דוח חדש של ארגון GSMA חושף תמונת מצב מקיפה של כלכלת התקשורת הסלולרית באירופה, המצביעה על פער הולך וגדל בין היבשת למתחרותיה העולמיות בתחום התשתיות הדיגיטליות. למרות שכמעט חצי מיליארד אירופאים מחוברים כיום לאינטרנט הנייד, בעיקר דרך רשתות 4G ו-5G, הענף סובל מאתגרים משמעותיים בתחום ההשקעות והחדשנות.
על פי הדוח, טכנולוגיות ושירותים ניידים מייצרים כיום כ-5% מהתמ"ג באירופה, תרומה המסתכמת בכ-1.1 טריליון אירו בערך מוסף כלכלי. רשתות הדור החמישי צפויות להוסיף עוד כ-164 מיליארד אירו לכלכלה האירופית עד 2030, כאשר התועלת העיקרית צפויה להגיע מהמגזר התעשייתי.
אולם, הדוח מתריע כי אירופה מפגרת אחר מתחרותיה העולמיות בתחומים מרכזיים. לדוגמה, בעוד שבאירופה יש כ-100 תחנות בסיס 5G לכל 100,000 תושבים, בסין המספר עומד על 245 ובדרום קוריאה על כמעט 600. בנוסף, כיסוי רשת 5G בתדרי ביניים, החיוני לקישוריות מהירה באזורים עירוניים, עומד על כ-45% באירופה לעומת 90% בצפון אמריקה ו-95% בסין.
מפעילי התקשורת באירופה נאבקים עם אתגרים פיננסיים משמעותיים. ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) באירופה נמוכה משמעותית בהשוואה לשווקים מפותחים אחרים, מה שמגביל את יכולת ההשקעה של החברות בתשתיות חדשות. הדוח קורא לרגולטורים האירופיים לנקוט בצעדים משמעותיים לחיזוק התעשייה, כולל רפורמה בכללי המיזוגים והרכישות ומדיניות תדרים ידידותית יותר להשקעות.
בתחום החדשנות, המפעילים האירופיים מובילים ביוזמות בתחום הבינה המלאכותית והקיימות הסביבתית. לדוגמה, המפעילים הפחיתו את פליטות הפחמן התפעוליות שלהם ביותר מ-50% בין 2019 ל-2022, ורכשו שיא של 22 טרה-וואט שעה של חשמל מתחדש.
הדוח ממליץ על מספר צעדי מדיניות קריטיים להגברת התחרותיות של אירופה, ביניהם השלמת השוק הדיגיטלי האחיד, הבטחת הוגנות בשרשרת הערך של האינטרנט, ואימוץ גישה ארוכת טווח יותר בנוגע להשקעות וחדשנות. בנוסף, הדוח קורא להרחבת עקרונות הכלכלה המעגלית לציוד רשת ולהטמעת הטקסונומיה האירופית להשקעות ירוקות ברשתות תקשורת.
המסר המרכזי העולה מהדוח הוא שאירופה נמצאת בצומת דרכים קריטי בפיתוח תשתיות דיגיטליות. ללא פעולה מהירה מצד הנציבות האירופית ורשויות אחרות ליישום רפורמות מדיניות קריטיות, היבשת עלולה להמשיך לאבד את יתרונה התחרותי בזירה העולמית.
















