הצעת חוק חדשה שאושרה אתמול בוועדת שרים לענייני חקיקה מבקשת לחולל שינוי מהותי בתחום פריסת תשתיות התקשורת הסלולרית בישראל. התיקון המוצע לחוק נכסי המדינה, שיזם חבר הכנסת אברהם בצלאל, מציע מנגנון מחייב להשכרת נכסי מקרקעין ממשלתיים לטובת הקמת מתקני שידור סלולריים, זאת על רקע הידרדרות דרמטית במיקום ישראל בדירוגי איכות התקשורת הסלולרית העולמיים.
הרפורמה המוצעת מתמודדת עם אחד החסמים המשמעותיים ביותר בפריסת תשתיות תקשורת מתקדמות בישראל – הקושי באיתור והשגת מיקומים מתאימים להצבת מתקני שידור. לפי נתונים שהוצגו בדברי ההסבר להצעת החוק, ישראל איבדה את מעמדה המוביל בתחום התקשורת הסלולרית, וצנחה מהעשירייה הראשונה לעשירייה השביעית בדירוג העולמי תוך 12 שנים בלבד. מצב זה חמור במיוחד לאור הדרישות הטכנולוגיות המחמירות של רשתות הדור החמישי, המחייבות פריסה צפופה יותר של מתקני שידור.
ליבת ההצעה מתמקדת ביצירת מנגנון משפטי מחייב, לפיו גופים ממשלתיים, ובראשם מנהל הדיור הממשלתי, יחויבו להיענות לבקשות השכרה מצד חברות תקשורת בעלות רישיון. סירוב יתאפשר רק בארבעה מקרים מוגדרים היטב: כאשר אין שטח פנוי להקמת המתקן, כאשר השטח מיועד לשימוש שאינו מתיישב עם הקמת מתקן תקשורת, במקרה של התחייבות קודמת לצד שלישי, או כאשר לא הוצגה היתכנות רגולטורית להקמת המתקן.
ההצעה מסדירה גם את ההיבטים המסחריים של עסקאות ההשכרה. דמי השכירות ייקבעו על ידי השמאי הממשלתי באופן שנתי, כאשר הערכת השווי תחול באופן אחיד על כלל העסקאות ותישאר בתוקף לכל אורך תקופת השכירות. תקופת ההשכרה המינימלית נקבעה לשבע שנים, אם כי ניתן יהיה לקצרה בהסכמת הצדדים, ובלבד שלא תפחת משנה אחת.
כדי להבטיח יעילות בתהליך, נקבעו לוחות זמנים נוקשים: הגורם המוסמך יידרש להשיב לבקשת ההשכרה תוך 30 ימים, ובמקרה של היעדר מניעה, להשלים את חתימת הסכם השכירות בתוך 30 ימים נוספים. על החלטות שליליות ניתן יהיה לערער בפני ועדה בין-משרדית מיוחדת, המורכבת מנציגי משרדי התקשורת, האוצר והכלכלה, ובהמשך אף לעתור לבית המשפט לעניינים מינהליים.
חשוב לציין כי ההסדר המוצע אינו מבטל את הצורך בקבלת היתרי בנייה והיתרי קרינה כנדרש בחוק. עם זאת, הוא צפוי לייצר מאגר זמין של נכסים פוטנציאליים למתקני תקשורת, להגדיל את הוודאות העסקית עבור חברות התקשורת, ולקבוע סטנדרט מחייב שעשוי להשפיע גם על תמחור עסקאות דומות בשוק הפרטי.
גורמים בענף התקשורת מעריכים כי אישור החוק עשוי להוות פריצת דרך משמעותית בהאצת פריסת תשתיות התקשורת המתקדמות בישראל, במיוחד באזורי הפריפריה ולאורך צירי תחבורה מרכזיים, שם האפשרות היחידה להקמת מתקני תקשורת היא לרוב במתחמים בבעלות המדינה. ההצעה צפויה לעבור לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, שם יידונו ההיבטים המקצועיים של המנגנון המוצע.
יו"ר ועד עובדי פלאפון יחיאל שמן מסר בתגובה: "אני מברך על כך שמשרד התקשורת, יחד עם השותפים שלנו בתהליך החשוב הזה, מקדמים את התוכנית שגיבש ועד עובדי פלאפון להסדרת תשתיות הסלולר בישראל, וליישום אחד המרכיבים החשובים בתוכנית, הנוגע להסדר פיתוח הרשתות על נכסי המדינה. אני סמוך ובטוח שפתרונות נוספים שהצענו בתוכנית יאומצו ויתממשו בעתיד הקרוב ויסייעו לפיתוח תשתיות הסלולר ולשיפור הקליטה בישראל עבור אזרחי המדינה. קידום התוכנית הלכה למעשה על ידי מקבלי ההחלטות, עמם ערכנו סדרה של פגישות בחודשים האחרונים, הוא ההוכחה לכך שגם ועדי עובדים יכולים להוביל תהליכים חשובים של רגולציה ולהוות שחקן חשוב ומקצועי בתהליכי קבלת ההחלטות. התוכנית של ועד עובדי פלאפון קורמת עור וגידים, ועל כך אני מברך".
















