חברת הוט מובייל שבה למבצע חבילת סלולר במחיר של 16.90 שקלים לחודש. אף על פי שמדובר במבצע מוגבל וממוקד, הוא מעלה מחדש את הדיון ברמת המחירים בענף הסלולר ואת השאלה שעל המפעילים והרגולטור לתת עליה את הדעת: כיצד מתרוממים מהמצב הנוכחי ומחזירים את השפיות לשוק, בעוד תוצאות השוק הישראלי במדדי מהירות גלישה בינלאומיים נמוכות כל כך?
אחת מתאוריות הקונספירציה הנשמעות בשוק היא שמחירי הוט מובייל נועדו לזעזע את השוק כדי שיימצא גורם שירכוש אותה. במילים אחרות, הדרך להבראת השוק טמונה בהוצאתה מהמשחק. הדבר מזכיר את שאירע עם גולן טלקום, שלאחר פעילותה בשוק בעשור הקודם הפחיתה מחירים באופן קיצוני כשהיה ברור שהיא מעבירה מסר לשחקנים: "או שתרכשו אותי או שתמשיכו להפסיד כספים".
לצורך הדיון, נזכיר כי חברת אקספון, שנכנסה לשוק הסלולר כמפעיל רשת וירטואלי (MVNO) על גבי רשת הוט מובייל לפני שבועות ספורים, מוכרת את החבילה הזולה ביותר שלה ב-24.90 שקלים לחודש. איננו יודעים באיזה מחיר אקספון רוכשת דקות מהוט מובייל, אך סביר להניח שהמחיר קרוב למחיר המבצע של הוט מובייל ואולי מעט יותר נמוך, אבל מה זה משנה. איך חברה יכולה להרוויח כשהספק שלה מוכר את אותו מוצר במחיר שהיא קונה ממנו? החבילות אמנם לא זהות אבל דומות.
מבלי להיכנס לשאלת ההצדקה הכלכלית של כניסת אקספון לשוק הסלולר ברמות המחירים הנוכחיות, השאלה רחבה יותר ומתקשרת לשני אירועים שהתרחשו השבוע:
- בארץ – פרסום המלצות הצוות הבין-משרדי לקידום הדור החמישי
- בחו"ל – המיזוג הצפוי בין חברות הסלולר וודאפון ו-Three, שצפוי להחזיר את השוק הבריטי למבנה של שלושה שחקנים פלוס מספר שחקנים וירטואליים.
קשה להאמין שהרגולטור בישראל יסכים לאפשר מיזוג וחזרה לשלושה שחקנים, אך אי-אפשר להתעלם מכך שבתמורה למיזוג, הרגולטור הבריטי דורש מהחברות המתמזגות התחייבות להשקעות במיליארדים. משמעות הדבר היא פריסת רשת דור חמישי בכל בריטניה בלוחות זמנים מפוקחים והתחייבות שלא להעלות מחירים לתקופה של 3 שנים.
למי ששכח, נזכיר כי הוט רצתה לפני שנים אחדות לרכוש את פרטנר והסכימה להתחייב לאותה עסקה – מיזוג בתמורה להתחייבות להשקעות. העסקה לא יצאה לפועל עוד בטרם דן בה הרגולטור מסיבות שונות, אך סביר להניח שממילא לא היה מאשר אותה.
בשורה התחתונה, הרגולטור הבריטי הבין דבר שבישראל אין נכונות אפילו לשקול. מנגד, וזהו תהליך שבלעדי הבנתו לא יחול כאן שינוי – במחיר הממוצע של החבילות הסלולריות כיום, התעשייה יכולה לשרוד ולהרוויח מעט. אלו בשורות רעות למשקיעים אבל מבחינתנו הצרכנים וכמדינה המשמעות היא שאין סיכוי שנגיע לעשירייה הראשונה במדדי הגלישה הבינלאומיים.
















