משרד התקשורת יוצא במהלך להרחבת השימוש בתקשורת אלחוטית רחבת פס, במטרה להרחיב שימושים בתחום הערים החכמות ועוד. בשימוע שפורסם היום, הציג המשרד תוכנית לשינוי מדיניות בתחום הגלים המילימטריים (גמ"מ), ובפרט בתחום ה-E-Band. המהלך, שצפוי להיכנס לתוקף בינואר 2025, מבקש להקל משמעותית את הנטל הרגולטורי על חברות וארגונים המשתמשים בטכנולוגיה זו, ובכך לעודד חדשנות ולהאיץ את פיתוחן של ערים חכמות בישראל.
גלים מילימטריים הם תחום תדרים גבוה יחסית בספקטרום האלקטרומגנטי, המשמש לתקשורת אלחוטית מהירה במיוחד. ה-E-Band, הפועל בתדרים שבין 71-76 GHz ו-81-86 GHz, מאפשר העברת נתונים בקצבים של עד עשרות גיגה-ביט לשנייה (Gbps) למרחקים של קילומטרים בודדים. טכנולוגיה זו נחשבת קריטית לפיתוח תשתיות תקשורת מתקדמות, ובפרט לתמיכה ברשתות 5G ו-6G העתידיות.
המדיניות החדשה נועדה לאפשר שימוש יעיל יותר בספקטרום, תוך עידוד התפתחות כלכלית-טכנולוגית שתתאים להגדרת ישראל כ'אומה טכנולוגית'.
עיקר השינוי מתמקד בתחום התדרים 74-76 GHz ו-84-86 GHz, הנמצאים כיום תחת מה שמכונה "רישוי קל". על פי ההצעה החדשה, תחום זה יעבור למתווה של "רישום בלבד". משמעות הדבר היא שארגונים המעוניינים להשתמש בתדרים אלה יידרשו רק לרשום את פעילותם במשרד התקשורת, ללא צורך ברישיון מיוחד וללא תשלום אגרות.
המעבר למתווה של 'רישום בלבד' יאפשר למשרד לשמור על בקרה ושליטה על זהות המשתמשים ומיקומי העורקים, תוך הסרת חסמים בירוקרטיים וכלכליים משמעותיים. השלכות צפויות של המהלך כוללות האצת פיתוח ערים חכמות, שכן הקלת הרגולציה צפויה לעודד רשויות מקומיות וחברות טכנולוגיה לפרוס תשתיות תקשורת מתקדמות ביתר קלות, מה שיתמוך בפיתוח מערכות ניהול עירוניות חכמות ושיפור הביטחון האישי.
בנוסף, צפויה הגברת התחרות כאשר הסרת חסמי הכניסה הכלכליים עשויה לאפשר לשחקנים חדשים להיכנס לשוק ולהציע שירותים מתקדמים. המהלך צפוי גם לעודד חדשנות טכנולוגית, שכן הנגשת הטכנולוגיה לגורמים נוספים עשויה לעודד פיתוח יישומים חדשניים המבוססים על תקשורת בקצבים גבוהים במיוחד. מבחינה כלכלית, ביטול האגרות יחסוך לחברות ולארגונים המשתמשים בטכנולוגיה זו מיליוני שקלים בשנה.
למרות היתרונות הברורים, המהלך אינו נטול סיכונים. המשרד מודע לאפשרות של ניצול לרעה של המתווה החדש, כגון רישום פיקטיבי של עורקים או שימוש לא יעיל בספקטרום. כדי להתמודד עם אתגרים אלה, המשרד שומר לעצמו את הזכות להורות על הפסקת פעולה של עורקים או לדרוש שינויים אחרים במידת הצורך.
המשרד הגדיר את השינוי כהוראת שעה לשנתיים, החל מינואר 2025. בתום התקופה, ייבחנו ההשלכות ויוחלט על המשך המדיניות. הציבור מוזמן להגיב לשימוע עד ה-29 באוקטובר 2024.
בחלוף חמש שנים מאז נכנסה לתוקף המדיניות, המשרד בחן את היקף הניצול הספקטראלי, השימושים, הגורמים המשתמשים, מיקומים, רוחבי סרט, האתגרים לרבות תלונות על הפרעות, קשיים בהגשת בקשות, אתגרים בהקמה ותפעול ועוד. הנתונים מראים כי בתחום ה-V-Band, שפטור מרישוי, אין למשרד נתונים מדויקים לגבי היקף השימוש בפועל, אך מבדיקה עם ספקי הציוד המרכזיים עולה כי סופק ציוד ואף הוקמו עשרות עד מאות בודדות של עורקים בתחום זה ולא ידוע על הפרעות.
בתחום ה-E-Band שהוא ברישוי "מלא", הוקמו כ-200 עורקים על ידי כ-8 גורמים (חברות תקשורת וגורמי ביטחון) ועבורם חויבו עבור שנת 2024 באגרה שנתית לרישיון ולהקצאת תדרים בסכום מצטבר של כ-840,000 שקל. בתחום ה-E-Band שהוא במתכונת רישוי מקל יחסית ("רישוי קל"), הוקמו כ-3,000 עורקים בכל מדינת ישראל על ידי כ-35 גורמים (חברות תקשורת, גורמי ביטחון ורובם המכריע רשויות מקומיות) ועבורם חויבו עבור שנת 2024 סך מצטבר של כ-1.4 מיליון שקל באגרות עבור מתן רישיון והקצאת תדרים.
לא התקבל מידע על הפרעות אלקטרומגנטיות שנגרמו כתוצאה מצפיפות או שימוש חוזר של תדרים באותו אזור גיאוגרפי. ידוע על מספר עורקים שהוחלפו בהם תדרים כנראה בשל הפרעות שלא נתגלה מקור ההפרעה, והפתרון היה החלפה לתדר אחר. התקבלו במשרד פניות מגורמים שונים לרבות רשויות מקומיות עם בקשה לבחון הפחתת הנטל הרגולטורי לרבות ביטול האגרות שנגבות עבור הרישוי הקל ובכך לעודד שימושים בהיקפים גבוהים יותר לרווחת הציבור כמו גם ברשויות לטובת קידום ערים חכמות, שיפור הביטחון האישי ועוד.
שר התקשורת שלמה קרעי: ״עידוד השימוש בגלים המילימטריים ימצב את ישראל בקדמת הבמה הטכנולוגית, בפיתוח ערים חכמות, ויחזק את מעמדה כמובילה עולמית בחדשנות טכנולוגית. עם אסדרה מקלה ופטור מתשלומי אגרות, אנחנו מסירים חסמים ומאפשרים לעסקים ולרשויות מקומיות להוביל את המהפכה הדיגיטלית בישראל.״
מנכ"לית המשרד עו"ד עינבל משש: ""רפורמה זו משקפת את המאמץ המתמשך של המשרד לאזן בין עידוד חדשנות לבין שמירה על אינטרסים ציבוריים חיוניים, במטרה להבטיח ניצול יעיל של משאבי התדר בישראל ואת המשך צמיחתו של שוק התקשורת הישראלי ודחיפתו קדימה. אנו פועלים כל העת להקל באסדרה בהתאם לצורכי המשק, הטכנולוגיה ומדיניות השר."
















