ועד העובדים בבזק ידוע מאז ומתמיד כאחד מהוועדים החזקים במשק הישראלי, עם מעמד וקשרים חזקים ומקום של כבוד בהנהגת הסתדרות העובדים. הסכמי השכר בבזק היו מאז ומעולם דוגמא ומודל לחיקוי לוועדים אחרים במשק, והם הושגו בדרך כלל הרחק מעיני התקשורת, כשהנהלות בזק לדורותיהם נמנעו ככל האפשר מלהגיע לחיכוכים ומאבקים עם ראשי הוועד. יחד עם זאת, מדי פעם זכינו להצצה למאבקים מתוקשרים כדוגמת זה שנוהל באמצע שנות האלפיים עם מנכ"ל בזק דאז, אמנון דיק, שאף זכה לארח חמור בלשכתו בתל אביב באחד משיאי המאבק.
ועד העובדים בבזק מנוהל ע"י קבוצת ראשי וועדים הנקראים "החמישייה" כשבראשם יושב ראש הוועד הארצי. עד לפני כשלוש שנים, ובמשך 20 שנה רצופות, כיהן בראש הוועד שלמה כפיר, יושב הראש המיתולוגי של ועד בזק, והוא הוחלף עם פרישתו ע"י איציק בסלו, שנבחר לתפקיד יושב ראש הוועד הארצי בשנת 2021. בסלו, שכיהן עד לאותה עת כראש הוועד של חטיבות המטה, נכנס לנעליים הגדולות שהשאיר היו"ר היוצא, שלמה כפיר, והיום, שלוש שנים מאז היבחרו, יש רבים האומרים כי בסלו מצליח למלא את התפקיד המורכב לא פחות טוב מכפיר, ויש האומרים אף שטוב יותר.
בסלו, הוביל מאז היבחרו מהלכים רבים בבזק, רובם סמויים מן העין ובשקט המאפיין אותו, והביא לעובדי בזק הישגים שלא נראו עד כה. כך, למשל, הסכם העברת השליטה שחתם בסלו עם הנהלת בזק, הסכם שאמור להסדיר את התנאים במקרה בו ימכרו בעלי השליטה את גרעין השליטה בבזק, הוא הסכם שנלמד ע"י ההסתדרות וראשי ועדים אחרים, כאשר הוא קובע תקדימים שלא היו עד אז חלק מהסכמי עבודה. כך, למשל קובע ההסכם כי הנהלת בזק מתחייבת לשמור על דירוג האשראי של החברה, נושא שמעולם לא נכלל באף הסכם עבודה של אף חברה ציבורית. כמו כן, ע"פ ההסכם נאסר על ההנהלה לבצע הפחתות הון (כפי שנעשה, למשל, בתקופתו של שאול אלוביץ' כבעל שליטה), והיא מתחייבת לשמור על איתנותה הפיננסית של החברה. כל זאת כמובן לצד מענקים נדיבים ושיפור נוסף וחסר תקדים של הסכמי הפנסיה הנדיבים של בזק.
אני פוגש את בסלו לראיון חג בתקופה מורכבת לבזק כשמעל ראשה מרחפים איומים רגולטוריים, וכשמניית החברה נמצאת בשפל עמוק.
– איציק שלום וחג שמח, מה שלומך בימים טרופים אלה?
"ברמה האישית בסדר. ברמה הלאומית כמו כולם, מוטרד ומודאג לשלום חיילנו ולחזרתם של החטופים בשלום".
– איך בזק מתמודדת עם המצב?
"בזק, כידוע לך היא חברה חזקה, עם מערכי שירות שמעולם לא הכזיבו, גם בתקופות הקשות ביותר וכך גם עכשיו. עובדי בזק ממשיכים לתת שירות בכל מקום ולהבטיח את רציפות שירותי התקשורת בישראל, בשעת מלחמה כמו בתקופות של שקט. לצד השירות המלא שבזק מספקת ללקוחותיה הפרטיים והעסקיים בכל מקום בארץ, תוך הבטחת רציפות השירות, בזק גם מספקת שירותי תקשורת לצה"ל ולכוחות הביטחון, ולא פעם עובדי בזק מסכנים את נפשם כדי להבטיח שהצבא וכוחות הביטחון יקבלו את כל מה שהם צריכים, באופן הכי מהיר ואיכותי שניתן. עובדי בזק גם נרתמים למגוון פעולות של סיוע ותרומה לקהילה".
– בשנה האחרונה היו לא מעט זעזועים בבזק, כשגם היו"ר וגם המנכ"ל התחלפו, כיצד החברה מתמודדת עם השינויים הללו?
"אני פחות מעוניין להתייחס פרסונלית לשינויים כאלה ואחרים שהיו בהנהלה, אבל עזיבה של המנהלים שהזכרת ודאי לא נחשבת כזעזוע בבזק. בזק היא נושאת מטוסים ענקית ובדרך כלל לא מושפעת מעזיבה של מנהל כזה או אחר. באופן כללי אני יכול לומר שלנו כוועד חשובה היציבות הניהולית, ואנחנו מעוניינים שאת החברה ינהלו מנהלים טובים ומתאימים לאורך זמן, אבל כשהיה צריך ידענו גם להתערב ולסמן למנהלים את הדרך החוצה.
– וזה היה גם במקרה הזה, כמו שאומרות השמועות?
"אני לא מעוניין להתייחס לשמועות".
– בכל זאת, במקרה אחד לפחות ניהלת מאבק ציבורי כנגד מינויו של תומר ראב"ד לתפקיד יושב ראש הדירקטוריון ואף פנית לכל הגופים המוסדיים שלא לאשר את מינויו?
"נכון. בדרך כלל אנחנו מעדיפים להתנהל במקרים כאלה בשקט ומאחורי הקלעים אבל במקרה הזה לא הייתה ברירה. סברתי שבעלי השליטה עושים טעות קשה במינוי של אדם צעיר ולא מנוסה לתפקיד כל כך מורכב וקשה, וכשראיתי שבעלי השליטה מתעקשים פניתי לגופים המוסדיים, והזהרתי אותם שלא לאשר את המינוי שהיה שגוי בעיני. קיוויתי שהגופים המוסדיים יגלו מעורבות גבוהה יותר, כפי שמשתקף מהאחריות שלהם לכספי הציבור העצומים המושקעים דרכם בבזק. מעטים יודעים כמה מורכב הוא תפקיד יו"ר הדירקטוריון בבזק, ומעטים מילאו אותו בהצלחה. לא ניתן להצניח אדם צעיר וחסר כל ניסיון ניהולי לתפקיד כזה ולצפות שיצליח. עשיתי מה שעשיתי מתוך דאגה עמוקה לעתידה של החברה".
– ובסופו של דבר המינוי אושר ולא עצרתם אותו?
"נכון המינוי אכן אושר אבל ברוב זעום. רק 59% מבעלי המניות הצביעו בעד, למיטב ידיעתי השיעור הנמוך ביותר שהיה מאז ומעולם למינוי יו"ר או מנכ"ל, וכן זה נכון שלא המשכנו באותו שלב להיאבק נגד המינוי".
– למה בעצם? אם הייתם רוצים הייתם יכולים למנוע את המינוי
"אני לא מעוניין להתייחס מעבר לכך".
– ובדיעבד, אתה עדיין חושב שצדקת?
"בהחלט כן. האתגרים בבזק רק גברו מאז, ואני עוקב מקרוב אחרי ההתנהלות של ראב"ד ושל סרצ'לייט, ואני בהחלט מודאג מאד. אני עדיין סבור שלתפקיד יו"ר בזק, תפקיד שבעצם משמש כמנהל על לקבוצה כולה, צריך להתמנות האדם המתאים ביותר, עם הניסיון והידע הרבים ביותר שניתן למצוא במשק בישראל. אני חושב שהמצב של החברה כפי שמשתקף ממצב המנייה של בזק שנשחקה בשנתיים האחרונות באופן חד, מצביעה בדיוק על מה שאני אומר, ולצערי ציבור המשקיעים של החברה משלם את המחיר על חוסר המעורבות של חלק מהגופים המוסדיים בבזק".
"האם הצעתם להם מינוי אחר של אדם מתאים יותר לתפקיד?
"אני חושב שהם בעצמם ידעו והכירו מנהלים מתאימים ומנוסים יותר. הבחירה שלהם קשורה ככל הנראה לאינטרסים פנימיים שלהם, ולחוסר ההבנה שלהם במשק הישראלי, והכרות החלקית מאד שלהם את אתגרי בזק ומורכבות הניהול שלה".
– בזמנו אמרת לא פעם שסרצ'לייט לא עושים טוב לחברה כבעלי השליטה, ועדיף לחברה שימכרו את גרעין השליטה"
"נכון. אכן אמרתי זאת. סברתי שלאנשי הקרן אין מושג איך צריך להתנהל כבעלי השליטה בבזק. זה התבטא בשורה של מינויים הזויים שלצערי לא התערבנו בהם בזמנו, ובחוסר הבנה מוחלט של איך נכון להתנהל בשוק הישראלי, תחת הרגולציה החלה על החברה, וכבעלים של תאגיד ענק כמו בזק. כמו שאמרתי בזק היא חברה מורכבת מאד לניהול, וראינו כבר בעבר כיצד מנהלים ובעלי שליטה פחות טובים מביאים את החברה לשפל.
– אתה יכול להרחיב?
"הרחבתי מספיק. הדברים בעיני ברורים".
– הסכם שינוי השליטה עליו חתמתם לאחרונה מעיד למעשה על כך שבעלי השליטה נמצאים בדרכם החוצה?
"אני מניח שבמוקדם או במאוחר זה יקרה. לא סתם חתמנו על ההסכם. מדובר בסופו של דבר בקרן שהרוויחה יפה על השקעתה ואני מניח שיבוא יום בו היא תהיה מעוניינת לממש. יחד עם זאת, אין לי מידע על כוונה קונקרטית שלהם למכור, וגם אם היה לי לא הייתי מתייחס כמובן".
– לאחרונה דיווחה בזק כי הגיעה לסיכום עם ועד העובדים שנושא ההפרדה המבנית יקודם אך ורק בהסכמה עם הוועד. איפה הדברים עומדים?
"אכן עמדנו על כך שהנושא יקודם אך ורק בהסכמה ותאום מלאים איתנו, לרבות ביחס לתמורה הכספית לעובדים, וזה מה שבעצם דווח. אמרתי את זה בעבר ואני אומר זאת שוב, עברו הימים שבהם רק בעלי השליטה ובעלי המניות נהנים מההישגים העצומים של החברה. יש פוטנציאל כלכלי גדול בביטול ההפרדה המבנית אבל הוא יחולק באופן שבו גם העובדים וגם בעלי המניות ייהנו ממנו, או שהוא לא יתממש כלל. בעניין הזה אנחנו רואים עין בעין עם ועד העובדים של יס, ועובדים בשיתוף פעולה מלא. אנחנו נשמור יחד על זכויות עובדי יס בדיוק כמו שאנחנו שומרים על זכויות עובדי בזק".
– מה לגבי השוק הסיטונאי, הרגולטור הודיע שהוא בוחן את המחירים ונראה שצפויה הפחתה אולי אפילו חדה במחיר?
"בעינינו פיקוח על מחירים בשוק הסיטונאי כבר אינו נדרש יותר. יש בישראל כמה תשתיות סיבים בפריסה ארצית מלאה, ולכל שחקן רלוונטי יש הסכמי התקשרות עם בעלי תשתית, או שהוא בעלים של תשתית כזו, או גם וגם. באף שוק מפותח בעולם לא מתקיים פיקוח כזה, ואין סיבה שבישראל שבה השוק מאד מפותח ומאוד תחרותי זה יתקיים".
– בעבר ראינו את ועד העובדים של בזק מתערב ועוצר בכוח מהלכים רגולטוריים כאלה ואחרים. יש סיכוי שנראה את זה שוב?
"אני לא חושב שראינו בעבר מהלכים כאלה, בטח לא באופן שבו אתה מתאר, אבל הדיון בנושא מתקיים אך ורק בדרג המקצועי, וכך זה יישאר. אני חושב שיש לנו טיעונים מספיק טובים, ומערכת היחסים המקצועית עם המשרד מצוינת, ואנחנו זוכים לאוזן קשבת. אני משוכנע שנצליח לשכנע את קובעי המדיניות בעניין בצדקתנו".
– הזכרת את הסכם שינוי השליטה, יש בו מרכיבים שלא ראינו אף פעם בהסכמים מהסוג הזה, כמו למשל דירוג האשראי של החברה, למה בעצם זה עניין של הוועד?
"הוועד בבזק גילה מאז ומתמיד אחריות להתנהלות החברה. תמיד אמרנו שמנהלים ובעלי מניות באים והולכים אבל העובדים הם שנשארים. חשוב לנו, יותר מתמיד, שבזק תתנהל באופן אחראי, ושבעלי השליטה לא יעשו בה כרצונם. ראינו בעבר כבר דוגמא להתנהלות של בעלי שליטה שפגעו בחברה, ולעולם לא נאפשר זאת יותר. דירוג האשראי של החברה הוא דוגמא לבקרה חיצונית שתסייע לנו לוודא שהתנהלות ההנהלה ובעלי המניות היא אחראית. זה נכון שאין לזה תקדים, אבל גם לא היה תקדים למהלכים נוספים שעשינו כמו איסור על הפחתת הון. בכלל, חתימה על הסכם שמסדיר מהלכים עתידיים היא דוגמא להתנהלות אחראית וצופה פני עתיד של ועד העובדים".
– בשנה הבאה צפוי להסתיים ההסכם הקיבוצי בחברה, מה צפוי בהסכם הבא?
"אכן ההסכם הקיבוצי צפוי להסתיים בשנה הבאה ובקרוב נתחיל במשא ומתן על ההסכם הקיבוצי הבא. כמו תמיד נשאף להביא עוד הישגים לעובדים, לחזק את מעמדם ולהבטיח את עתידם, ובמקביל להבטיח את עתידה ועוצמתה של החברה".
– בכל זאת, תן לנו איזה רמז למה צפוי?
"בוא נשאיר את הדברים למשא ומתן. כמו שאמרתי, עד כה נהנו מרווחי החברה והישגיה בעיקר בעלי המניות שלה, בהסכם הבא נדאג להשיג תמונה מאוזנת הרבה יותר, כשמרווחי החברה ייהנו שני הצדדים באופן דומה".
– תודה רבה וחג שמח
"תודה רבה גדי. חג שמח גם לך".
















