחה חמישה לוויינים לחלל. מטרת המהלך היא ליצור חיבור ישיר בין רשתות סלולריות ללוויינים, ובכך לספק קישוריות גלובלית. חשוב לציין כי AST SpaceMobile פועלת במודל שונה מזה של סטארלינק, חברה מתחרה המספקת קישוריות גלובלית באמצעות אלפי לוויינים קטנים המתקשרים עם צלחת ייעודית קטנה על פני כדור הארץ. AST לעומתה מספקת קישוריות ישירות לטלפונים באמצעות תחנות לווייניות ענקיות שהיא מציבה בחלל.
לשם השוואה, נכון לשנת 2024, סטארלינק מפעילה צי של למעלה מ-5,000 לוויינים בתוך מערך רשת לוויינים בעלי מסלול נמוך (LEO – Low Earth Orbit). מערכת זו מאפשרת לספק שירותי אינטרנט מהיר לאזורים מרוחקים וכפריים ברחבי העולם.
















