משרד התקשורת פרסם אמש טיוטת צו המציעה להפסיק באופן זמני את הגבייה מחברות התקשורת לקופת התמרוץ המיועדת לפריסת רשתות סיבים אופטיים באזורים מרוחקים. על פי ההצעה, שיעור התשלום בשנת 2024 יעמוד על 0% במקום 0.5% מההכנסה החייבת של החברות. זאת כפי שפרסמנו כאן לאחרונה https://zmanavir.co.il/internet/26813/.
ההחלטה מגיעה על רקע שינויים משמעותיים בתוכניות הפריסה של הסיבים האופטיים. בחודש אוגוסט 2024 ביטלה ועדת המכרזים מספר זכיות של חברות שלא עמדו בתנאי המכרזים, מה שהוביל את מינהל הכלכלה במשרד התקשורת לערוך תחשיב מחודש של צרכי המימון.
מאז תחילת התוכנית, פורסמו שני מכרזים מרכזיים לפרישת תשתיות תקשורת מתקדמות באזורים ללא כדאיות כלכלית. במסגרת מכרזים אלה, הוקצו 716 אזורים מתוך 823 אזורי תמרוץ. אולם, התמונה מורכבת יותר: בחלק מהאזורים הפריסה הושלמה בהצלחה, באחרים היא עדיין בעיצומה, ובחלק מהמקרים החברות הזוכות ביקשו לבטל את זכייתן או שזכייתן בוטלה בשל אי עמידה בתנאים.
על פי הערכות משרד התקשורת, הכספים הקיימים כיום בקופת התמרוץ מספיקים למימון המכרז השלישי המתוכנן, כאשר צפוי להיוותר עודף של כ- 2 מיליון שקלים. החישוב לקח בחשבון את העלויות הגבוהות יותר הצפויות במכרז השלישי, שכן מדובר באזורים מאתגרים יותר שלא נבחרו במכרזים הקודמים או שהפריסה בהם נכשלה.
שר התקשורת שלמה קרעי מבקש לקבוע את ההפסקה בגבייה כהוראת שעה לשנת 2024 בלבד, כך שבשנת 2025 יחזור שיעור הגבייה ל-0.5% כקבוע בחוק. יצוין כי גם בשנת 2023 הופסקה הגבייה לקופת התמרוץ, אך מאז חלו שינויים רבים בתוכניות הפריסה.
הצו החדש טעון הסכמת שר האוצר ואישור ועדת הכלכלה של הכנסת. המהלך צפוי להקל על חברות התקשורת בתקופה זו, ויביא לביטול הפרשות חשבונאיות שהחברות ביצעו לאורך 3 הרבעונים האחרונים.
















