רפורמת כחלון משנת 2014, שהביאה להוזלה דרמטית במחירי הסלולר בישראל, מתגלה כחרב פיפיות: בעוד הצרכנים נהנים ממחירים מהנמוכים בעולם, תשתיות הסלולר במדינה סובלות מהזנחה מתמשכת ופיגור טכנולוגי מדאיג. כך אמר יחיאל שמן, יו"ר ועד עובדי פלאפון, בכנס מקצועי שערכה היום ההסתדרות ביחד עם איגוד עובדי ההיי טק.
לדברי שמן "הנתונים מדברים בעד עצמם: עלות הגלישה הסלולרית בישראל היא שליש מהמחיר באיטליה, שנמצאת במקום השני בדירוג המחירים הנמוכים, ופחות מאחוז אחד מהמחיר בארצות הברית. אולם מאחורי המחירים הנמוכים מסתתרת מציאות מטרידה: חברות הסלולר מתקשות להשקיע בפיתוח ושדרוג התשתיות, מה שמוביל לפיגור טכנולוגי ולכיסוי סלולרי לקוי, במיוחד בפריפריה וביהודה ושומרון".
לדבריו, כיום פרוסים בישראל כ-2,250 אתרי דור 4 וכ-750 אתרי דור 5 בלבד. התחזית לשנים הקרובות אינה מעודדת: עד 2026 צפויים לקום רק כ-300 אתרים חדשים, ופוטנציאל המימוש הכולל מוערך בכ-2,500 אתרים – רחוק מהצרכים האמיתיים של המדינה. בניגוד לתפיסה הרווחת, הבעיה העיקרית אינה מחסור במקומות להקמת אתרים או התנגדות ציבורית. "החסם העיקרי הוא היעדר תקציבים מספקים לפיתוח הרשת", מדגיש שמן. "הפתרונות שהוצעו עד כה, כמו שיתופי פעולה בין החברות, התגלו כבלתי אפקטיביים ורק גזלו זמן יקר".
שמן מציע תוכנית פעולה מקיפה הכוללת: הקמת קרן תמרוץ ייעודית שתמומן מתמלוגי חברות הסלולר, מימון משלים מהמדינה, הגדרת תשתיות התקשורת כתשתיות לאומיות קריטיות, – הקלות בשימוש בנכסי מדינה והפחתת אגרות תדרים.
שמן מזהיר מפני הצעה להעברת תשתיות הסלולר לידי חברת החשמל. "מהלך כזה יוביל ליצירת מונופול, יפגע בתחרות ויחליש את המנופים הרגולטוריים על החברות", הוא מסביר. "יתרה מכך, הדבר עלול לפגוע בשרידות הרשתות בשעת חירום ולהגביר את התלות ברשת החשמל".
הוא התייחס גם להשלכות ביטחוניות של מהלך כזה ואמר כי "למשבר התשתיות יש גם השלכות ביטחוניות משמעותיות. חוסר היתירות והשרידות של הרשתות בשעת חירום מהווה סיכון ביטחוני, במיוחד במצב שבו המדינה נסמכת יותר ויותר על תקשורת סלולרית".

















הרפורמה יושמה ב2012. הכשל העיקרי הוא גולן טלקום – משרד התקשורת לא אכף את חובת הפריסה, ולכן החברה הרשתה לעצמה למכור במחירי היצף מבלי להשקיע תוך הסתמכות שאחד השחקנים יקנה אותה ביוקר, כפי שסלקום הסכימה אך הפוליטיקאים לא אישרו, (בסוף קנו בזול דרך אלקטרה). כל הכשלים פועל יוצא של שיטת הממשל בישראל והפרקטיקות של מי שעומד בראש.