הוועדה המייעצת לפריסה אוניברסלית במשרד התקשורת מתכנסת השבוע לדיון מכריע בנושא סגירת רשתות התקשורת המסורתיות – רשתות הנחושת והקואקס – של חברות בזק והוט. מדובר בהחלטה בעלת השלכות מרחיקות לכת על שוק התקשורת הישראלי, שכן היא תקבע את המתווה שיאפשר לשתי החברות להתמקד בפריסת סיבים אופטיים בשכונות חדשות, ללא הצורך בפריסה מקבילה של רשתות ישנות.
הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד התקשורת אלעד מקדסי, דנה במדיניות החדשה לאחר ששר התקשורת שלמה קרעי ביקש להכניס בה שינויים. לאחר אישור המדיניות בוועדה, היא תועבר לאישור השר ולאחר מכן לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
ההחלטה מעוררת עניין רב בשל השלכותיה הכלכליות המשמעותיות: עבור חברות התקשורת, המעבר לתשתית סיבים אופטיים בלבד צפוי להוביל לחיסכון ניכר בעלויות התחזוקה, שכן כיום הן נדרשות לתחזק במקביל רשתות מיושנות שעלות אחזקתן גבוהה משמעותית בהשוואה לרשתות הסיבים.
סוגיה מרכזית בדיונים נוגעת לחברת הוט. בשימוע המקורי דרש משרד התקשורת כי החברה תשלים פריסת סיבים עצמאית באזורים שבהם IBC (חברה שהוט היא בעלת מניות בה) טרם פרסה תשתית. הוט הביעה התנגדות נחרצת לדרישה זו, ואף איימה בעתירה לבג"ץ במקרה שתתקבל החלטה בכיוון זה.
לגבי בזק, הדיונים התמקדו בסוגיית רשתות התקשורת המותקנות על עמודים. הצעת הפשרה המסתמנת כוללת הסרה הדרגתית של העמודים, בתיאום עם הרשויות המקומיות ובמקביל לעבודות תשתית מתוכננות, זאת בהתחשב בעלויות הגבוהות והמורכבות ההנדסית הכרוכה בהטמנת התשתיות.
נושא נוסף שעל הפרק הוא הטיפול במפגעים אסתטיים של רשתות ישנות בבניינים, במיוחד באזורים ותיקים. הוועדה נדרשת להכריע האם לחייב את החברות לפרק תשתיות חיצוניות אלו, שהותקנו במשך השנים על קירות הבניינים ומהוות מפגע חזותי ויש לקוות שהמשרד יתייחס לכך.

















פירוק כבלי נחושת מבתים הוותיקים ייקח שנים אם בכלל תהיה החלתה על כך
.מצדי כל עוד שזה לא מפריע להשיר אותם איך שהם….