משרד התקשורת הודיע היום על רפורמה משמעותית בתחום תדרי הגלים המילימטריים (E-Band), וזאת לאחר שפרסם שימוע ציבורי בחודש ספטמבר האחרון, במטרה להגביר את השימוש בטכנולוגיה מתקדמת זו ולקדם את התשתיות הדיגיטליות בישראל. על פי המדיניות החדשה, שתיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2025, יבוטלו האגרות בחלק מתחומי התדרים ויוחל מודל רגולטורי מקל של "רישום בלבד".
הרפורמה מתמקדת בתחומי התדר 74-76 גיגה-הרץ ו-84-86 גיגה-הרץ, שבהם יבוטל הצורך ברישיון מיוחד ובתשלום אגרות. במקום זאת, יידרשו המשתמשים לבצע רישום פשוט במשרד התקשורת לפני הפעלת המערכות.
לפי נתוני המשרד, כיום פועלים בישראל כ-3,000 עורקי תקשורת בתחום ה-E-Band תחת משטר "רישוי קל", המשמשים כ-35 גורמים שונים, בהם חברות תקשורת, גורמי ביטחון ורשויות מקומיות. עם זאת, הפוטנציאל רחב בהרבה – ניתן להפעיל אלפי עורקים בשטח של 40×40 קילומטר בלבד.
הגלים המילימטריים מאפשרים העברת נתונים בקצבים גבוהים במיוחד, של עד עשרות גיגה-ביט לשנייה, למרחקים של קילומטרים בודדים. הטכנולוגיה מתאפיינת באלומות צרות במיוחד ("אלומות עיפרון"), המאפשרות שימוש חוזר יעיל בתדרים ומצמצמות הפרעות.
למרות ההקלות, המשרד שומר על פיקוח מסוים: בתחומי התדר 71-74 ו-81-84 גיגה-הרץ יישמר משטר "רישוי מלא" עבור שימושים הדורשים הגנה מיוחדת מפני הפרעות, כמו מערכות ביטחוניות וצרכים חיוניים אחרים.
שר התקשורת, שלמה קרעי אמר ״אנחנו משחררים את הפוטנציאל של ישראל להיות מובילה טכנולוגית עולמית. על ידי צמצום האסדרה ופטור מאגרות, אנחנו מספקים כלים לרשויות, יזמים ואזרחים להקים רשתות תקשורת מתקדמות, ערים חכמות ובטוחות, בצורה קלה ונגישה יותר. המהלך הזה הוא לא רק טכנולוגי, הוא חברתי – מצמצם פערים ומאיץ חדשנות שתשפר את איכות החיים של כולנו״.
מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי: "הפטור שנכנס לתוקף היום הוא צעד משמעותי נוסף בהסרת חסמים רגולטוריים במטרה להאיץ פרישת תשתיות אלחוטיות מתקדמות. המהלך מדגיש את מחויבותנו להנגיש חדשנות טכנולוגית לציבור הרחב ולשפר את איכות החיים באמצעות תקשורת מתקדמת".

















באיחור של 7 שנים