המפעילים קיוו כי ברבעון השלישי של שנת 2024 הם יהיו פטורים מביצוע הפרשה חשבונאית לקופת התמרוץ, אך תקוותם נכזבה. יתרה מזאת, ההערכות הנוכחיות מצביעות על כך שגם ברבעון הרביעי יידרשו החברות לבצע הפרשה נוספת. שיעור ההפרשה עומד כיום על 0.5% מההכנסות, ובסך הכול מדובר בכ-100 מיליון שקלים שהחברות נדרשות להפריש לטובת קופת התמרוץ.
חשוב לציין כי חברת בזק, כשחקנית מרכזית בשוק התקשורת הישראלי, נושאת במחצית מנטל המימון של קופת התמרוץ. עם זאת, ההשלכות הכלכליות של ההפרשה משפיעות על כלל המפעילים בענף. הסיבה העיקרית להמשך דרישת ההפרשה נעוצה בכך שמשרד התקשורת טרם השלים את גיבוש תמונת המצב המקיפה בנוגע ליתרת פריסת הסיבים האופטיים הנדרשת ברחבי המדינה. כתוצאה מכך, המשרד מעריך כי יידרש מימון נוסף עבור היישובים שטרם זכו לפריסת תשתית.
על פי ההערכות המקצועיות, מדובר במספר מצומצם יחסית של משקי בית שטרם חוברו לרשת הסיבים. אולם, כל עוד משרד התקשורת לא פרסם את עמדתו הרשמית בסוגיית יתרת הפריסה, המפעילים מחויבים להמשיך בהפרשות לקופת התמרוץ. בקרב המפעילים ניכרת מורת רוח רבה כלפי התנהלות המשרד בנושא זה, שכן ההפרשה החשבונאית מפחיתה את שורת הרווח – נתון בעל רגישות גבוהה עבור החברות.
ראוי לציין כי בהתאם להתפתחויות בפריסת התשתית ולגובה הסכומים שייגבו לקופת התמרוץ, קיימת אפשרות תאורטית שבשנת 2025 יוחזרו למפעילים כספים במקרה של עודף בקופה. אף על פי כן, בשלב זה דאגתם העיקרית של המפעילים נסבה סביב המשך ההפרשה ברבעון הרביעי. הם מפעילים לחץ מתמשך על משרד התקשורת במטרה למצוא פתרון שיאפשר לסיים את סוגיית קופת התמרוץ, אפילו אם המשמעות היא העברת האחריות לפריסה הנותרת לידי חברת בזק.
קופת התמרוץ הוקמה במטרה לעודד פריסת תשתיות תקשורת מתקדמות (סיבים אופטיים) באזורים שאינם כדאיים כלכלית עבור בזק ולכן היא נושאת במחצית מעלותה, ובאותם אזורים שויתרה עליהם פורסים מפעילים וקבלנים עצמאיים.
















