המועצה לשידורי כבלים ולוויין פרסמה בסוף השבוע החלטה משמעותית השוקלת להמיר מחצית מהערבויות הבנקאיות של חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית yes והוט לערבויות בעלים. סך הערבויות יישאר זהה – 46 מיליון שקל ל-yes ו-39 מיליון שקל להוט – אך יתחלק שווה בשווה בין ערבות בנקאית לערבות בעלים.
ההחלטה מגיעה על רקע ירידה משמעותית בחובת ההשקעה השנתית של החברות בהפקות מקומיות, העומדת כיום על 8% מהכנסותיהן. על פי נתוני המועצה, היקף החשיפה המקסימלית של החברות פחת בעשרות אחוזים מאז 2021. בעוד שב-2021 עמד היקף החשיפה על 55.5-100 מיליון שקל לכל אחת מהחברות, כיום הוא עומד על 40-57 מיליון שקל ל-yes ו-40-67 מיליון שקל להוט.
במקרה של yes, מדובר בהמלצה לשר התקשורת להמיר מחצית מהערבות לערבות בעלים של חברת בזק. לעומת זאת, במקרה של הוט, שברישיונה אין סעיף המאפשר המרה כזו, המועצה יוצאת לשימוע ציבורי בנוגע לתיקון הרישיון כדי לאפשר מהלך דומה.
החברות טענו כי העמדת הערבויות הבנקאיות בסכומים הנוכחיים מהווה נטל כלכלי משמעותי, המחייב העמדת בטוחות לבנקים ותשלום עמלות שנתיות בסכומים מהותיים של מאות אלפי שקלים. בנוסף, הן הדגישו את חוסר השוויון מול מתחרים הפועלים באינטרנט שאינם נדרשים להעמיד ערבויות כלל.
המועצה פתחה את ההחלטה להליך שימוע ציבורי עד ל-16 בינואר 2025. ההחלטה הסופית תתקבל לאחר בחינת העמדות שיוגשו ובכפוף להתייעצות עם שר התקשורת. יצוין כי לאורך כל שנות פעילותן, מעולם לא נדרש חילוט של ערבויות משתי החברות, עובדה שתמכה בהחלטת המועצה לשקול את הקלת תנאי הערבויות.
















