טענותיה של נטפליקס להחרגתה מחובת הפקות המקור בישראל אינן משכנעות את משרד התקשורת. גורם בכיר שעימו שוחחנו בנושא מדגיש כי ייוותר פער משמעותי גם לאחר שחוק השידורים המעודכן יעלה לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת. החוק נמצא בשלבי דיון וניסוח במשרד המשפטים, ועל פי ההערכות יושלם ויעלה לדיון מחודש בתוך כחודש.
בינתיים, תגובתה של נטפליקס, שקראה שלא לחייבה להשתתף בשוק ההפקות המקומי, עוררה את זעמו של שר התקשורת שלמה קרעי. השר הזמין את החברה להופיע בפני ועדת הכלכלה ולהציג את טענותיה באופן מסודר. ספק אם נטפליקס תיענה להזמנה זו, שכן מבחינתה מדובר בכניסה לגוב אריות, שבו תידרש להסביר מדוע חברת הטלוויזיה הגדולה בישראל מבקשת פטור מהפקות מקור, בעוד במקומות רבים בעולם היא נדרשת לשיעור כזה או אחר של הפקות מקומיות.
גורם שעימו שוחחנו מסביר כי תנאי הפתיחה של נטפליקס אינם משתווים כלל לאלה של החברות המקומיות. ראשית, בהיותה חברה בינלאומית, נטפליקס אינה משלמת מע"מ, מה שיוצר מגרש משחקים בלתי מאוזן גם בהסתכלות המקלה ביותר. שנית, על פי תזכיר החוק, החברה אינה מפוקחת בשום צורה בהשוואה למתחרותיה המקומיות, למעט בנושא הפקות המקור, ובכך היא נהנית מיתרון משמעותי.
הגורם הדגיש כי המשרד ערך חשיבה מעמיקה בנושא והגיע למסקנה שאין סיבה להחריג את נטפליקס או כל שחקן זר אחר. ההתלבטות הייתה בין הקמת קרן ייעודית שאליה ישלמו חברות התוכן לטובת הפקות מקור, לבין חיוב כל החברות בשיעור קבוע מהכנסותיהן – והאפשרות השנייה היא שנבחרה.
המניע להחלטה הוא הצורך להשקיע בהפקות מקור במדינת ישראל, בשל מאפייניה הייחודיים מבחינת שפה ותרבות. בשונה מבעבר, השיעור שנקבע הוא אחיד ואינו מדורג כמו בסוגה עילית, אלא נותר קבוע על 6.5% לחברות בעלות מחזור שנתי של 40 מיליון שקלים ומעלה. המשרד שואף להגיע להיקף הפקות מקור של 300 מיליון שקלים בשנה ללא התאגיד, וכחלק מכך בוטלה האבחנה הישנה בין פלטפורמות לערוצים – אבחנה שהיטשטשה בשנים האחרונות בעקבות התפתחויות בשוק.
















