איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק בהסתדרות ערך אמש (יום שלישי) כנס משמעותי בהשתתפות עובדים מכלל חברות הסלולר בישראל. הכנס מהווה צעד מרכזי במאבק המתגבש נגד הרפורמה שמוביל משרד התקשורת, אשר עתידה להתפרסם באופן רשמי בשבועות הקרובים.
הרפורמה המתוכננת מבקשת להרחיב את מספר השחקנים הפועלים בתחום תשתיות הסלולר, כך ששחקנים חדשים יוכלו להיכנס לשוק. העיקרון המרכזי בבסיס הרפורמה מתכתב עם המגמה העולמית, לפיה חברות סלולריות אינן בהכרח הבעלים של הנדל"ן שבו ממוקמות האנטנות הסלולריות, אלא אלה מוחזקות בידי גורמים פרטיים או חברות "מגדלים" ייעודיות.
תהליך אסדרת הרפורמה נמצא כעת בעיצומו של שימוע ציבורי, ובשלב מהותי בהליך הרגולטורי, המאפשר לגופים מושפעים להביע את עמדתם בטרם גיבוש הנוסח הסופי.
אחד הגורמים המרכזיים השואפים להשתלב בתחום היא חברת החשמל, המעוניינת לנצל את נכסיה הפרוסים ברחבי הארץ לטובת היוזמה. יכולותיה הלוגיסטיות והנכסיות של החברה הממשלתית מעוררות חשש משמעותי בקרב ועדי העובדים בחברות הסלולר, הסבורים כי עקב כוחה הרב, עלולה חברת החשמל להשתלט על התחום ולדחוק החוצה את השחקנים הקיימים.
התוכנית שהציגה חח"י מצביעים על כך שברשת החלוקה שלה כ-300,000 עמודי חשמל, והכוונה להקים תאים זעירים בגובה כ-3.5 מ' מעל הקרקע, ולבצע את כל פעילות ההתקנה והתחזוקה ברשת 'חיה', ללא הפרעה או שיבוש באספקת החשמל. עמודי חשמל ומבנים ברחבי הארץ, אלה מהווים תשתית פוטנציאלית להצבת אנטנות סלולריות. זאת בנוסף לפריסה הגיאוגרפית הנרחבת והיכולת הטכנית של החברה.
בהודעה שפרסמה ההסתדרות צוין כי עובדי חברות הסלולר סלקום, פלאפון, פרטנר, הוט מובייל ו-PHI, התכנסו לקראת מאבק משותף נגד התקנות החדשות. זוהי פעם ראשונה בהיסטוריה של ענף הסלולר הישראלי שבה עובדים מחברות מתחרות מתאחדים תחת חזית משותפת.
העובדים מדגישים את חששם העיקרי: פגיעה ביציבות התעשייה ובביטחון התעסוקתי שלהם. לטענתם, ההפרדה בין תשתיות לשירותים עלולה להוביל לקיצוצים משמעותיים בכוח האדם בחברות הסלולר.
לקראת ההכרעה הסופית של משרד התקשורת, החליטו הוועדים והאיגוד להגיש עמדה מקצועית משותפת במסגרת הליך השימוע. עמדה זו כוללת התייחסות מעמיקה לכוונת המשרד ומפרטת את הסיכונים הטמונים ברפורמה המתוכננת.
בנוסף, העובדים הציגו תוכנית סדורה הכוללת אלטרנטיבות ישימות העומדות לרשות הרגולטור להאצת פריסת הרשת על ידי החברות הקיימות. העובדים טוענים כי הפתרון אינו טמון בהכנסת שחקנים חדשים אלא בחיזוק התשתיות הקיימות.
בכנס נשאו דברים יושבי ראש ועדי העובדים של החברות השונות:
יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק, יקי חלוצי, הדגיש: "על מנת להחזיר את ישראל למקום גבוה ברמת הקליטה הסלולרית, צריך לאפשר תחרות הוגנת והשקעות בפריסה. פעם אחרי פעם בעלי הון טומנים ידיהם והרגולטור מקבל החלטות פופוליסטיות על חשבון העובדים ולא פחות חשוב מזה, על חשבון הציבור. נגמרו הימים שהם משחקים על מגרש ריק. היום העובדים נכנסים למגרש, מאוחדים. יש לנו את היכולת והידע ישר מהשטח איך להרים חזרה את ישראל להיות מעצמה של תקשורת סלולרית".
יו"ר ועד עובדי פלאפון, יחיאל שמן, שהיה הציר שהחל את מאבק העובדים, אמר: "לפני מספר חודשים הגשנו למשרדי הממשלה תוכנית מקצועית לפתרון כשל השוק ופיתוח הרשתות. שמחנו לראות שחלקים ממנה אומצו, אך צר לי שאת ההחלטה המרכזית הם לא שינו ולא שעו לכל ההשלכות החמורות שלה כפי שהתרענו בעבר וכפי שאנחנו מתריעים היום. אנחנו ככוח משולב של כל עובדי חברות הסלולר לא נאפשר לגחמות של בעלי הון לפגוע בנו העובדים ובציבור הרחב. אנו נמשיך להוביל את תשתיות מדינת ישראל למקום שהציבור ראוי לו".
יו"ר ארגון עובדי קבוצת סלקום, אורי אורן, קרא לעמוד כחומה בצורה נגד בעלי ההון והריכוזיות שתגיע בעקבות הרפורמה.
יו"ר ועד עובדי פרטנר, קרן אופק, הדגישה כי העבודה המאורגנת היא כרית הביטחון של העובדים.
יו"ר ועד עובדי הוט מובייל, אלי כהן, טען שהשינוי לא יוזיל את המחיר לצרכן ובמקום מספר תשתיות סלולר, "אנחנו נמצא את עצמנו עם תשתית סלולר אחת בלבד".
יו"ר ועד עובדי PHI, איציק מילשטיין, סיכם: "לא ייתכן שהשטיח יישמט מתחת לרגלי עובדינו. העובדים הם הרשת הסלולרית".
בימים הקרובים צפויים נציגי העובדים להיפגש עם נציגי משרד התקשורת בניסיון להגיע להבנות. במקביל, לא נשללת האפשרות לנקיטת צעדים ארגוניים, כולל שביתות והפגנות, אם דרישות העובדים לא ייענו.
















